Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

10 manieren om Social Media Monitoring Tools te gebruiken

Bedrijven zonder ervaring met Social Media Monitoring Tools vragen zich af of en hoe ze deze moeten gebruiken. Misschien heeft u het idee dat er op internet niet over uw onderneming, producten of concurrenten wordt gesproken. Maar is dat wel zo? Social Media Monitoring Tools kunnen u dat inzicht geven. Als vrije vertaling van een artikel op Radian6 staan hier 10 manieren waarvoor u deze kunt gebruiken (met dank aan Marco Simons).

#1 Concurrentie analyse

  • Algemene berichten over uw concurrenten
  • Product lancering van uw concurrenten
  • Nieuwsberichten van uw concurrenten
  • Algemene reacties op activiteiten van uw concurrenten
  • Monitoring van blogs van uw concurrenten
  • Monitoring van medewerkers bij uw concurrenten
  • Positieve en negatieve reacties op uw concurrenten

#2 Branding

  • Monitoring van positieve en negatieve berichten over uw merk(en)
  • Identificeren van uw belangrijkste ambassadeurs
  • Identificeren van uw belangrijkste criticasters
  • Monitoring van onderwerpen in relatie tot uw merk(en)
  • Bepalen in welke kanalen over uw merk(en) wordt gesproken
  • Ontdekken van mensen die de merk perceptie (kunnen) beïnvloeden

#3 Marktonderzoek

  • Berichten over/uit uw regio of branche
  • Aantal berichten over uw merk binnen uw branche
  • Monitoring van trends binnen uw branche
  • Ontdekken van invloedrijke personen binnen uw branche
  • Nieuwsberichten uit uw branche
  • Monitoren van discussies binnen uw branche

#4 Expertise en marktleiderschap

  • Mate waarover mensen spreken over specifieke onderwerpen
  • Verspreiding en impact van artikelen door opinie leiders
  • Online invloed van experts binnen uw vakgebied
  • Identificeren van opinie leiders binnen uw branche

#5 Lead generatie en Sales

  • Opvangen van koop signalen voor uw Product Markt Combinaties
  • Monitoring van aanbevelingen over producten en diensten
  • Ontdekken van nieuwe onderwerpen voor Content Marketing
  • Delen van relevante informatie met klanten en prospects
  • Monitoring van vragen en discussies binnen uw doelgroep
  • In contact komen met bestaande en potentiële klanten

#6 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

  • Identificeren van relevante trefwoorden binnen uw branche
  • Zoekwoorden gebruiken voor uw  Content Marketing strategie
  • Analyseren welke trefwoorden goed en slecht presteren
  • Vinden van relevante blogs om te vragen naar backlinks
  • Optimaliseren van trefwoorden voor uw zakelijk/corporate blog

#7 Productontwikkeling en -optimalisatie

  • Monitoring van reacties op uw producten of diensten
  • Monitoring van reacties op concurrerende producten of diensten
  • Ontdekken van nieuwe markten voor bestaande producten
  • Verzamelen van feedback over nieuwe producten
  • Ontdekken van nieuwe behoeften binnen uw branche
  • Monitoring op mogelijke verbeteringen van producten
  • Analyseren hoe klanten uw producten gebruiken
  • Analyseren waarom klanten uw producten gebruiken
  • Monitoring op Unique Selling Points

#8 Online Reputatie Management

  • Monitoring van nieuws en sentiment op communities
  • Bepalen welke kanalen u moet gebruiken voor crisis communicatie
  • Vaststellen van onderwerpen die kunnen escaleren
  • Bepalen van het moment waarop u moet reageren
  • Identificeren van criticasters op uw onderneming, producten of diensten
  • Monitoring van discussies tijdens een imago crisis

#9 Klantenservice

  • Identificeren van vragen en klachten over producten of diensten
  • Monitoring van gesprekken en reacties over uw service
  • Real-time reageren op klachten, vragen of opmerkingen
  • Verzamelen van feedback op service, klachtenprocedure en ondersteuning
  • Reageren op positieve reacties van bestaande klanten
  • Delen van relevante informatie om problemen op te lossen
  • Monitoren en analyseren van veel voorkomende vragen

#10 Effectiviteit van marketing

  • Analyseren van Social Media / online advertentie campagnes
  • Monitoring van conversaties tijdens events zoals beurzen of (online) seminars
  • Monitoring op hashtags (#) van specifieke campagnes
  • Vinden van websites die relevant zijn voor online marketing
Gerelateerde artikelen:

Ik ben benieuwd naar uw reactie: Wat kunnen bedrijven nog meer doen met Social Media Monitoring?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Jos, Mooui stuk en ook heel duidelijk! Heb je ook tips voor Tools?

  2. @ Ralph, bedankt voor je reactie en het compliment.

    Een paar tips: bepaal eerst wat je wilt weten (meten), wat je met de resultaten wilt doen en welk budget je hebt. Ook belangrijk: is het voor internationaal gebruik – of alleen in Nederland? Veel tools zijn internationaal / Engelstalig en dat kan van invloed zijn op de monitoring van Nederlandse conversaties. Verder kun je bij de meeste bedrijven een gratis proefperiode aanvragen zodat je verschillende tools kunt vergelijken. Kijk ook eens op http://www.social-media-monitoring-tools.nl/tool-bibliotheek/

  3. Hoi Jos,

    Wat een overzichtelijk artikel en super handig om te bekijken waarom je een monitoring tool kunt gebruiken en hoe je deze kunt toepassen. Je kunt vervolgens effectief meten wat het resultaat is. Kortom helemaal top!

    Groeten van Tessa

  4. @ Tessa bedankt voor je reactie en het compliment. Als je nog aanvullingen hebt, dan hoor ik het graag.

  5. Volgens mij heb je de meeste punten wel, maar ik heb nog drie toevoegingen.

    #4 Expertise en marktleiderschap
    – Verzamelen van vakinformatie om ‘meer’ kennis op te doen en om te gebruiken voor bijvoorbeeld advies.

    #5 Lead Generatie & Sales
    – Zoeken naar personen voor het vervullen van een vacature.

    Je kunt de monitoring tool ook gebruiken tijdens een evenement om te bekijken wat er op dat moment gebeurt, zodat je kunt inspelen op positieve/ negatieve gebeurtenissen.

  6. Bedankt voor de aanvullingen!