Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

5 voordelen van Social Media beleid voor bedrijven

Social Media beleid Uit onderzoek blijkt dat een totaalverbod op het gebruik van Social Media steeds zeldzamer wordt. Dat geldt ook voor bedrijven in de zakelijke markt, waar nieuwe mogelijkheden zijn op het gebied van klantenwerving, relatiebeheer en innovatie. Als uw organisatie ook experimenteert met het gebruik van Social Media, is het verstandig om Social Media beleid te ontwikkelen. In dit artikel staan de vijf belangrijkste voordelen voor u op een rij.

Waarom is het bestaande Social Media beleid niet geschikt?

Een logische vraag. Waarschijnlijk heeft uw organisatie al een intern communicatiebeleid ontwikkeld en dan lijkt het makkelijker om deze – waar nodig – aan te passen. Maar het probleem is dat bestaande richtlijnen niet aansluiten op de realiteit en het gebruik van nieuwe media. Voordat het internet grootschalig werd omarmt, beperkte bedrijfscommunicatie zich vooral tot persberichten, advertenties en marketing brochures. Tegenwoordig is het aantal communicatiekanalen enorm en is communiceren niet exclusief voorbehouden tot een afdeling Corporate Communicatie. Veel accountmanagers zullen bijvoorbeeld via Linkedin rechtstreeks contact houden met hun zakelijke relaties. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat medewerkers over hun organisatie communiceren via (eigen) smartphones.

De voordelen van een Social Media Policy

Samengevat zijn dit de belangrijkste voordelen van Social Media beleid:

#1: U spreekt vertrouwen uit in uw eigen medewerkers

Door op de werkvloer ruimte te geven voor het gebruik van Social Media, laat u zien dat u medewerkers vertrouwen en verantwoordelijkheid geeft. Hierdoor zullen zij de organisatie als werkgever extra waarderen en dankzij Social Media kunnen zij zelfs belangrijke ambassadeurs van uw onderneming worden.

#2: U heeft een raamwerk om een strategie te implementeren

De meeste bedrijven in de zakelijke markt bevinden zich nog aan het begin van de groei naar volwassenheid in het gebruik Social Media. Het opstellen en communiceren van richtlijnen geeft uw organisatie de nodige structuur om een Social Media strategie succesvol te implementeren.

#3: U verkleint de kloof tussen oudere en jongere medewerkers

Ik hoor het regelmatig: veel bedrijven ervaren een kloof tussen oudere en jongere werknemers. Denk hierbij vooral aan de kennis en de ervaring op het gebied van Social Media. Met behulp van een Social Media beleid kunt u de hele organisatie kort en bondig informeren over het fenomeen, het gebruik en de voordelen voor uw onderneming.

#4: U kunt tijdig reageren om reputatieschade te voorkomen

Als uw onderneming nog experimenteert met het gebruik van Social Media, is de kans groot dat de betrokken medewerkers niet voorbereid zijn op kritische feedback. U loopt dan het risico om in dezelfde valkuil te stappen als Dell, dat op een verkeerde manier reageerde op de klacht van één klant – met enorme reputatieschade tot gevolg. Ook in uw branche is het bedrijfsimago van groot belang voor de uitstraling naar klanten, prospects en leveranciers. Met een Social Media beleid verkleint u het risico op een flinke deuk in dat opgebouwde imago.

#5: U verbetert onderlinge samenwerking door interne communicatie

Door de richtlijnen voor Social Media binnen uw onderneming te verspreiden, zal de samenwerking tussen collega’s verbeteren. Het is zelfs mogelijk dat collega’s van verschillende afdelingen (intensiever) met elkaar samenwerken om producten of diensten te verbeteren of ontwikkelen, nieuwe klanten te werven of kosten te besparen.

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

_______________________________________________________________________________________________________

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Punt 4 heeft Carglass ook ervaring mee… #carglasszuigt