Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

12 tips om Social Media te integreren met B2B Sales

Social Media integrerenMarketing en communicatie professionals weten steeds beter hoe ze Social Media moeten integreren in de praktijk van alle dag. Het is voor veel bedrijven echter niet duidelijk hoe ze Social Media binnen B2B Sales een plek moeten geven. In dit artikel staan 12 tips die gebaseerd zijn op een onderzoek van Econsultancy. Dit onderzoek is weliswaar uitgevoerd binnen de zakelijke dienstverlening, maar de lessons learned zijn ook toepasbaar in andere zakelijke branches.

12 Tips om Social Media te integreren

_______________________________________________________________________________________________________

1. Krijg inzicht in de klant cyclus en de rol die relaties hierin spelen

Het is van groot belang dat Social Media hier goed op aansluit. Denk hierbij vooral aan contact momenten, zowel bij leads als bestaande klanten. Veel bedrijven kunnen dit schematisch weergeven, waardoor in één opslag het proces in kaart is gebracht.

2. Ontwikkel standaard richtlijnen en procedures

Hiermee bereidt u zich voor op onverwachte problemen met betrekking tot uw online reputatie, de verspreiding van bedrijfsinformatie en onduidelijkheden over taken en verantwoordelijkheden. Meer lezen: de voordelen van Social Media beleid en voorbeelden van Social Media policies.

3. Identificeer externe en interne ambassadeurs van Social Media

Benader eigen medewerkers en externe stakeholders die enthousiast zijn over het gebruik van Social Media en de kansen daarvan inzien. Deze mensen zijn de dragers van het nieuwe project en bepalen in grote mate het succes van uw strategie.

4. Analyseer bestaande marketing-, sales en account plannen

Ontwikkel prestatie indicatoren om achteraf het resultaat van Social Media activiteiten te bepalen. Deze KPI’s moet u integreren in de bestaande plannen voor de verschillende afdelingen binnen uw onderneming.

5. Bied medewerkers een training in het gebruik van Social Media

Als medewerkers aan de slag gaan met Social Media, moeten ze het gereedschap ook kunnen gebruiken. Bepaal eerst wat u met de training wilt bereiken en selecteer vervolgens een expert of trainer.

6. Houd de vinger aan de pols met zicht op activiteiten en resultaten

Effectief veranderen vraagt inzet en geduld. Zorg voor ondersteuning en breng (kleine) successen onder de aandacht. Vergeet niet om processen en systemen te optimaliseren. Probeer ervaringen op het gebied van Social Media binnen uw onderneming te delen.

7. Gebruik Social Media als tools om meer inzicht te krijgen

Denk hierbij aan inzicht in bestaande en nieuwe markten, trends, concurrenten en individuen. Medewerkers kunnen hiervoor gebruik maken van Social Media kanalen en Monitoring Tools.

8. Beschikt u over fysieke locaties? Gebruik Location Based Services

Location Based Services – zoals Foursquare – zijn diensten en applicaties die gebruik maken van de locatie van mobiele apparaten zoals Smartphones. Door hier gebruik van te maken, kunt u inzicht krijgen in voorkeuren van klanten en prospects: welke locaties zij bezoeken en welke voorkeuren zij hebben.

9.  Integreer Social Media met bestaande bedrijfsoftware

Er zijn steeds meer mogelijkheden om Social Media te integreren met databases, verkoopsystemen, CRM systemen en e-mail marketing. Op deze manier verrijkt u data van klanten en prospects – en u krijgt (nog) beter zicht op de klant.

10. Zorg voor afstemming tussen corporate en individuele branding

Het gebruik van Social Media doet de scheiding tussen bedrijf en medewerkers vervagen. Als aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan, fungeren medewerkers als ambassadeurs van uw merk, product of dienst. Zorg ervoor dat bepaalde trefwoorden op een consistente manier in alle kanalen wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de Linkedin profielen van medewerkers.

11. Gebruik Social Networking om waarde toe te voegen

Op basis van een Content Strategie kunt u potentiele en bestaande klanten van waardevolle informatie voorzien, zoals adviezen voor aanschaf of onderhoud. Via Social Networking kanalen zoals Linkedin kunt u deze content verspreiden en waarde toevoegen.

12. Blijf top of mind: maak gebruik van Status Updates

Vooral op zakelijke online netwerken zoals Linkedin kan B2B Sales hier extra aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld door minimaal één keer per week een Status Update te plaatsen, die door iedereen in de verschillende netwerken gelezen kan worden. Op deze manier blijft u ‘top of mind’ en wordt u eerder uitgenodigd voor een gesprek of om een offerte uit te brengen. Lees ook: 5 Tips voor relatie marketing via Linkedin groepen.

Gebruikt u Social Media binnen Sales? Wat zijn uw ervaringen? Geef uw reactie via het formulier hieronder.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Edwin Vlems zegt:

    Handig lijstje! Wat ook belangrijk is, is om mensen niet langer als ‘leads’ te zien:
    http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/06/12/sales-leads-de-zon-en-de-noorderwind/

  2. Edwin Vlems zegt: