Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

7 kenmerken van effectieve B2B Marketeers in Social Media

In The World is Flat beschrijft Thomas Friedman dat het internet traditionele verschillen in snel tempo doet vervagen. Bedrijven concurreren niet langer met tegenstrevers uit een overzichtelijke markt, maar wereldwijd met iedereen die in dezelfde marktbehoefte kan voorzien. Wat vraagt dat van B2B Marketeers in Social Media?

Kenmerken van succesvolle B2B marketeers in Social Media

 

1:  Ze geven mensen het vertrouwen

Organisaties met een top-down hiërarchie uit de 19e eeuw zijn op Social Media veel kwetsbaarder dan organisaties waar verantwoordelijkheden veel gelijkmatiger en decentraal verspreid zijn. In de meeste gevallen wordt Social Media bij een afdeling Marketing ondergebracht. Succesvolle Marketeers betrekken anderen bij de Social Media strategie en geven hen het vertrouwen dat ze het goede doen.

2: Ze denken echt als klanten

Succesvolle Marketeers zullen denken als klanten, omdat ze direct met hen in contact staan. Ze leren steeds beter luisteren, zodat ze niet alleen expliciet uitgesproken behoeften herkennen – maar ook de context en de ‘vraag achter de vraag’. En ze zullen klanten betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten, gewoon door te vragen wat klanten willen.

3: Ze zijn interactief

Zakelijke relaties zijn essentieel in B2B omgevingen. Succesvolle Marketeers zijn interactief en zullen gebruik maken van alle relevante tools om die relaties ook online te onderhouden.

4: Ze anticiperen op verandering

Door de komst van internet verdwijnen complete branches en zijn steeds meer bedrijven genoodzaakt hun business model te herzien. En niet alleen in consumenten markten. Maar elke bedreiging biedt kansen. Succesvolle Marketeers zullen het veranderende gedrag van klanten herkennen en hierop anticiperen.

5: Ze zijn actie gericht

Succesvolle bedrijven hebben erkend dat snelheid belangrijker is dan het beperken van risico’s. Product en planning cycli worden korter en korter. Succesvolle Marketeers zijn dus actie gericht, omdat de reactiesnelheid het nieuwe wapen is.

6: Ze begrijpen de unieke waarde propositie

Elk bedrijf moet nadenken op welke manier het internet de waarde propositie verandert. Is kennis altijd een speerpunt geweest? Bedenk dan dat informatie steeds meer een commodity is. Heeft uw organisatie een intermediair functie? Bedenk dan dat het internet directe levering en communicatie mogelijk maakt. Succesvolle Marketeers begrijpen de waarde propositie van hun organisatie en gebruiken Social Media om die te versterken.

7: Ze rijden zonder airbag

Kent u het boek Doing It Worng Quickly? Dit is geen vreemd advies, maar in gesprekken met de beste internet Marketeers is dit een terugkerend onderwerp. Het blijkt namelijk veel effectiever om veel nieuwe dingen te proberen, in plaats van maanden bezig te zijn met wat er fout kan gaan met één campagne. Succesvolle Marketeers zullen regelmatig experimenteren, waardoor ze snel zien wat wel en wat niet effectief is.

Deze opsomming zal niet volledig zijn en uw reactie is van harte welkom! Welke eigenschappen moeten B2B Marketeers volgens u hebben om succesvol te zijn in Social Media?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Goed artikel ;)