Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

5 tips voor slimme relatie marketing via Linkedin groepen

Herkent u dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van Linkedin. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van Linkedin groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen.

Tip 1: Kies de beste Linkedin groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin uw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kunt u beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt u dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies uw eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: u kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van Linkedin groepen: u blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kunt u discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in uw status update.

Tip 4: Start uw eigen groep

Linkedin kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht u desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat u als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En u zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument  dat u slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat u ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kunt u eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als u daarin slaagt, bestempelt Linkedin u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet u zichzelf in de schijnwerpers en wordt u meer gezien als autoriteit.

Lees meer over Linkedin:

Haal meer uit uw netwerk! 10 basis tips voor Linkedin

5 belangrijke Linkedin Applicaties voor online B2B marketing

Zakelijke tool Linkedin: 7 tips die u waarschijnlijk niet kent

Linkedin gebruik in Nederland [Infographic]

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Deel uw reactie en gebruik het formulier hieronder!

VeldMerk geeft ook in-company trainingen over Linkedin voor uw organisatie: neem contact op.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Jos, bedankt voor de tips. Onlangs ben ik ook gestart met een groep op LinkedIN. De tips die je hebt gegeven ga ik uitproberen ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Met vriendelijke groet,

    Tessa Diependaal

  2. Tessa, graag gedaan. Bedenk dat het een tijdje kan duren voordat je daar ‘leven in de brouwerij’ hebt. Ik ben zelf Owner van een groep en dat duurde minstens een jaar. Succes in ieder geval!