Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

7 tips om Social Media en E-mail Marketing te integreren

Social Media Marketing is – mits goed toegepast – een effectieve manier om bij te dragen aan een beter bedrijfsresultaat. Dit laat echter onverlet dat e-mail marketing nog steeds een waardevol instrument is. Zo blijkt uit onderzoek dat Marketing Managers e-mail marketing zeer effectief vinden.

Er zijn minimaal twee redenen om Social Media en E-mail Marketing te integreren:

  1. Heavy users van Social Media spenderen meer tijd aan e-mail nieuwsbrieven (onderzoek Nielsen)
  2. De integratie vergroot de Click Through Rate (CTR) aanzienlijk

Een groot voordeel van Social Media is de mogelijkheid van directe interactie met de doelgroep. Nu heeft GetResponse een onderzoek uitgevoerd naar de integratie van Social Media en E-mail.  Daaruit blijkt dat click through rates (CTR) met maar liefst 30% zijn toegenomen.

Dit zijn 7 manieren om Social Media en E-mail Marketing te integreren:

1. Plaats volg-mij buttons, bijvoorbeeld naar een Linkedin Groep

2. Voeg links toe naar Social Media kanalen zoals Facebook

3. Verstuur e-mail nieuwsbrieven met een samenvatting van een nieuwe blog posts

4. Plaats aanmeld formulieren voor de nieuwsbrief op Social Media kanalen zoals Facebook

5. Gebruik een kolom in de nieuwsbrief voor de vermelding van Social Media profielen

6. Plaats in een bevestiging mail links naar Social Media kanalen

7. Voeg Social Media share-buttons toe aan e-mail nieuwsbrieven

Dit zijn enkele opties die u kunt gebruiken. In de praktijk zult u verschillende manieren moeten proberen om uw online marketing strategie te optimaliseren.

Heeft u Social Media in uw E-mail Marketing geïntegreerd?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Je kunt ook dynamische contentblokken in e-mailingen plaatsen, zodat bijvoorbeeld de laatste tweets daar in verschijnen .Verstuur je op woensdag, dan heeft een opener op donderdag andere tweets in zijn mailing dan een opener op zaterdag.

  2. Dag Bart, bedankt voor je reactie en aanvulling. En meer tips zijn natuurlijk van harte welkom!

  3. Beste Jos,

    Dank voor je interessante artikel.
    Ik heb toevallig gisteren voor het eerst een nieuwsbrief verzonden met daarin doorstuur opties (Twitter, linkedin, facebook, mail).
    De nieuwsbrief was dit keer nogal lang en de icoontjes stonden helemaal onderaan. Ik vraag me nu af wat de beste plaats is voor de icoontjes. Heb jij daar ervaring mee?

    Else Boutkan

  4. Dag Else,

    Ik zou de icoontjes naar eigen Social Media profielen bovenaan in je nieuwsbrief zetten. Links, rechts of in de header maakt denk ik weinig uit. Maar intuïtief zou ik ze aan de rechterkant plaatsen omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.

    Verder zou ik per item een share-button toevoegen, maar dit is afhankelijk van inhoud en opzet.

    Succes! Groet Jos

  5. Dit snap ik, maar hoe zit het met het technische verhaal. Facebook, Twitter en Linkedin koppelen aan e-mail marketing HTML. twitter lukt, facebook deels maar Linkedin lijkt lastig voor het inschieten van content.

  6. Dag Lucas, bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ik je vraag/opmerking helemaal begrijp. Misschien geeft deze video van Mailchimp je inzicht in de mogelijkheden http://blip.tv/mailchimp/mailchimp-s-social-pro-add-on-3878881

    Neem gerust even contact op als je iets anders bedoelde. Maar ik ben geen HTML expert en met technische details kan ik je niet verder helpen.