Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

5 Tips voor B2B Marketing in een economische crisis

We worden continu geconfronteerd met nieuws over een economische crisis. De OESO waarschuwt zelfs voor een recessie in Europa. Moeten B2B Marketeers het roer omgooien nu de vooruitzichten zo slecht zijn? Betekent een recessie dat marketeers gewoon nog harder moeten werken om meer te bereiken met minder budget? Of zijn er ook kansen om te groeien?

Zit Europa in een recessie?

Nu nog niet. De OESO stelt de verwachting voor de groei van eurozone voor 2012 bij tot 0,2 procent. Eerder meldde de OESO een groei van 2 procent te verwachten. De economische teruggang vraagt om ‘een sterke verruiming van de monetaire politiek’. In 2013 zou de groei weer kunnen stijgen tot 1,4 procent. [Update: Nederland zit in een recessie]

Wat betekent dit voor B2B Marketing?

Zodra er wordt gesnoeid in marketing budgetten, vallen investeringen zonder meetbare ROI als eerste af. Uit onderzoek blijkt dat de uitgaven voor traditionele push marketing (zoals Direct Mailings) juist toenamen in tijden van recessie. Tenminste, dat was het geval in de afgelopen decennia – maar de tijden zijn wel een beetje veranderd. Zo heeft online B2B Marketing haar waarde al bewezen – denk maar aan het gebruik van Google Adwords en E-mail Marketing. Verder laten steeds meer onderzoeken zien dat (online) pull marketing steeds meer terrein wint.

Door een economische crisis zal de belangstelling voor interruptie marketing verder afnemen. In plaats daarvan zien we een toename van meetbare tactieken zoals zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing, lead nurturing en Social Media Marketing.

5 Tips voor B2B Marketing tijdens een recessie

In deze tijd staat u voor de uitdaging om het marketing budget (en de beschikbare tijd) zo goed mogelijk te verdelen. Daarom staan hier 5 ideeën voor B2B Marketing in een stagnerende economie, geinspireerd door een artikel van Jon Miller.

  1. Focus op bestaande klanten. Het is nog steeds zo dat acquisitie meer kost dan klantenbinding. Reserveer dus voldoende tijd en budget voor relatie marketing – bijvoorbeeld via Linkedin.
  2. Maak gebruik van landing pagina’s. Deze internet pagina’s zijn volledig ontworpen en ingericht voor één specifiek doel: online conversie. Het is interessant hierin (verder) te investeren. Want de zoektocht van uw doelgroep begint vaak online – zoals via Google. Zorg er dus voor dat u online gevonden wordt, uw landing pagina’s geoptimaliseerd zijn en u afspraken maakt voor een snelle follow-up.
  3. Investeer in Content Marketing. Wikipedia definieert dit als een container begrip voor alle marketing technieken om content te verspreiden en in contact te komen met potentiële klanten. Marketeers gebruiken Content Marketing voor verschillende doelen zoals thought leadership en lead generatie. Deze marketing tactiek is interessant, want het delen van content neemt steeds meer toe – onder alle leeftijden, relaties en branches.
  4. Zorg voor afstemming tussen Marketing en Sales. Het zoekproces van B2B inkopers begint steeds meer online, lang voordat ze een Account Manager tegen het lijf lopen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 60% van de zakelijke inkopers uit alle sectoren zeer actief is op Social Media. Dit onderstreept het belang van een optimale samenwerking tussen Marketing en Sales, bijvoorbeeld over definitie van de ideale klant ten behoeve van kwalitatieve lead generatie.
  5. Positioneer Marketing niet als kostenpost. Veel leidinggevenden zien Sales als de jongens die het geld verdienen en Marketing als een noodzakelijk kwaad om te helpen met nieuwe folders en gadgets. In een tijd van economische crisis is het nog belangrijker om deze perceptie te veranderen door de accountability van Marketing te verbeteren. Zelfs kleine stappen kunnen hierin al een bijdrage leveren.
Misschien staan we voor een zware economische periode. Maar praktijk voorbeelden en onderzoeken laten zien dat er mogelijkheden zijn om sneller te schakelen dan de concurrentie. B2B marketeers die daar een tastbare bijdrage aan leveren, krijgen daar ook de credits voor.
Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.