Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

8 manieren om potentiële klanten te vinden via Linkedin

Klanten via LinkedinRegelmatig krijg ik de vraag hoe Sales gebruik kan maken van Social Media om in contact te komen met potentiële klanten en dealers. Nu is Linkedin bij uitstek een geschikt kanaal om dat doel te bereiken. Helaas merk ik dat veel mensen in Sales de mogelijkheden nog niet benutten. Misschien dat dit ook voor uw collega’s nog onbekend terrein is. Daarom staan hier 8 manieren om potentiële klanten te vinden via Linkedin.

#1: Zorg voor een goed profiel

U wordt door sneller door potentiële klanten of dealers gevonden met behulp van een goed profiel. Een geschikt profiel is volledig ingevuld en bevat die trefwoorden waarop u gevonden wilt worden. Voor een internationale doelgroep is een Engelstalig profiel een must. U kunt eenvoudig een (extra) Engelstalig profiel maken via ‘Edit Profile’ en dan ‘Create your profile in another language’ (rechts). Lees ook: 10 basis tips voor Linkedin.

#2: Ga gericht zoeken

In de tweede plaats kunt u mensen zoeken via de menu balk (rechts). Via de ‘Advanced’ knop kunt u heel gericht zoeken, bijvoorbeeld op basis van Keywords, Title, Industry, Relationship en Country. Tip: u kunt zoekopdrachten opslaan met ‘Save Search’ (maximaal 3). U krijgt dan wekelijks een overzicht op basis van uw criteria.

#3: Experimenteer met advertenties

Daarnaast kunt u gebruik maken van advertenties op Linkedin. Hiervoor gaat u naar http://www.linkedin.com/advertising. Daar kunt u direct aan de slag en meer lezen via Frequently Asked Questions. Ik adviseer om x periode met x bedrag daarmee te experimenteren en het resultaat te evalueren.

#4: Sluit u aan bij de juiste groepen

Verder kunt u zich aansluiten bij Linkedin groepen waar potentiële klanten of dealers ook zitten. Het is makkelijk om daar achter te komen. Zo kunt u kijken van welke groepen uw bestaande relaties gebruik maken. Daarnaast kunt u gericht zoeken op Linkedin groepen via de menu balk (rechts). Zoek dan bijvoorbeeld op een branche of sector en filter eventueel op taal. Sommige groepen zijn open zodat u direct binnen kunt komen. De meeste groepen zijn echter gesloten: hier moet u wachten op de goedkeuring van de Group Owner.

Welke groepen zijn het best? Uit ervaring weet ik dat groepen met 300 tot 3.000 members het meest effectief zijn als het gaat om aandacht, interactie en leads. Andere groepen zijn vaak te klein of juist te groot. Verder adviseer ik om goed te kijken naar de profiel omschrijving van de groep. Dat geeft vaak al een indicatie of het wel/niet interessant is. U kunt zich aanmelden bij maximaal 50 groepen. Bij elke groep kunt u bij de instellingen (‘Settings’) aangeven hoe vaak u geïnformeerd wilt worden. Extra tip: stop elke maand met een aantal groepen die (toch) niet interessant blijken en ga op zoek naar nieuwe.

Hoe legt u via Linkedin groepen contact met nieuwe relaties? Focus op de top 5 beste groepen en de meest populaire discussies. Kijk elke week wie wat zegt. Neem eventueel deel aan de discussie of start er één op die de aandacht trekt. Nodig vervolgens interessante mensen uit op basis van hun reacties en refereer daar kort aan. Lees ook: 5 tips voor relatie marketing via Linkedin.

#5: Gebruik een Landing Page

Een andere manier om in contact te komen met potentiële klanten of dealers, is door gebruik te maken van een Landing Page. Dat is een webpagina die erop gericht is om bezoekers over te halen enkele contactgegevens achter te laten. Uiteraard in ruil voor iets bijzonders, zoals een prospectus of aanbieding. Dit is dus wat anders dan een algemeen contact formulier, waar de call-to-action en de meerwaarde vaak ontbreken. Vanuit Linkedin (groepen) kunt u mensen uitnodigen die Landing Page te bekijken (Download ons aanbod oid). Zorg er wel voor dat de toegevoegde waarde (ook) vooraf duidelijk is.

#6: Upgrade uw account

Daarnaast kunt u overwegen om uw account te upgraden. Normaal gesproken is dit vooral interessant voor Recruiters en Headhunters, maar dit is ook interessant voor bedrijven die een dealer netwerk uit willen breiden. Een betaalde versie biedt nog meer mogelijkheden om mensen te vinden en (direct) te benaderen. U kunt uw Linkedin account upgraden via ‘Settings’ (rechts boven). Klik in het volgende scherm op ‘Upgrade’ voor de opties.

#7: Zoek in Linkedin Events

Probeer eens te zoeken via Linkedin Events. Steeds meer mensen laten daar zien naar welke evenementen ze gaan. Bijvoorbeeld een beurs of seminar over een bepaald onderwerp of uit een bepaalde branche of in een regio. Ga daarvoor via de menu balk naar ‘More > Events’. Klik op ‘Find Events’ op gericht te zoeken. Bekijk wie deze events willen bezoeken en beoordeel of u daarmee in contact wilt komen.

#8: Experimenteer met Linkedin Answers

Tenslotte kunt u gebruik maken van Linkedin Answers. Daar vindt u mensen die invloedrijk zijn op basis van de gewaardeerde antwoorden. Ga hiervoor via de menu balk naar ‘More > Answers’. Veel mensen kennen deze functie niet, maar u kunt zoeken op vragen en (best gegeven) antwoorden. Ga hiervoor naar ‘Advanced Answers Search’. Zo kunt u potentiële klanten en dealers op het spoor komen. Deze optie is vooral geschikt om nieuwe internationale relaties te vinden.

___________________________________________________________________________________________________

Wilt u de slagkracht van uw Sales Team vergroten? Kies dan voor een Linkedin training voor Sales professionals. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Richard van der Blom zegt:

    Hallo Jos,

    Aantal bekende en goede stappen die je opsomt. Wat mij wel opvalt is dat het allemaal nog steeds erg “PUSH” is. Wij proberen onze klanten er juist van te overtuigen minder te verkopen en meer gekocht te worden. Dus geen advertising campaigns in Linkedin, maar ervoor zorgen dat jouw netwerk je meer gaat promoten. De kracht van de referral dus!

    Ondernemende groet,
    Richard van der Blom

  2. Hallo Richard,

    Bedankt voor je reactie. Het artikel heeft inderdaad een hoog PUSH gehalte. Het is vooral geschreven voor professionals in Sales. Ik kan me overigens helemaal vinden in de filosofie van ‘gekocht worden’. Maar ik denk dat push en pull bij veel bedrijven voorlopig eerst hand in hand zullen gaan.

  3. Interessant…! Stap 8: die Adwords voor Linkedin…weet niet wat ervaringen van anderen zijn, maar:
    – Erg duur oplopend tot 4 a 5 euro per click
    – Je ziet je advertentie niet terug
    – Krijgt dus wel gepeperde rekeningen…
    Wij zijn er mee gestopt…wel jammer want geloof wel in kwaliteit van de doelgroep die je zou moeten kunnen bereiken via Linkedin ads?!

    Iemand andere ervaringen?

  4. Bedankt voor de tips!