Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

3 manieren om Social Media te organiseren

Veel leidinggevenden vragen zich af hoe ze Social Media een plek moeten geven in hun organisatie. Wellicht herkent u de vraag: hoe moeten wij Social Media organiseren? Het antwoord heeft betrekking op verschillende niveau’s. In de eerste plaats hangt de organisatie van Social Media samen met van uw bedrijfsstructuur en -cultuur. Daarnaast adviseer ik om een Social Media team samen te stellen. En in de derde plaats heeft de organisatie van Social Media betrekking op de online structuur. In dit artikel geef ik graag een korte toelichting op deze benadering.

1. Kies een organisatie structuur die bij uw onderneming past

Social MediaHierboven staan 5 verschillende modellen die u kunnen helpen om Social Media een plek te geven binnen uw onderneming. De keuze voor een model is afhankelijk van de manier waarop uw bedrijf is georganiseerd. Zo is het Centralized model meer geschikt voor organisaties met een sterke hiërarchische structuur. Daarnaast zullen internationale bedrijven zich af moeten vragen welke verantwoordelijkheden centraal worden belegd – en welke decentraal. In de praktijk zullen bedrijven groeien in de manier waarop ze Social Media een plek geven binnen de organisatie. Lees ook: vijf modellen voor Social Media structuur in uw organisatie.

2. Denk na over de samenstelling van een Social Media Team

Social Media organiserenDe uitvoering van een Social Media strategie staat of valt met de manier waarop mensen er gebruik van maken. Maar niet iedereen is op voorhand ‘geschikt’ om ermee aan de slag te gaan. Daarnaast: Social Media heeft niet alleen betrekking op Marketing of Communicatie, maar raakt de hele organisatie. Het is daarom verstandig om een Social Media Team samen te stellen. Teamleden kunnen gekozen worden op basis van hun ervaring, kennis én affiniteit met Social Media. Taken en verantwoordelijkheden variëren van strategie tot uitvoering, planning, processen, monitoring en rapporteren. Bij een (middel) grote onderneming adviseer ik een bezetting van minimaal 2 FTE. Dit is slechts een richtlijn: uw doelstellingen zijn bepalend voor de hoeveelheid FTE die gewenst is.

3. Creëer een Social Media Hub: de thuisbasis

Social Media organiserenEen belangrijk kenmerk van Social Media: u heeft het niet onder controle. Daarom is het verstandig om een Social Media Hub te creëren. Daar heeft u namelijk wél 100% controle op de inhoud. Een Social Media Hub is niets anders dan een thuisbasis met wederzijdse links naar uw Social Media kanalen. In de praktijk komt een reguliere website hiervoor in aanmerkingen, maar een weblog wordt ook wel gebruikt. Naast de controle op de inhoud, heeft zo’n thuis basis nog meer voordelen. Het fungeert als online distributie kanaal, genereert meer website bezoekers en het is een fundament onder online reputatie management.

Lees ook:

Heeft u hulp nodig bij de implementatie van Social Media? Neem dan contact op, ik help u graag verder.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Goed gebruik van Social Media Modellen! ;-)

  2. Jij bent de expert! :-)