Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

12 gratis Twitter Tools voor B2B Social Media Marketing

B2B Social Media MarketingNa Linkedin is Twitter een populair Social Media kanaal in B2B Social Media Marketing. Met specifieke tools beschikken gebruikers over meer relevante informatie en wordt de inzet van Twitter effectiever. Maar er zijn zoveel Twitter tools beschikbaar, dat het moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Daarom zijn in dit artikel enkele nuttige én gratis tools voor u op een rij gezet.

#1 Twittergids (Tweepguide)

Twittergids is een soort gouden gids om op Twitter personen en organisaties te vinden die zijn ingedeeld in categorieën zoals Regio, Politiek, ICT, Marketing, Diensten, Overheid en Onderwijs. Website: www.twittergids.nl

#2 Tweetchat

Deze tool biedt u de mogelijkheid om een chat gesprek via Twitter te volgen. Tweetchat voegt automatisch de hashtag (#) toe aan berichten die u hiervoor opstelt. Website: www.tweetchat.com

#3 Backtweets

De zoekmachine van Twitter zelf kent zo haar beperkingen. Zo kan het geen berichten vinden die linken naar een webpagina, tenzij het specifieke zoek termen bevat. Backtweets lost dat probleem op. Geef een URL op en de tool laat zien wie er vanuit Twitter naar deze webpagina verwijzen. Website: www.backtweets.com

#3 TweetStats

Deze tool geeft statistische informatie zoals het aantal berichten per maand en het aantal ReTweets. TweetStats geeft inzicht in uw eigen Twitter gedrag, want het laat zien op welke momenten u berichten stuurt en welke woorden of hashtags u het meest gebruikt. Website: www.tweetstats.com

#4 Tweetreach

Tweetreach geeft inzicht in het bereik van Twitter berichten. Gebruik hiervoor een URL, trefwoorden of hashtag (#) en bekijk wie uw berichten heeft doorgestuurd en wat de totale exposure is geweest. Website: www.tweetreach.com

#5 Twitterfeed

Met deze tool heeft u de mogelijkheid om via Twitter automatisch nieuwe RSS berichten te versturen. Vul de URL in van de RSS feed die u gebruikt en het verstuurt een bericht zodra een artikel of blog wordt gepubliceerd. Website: www.twitterfeed.com

#6 Twazzup

Twazzup geeft real-time zoekresultaten op Twitter. De resultaten laten niet alleen berichten zien, maar ook afbeeldingen, nieuws en links. U kunt zoeken op personen, producten, diensten, trefwoorden uit uw branche en natuurlijk op informatie over concurrenten. Website: www.twazzup.com

#7 Birdherd

‘Twitter made easy for groups and teams’ is de pay-off van deze tool – en dat zegt eigenlijk voldoende. Met Birdherd kunnen meerdere personen gebruik maken van één Twitter account. De tool laat u bepalen wie toestemming heeft om berichten te plaatsen. Website: www.birdherd.com

#8 Twtpoll

Nodig uw doelgroep uit om met u in gesprek te gaan en gebruik deze tool. Stel vragen en krijg online feedback. Website: www.twtpoll.com

#9 GroupTweet

Twitter zelf geeft u de mogelijkheid om (privé) Direct Messages te versturen, maar het is niet mogelijk om dit naar meer dan één persoon per keer te doen. Met GroupTweet kan dan wel. Website: www.grouptweet.com

#10 Tweetbeep

Met Tweetbeep ontvangt u elk uur Twitter Alerts per e-mail. Hiermee blijft u op de hoogte wat er op Twitter wordt gezegd over uw onderneming, produucten, diensten, concurrenten of welk ander onderwerp dan ook. Deze tool is zeer geschikt voor concurrentie analyse en online reputatiemanagement. Website: www.tweetbeep.com

#11: Whentotweet

Deze tool analyseert voor u het meest geschikte moment om via Twitter met uw doelgroep te communiceren. Heeft u veel volgers? Dan kan het een paar minuten duren voordat de analyse is afgerond, maar het resultaat mag er zijn. Website: www.whentotweet.com

#12: Twittercounter

Twitter beschikt over een eigen tool om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het aantal volgers, het aantal berichten dat u dagelijks stuurt en meer nuttige informatie. Via de Profile Checker kunt u bepalen hoe volledig uw account is en waar quick wins mogelijk zijn. Interessant is ook de mogelijkheid om een eigen Twitter account te vergelijken met anderen zoals concurrenten. Website: www.twittercounter.com

Twitter is een instrument om uw (online) doelstellingen te bereiken. Wilt aan de slag met Social Media Marketing? Ontwikkel dan een strategie, zodat u de kans op succes vergroot en de belangrijkste valkuilen voorkomt. Neem contact op voor meer informatie.

Verder ben ik benieuwd naar uw ervaringen met het zakelijk gebruik van Twitter en bijbehorende tools. Heeft u opmerkingen over bovenstaande tools of heeft u suggesties voor andere middelen? Deel uw ervaringen via het formulier hieronder.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Hi Jos,

    Wat een handige lijst, dank je wel! Tweetbeep kende ik nog niet en ga ik zeker uitproberen. Ik heb nog wel een paar aanvullingen voor de lijst: ik vind Tweetdeck erg handig om makkelijk vanuit verschillende accounts te kunnen tweeten en tweets te schedulen. ManageFlitter is handig om inactieve followers te ontdekken en te “ontvolgen”. En Tweetbig is handig om goede potentiele nieuwe volgers te vinden. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met Twitter favorieten!

    • Dag Annemieke

      Bedankt voor je reactie en suggesties. Tweetdeck gebruik ik zelf ook en vind ik meer een management tool. ManageFilter en Tweetbig kende ik nog niet, lijkt me interessant om eens te proberen.

  2. Een tweetal applicaties die niet in dit lijstje mogen ontbreken zijn Tweetdeck en Hootsuite. Daarmee kan je makkelijk je Twitteraccounts beheren. En tegelijk andere sociale media profielen zoals Linkedin en Facebook.

  3. Dag Erwin, bedankt voor je reactie. Misschien zijn er inderdaad mensen die management tools zoals Tweetdeck/Hootsuite nog niet kennen, maar ik neem aan dat de meeste marketeers deze tools al gebruiken.

  4. Dag Jos,

    Leuke lijst, maar waarom valt dit voor jou in de categorie B2B?
    Veel van de initiatieven zijn in mijn ogen net zo goed of zelfs meer B2C.

    Groet,
    Gert

  5. Dag Gert, bedankt voor je reactie en het compliment. Bovenstaande tools zijn inderdaad ook in B2C te gebruiken. Om aan te geven dat Twitter ook een zakelijke tool kan zijn voor de zakelijke markt, heb ik B2B expliciet in de titel verwerkt. Welke tools komen beter tot hun recht in de consumenten markt, volgens jou?