Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

8 Tips voor succesvolle online B2B relaties

Online B2B relatiesBij een aankoop of investering speelt persoonlijk contact vaak een cruciale rol. Bij terugkerende B2B verkopen, weegt het contact zelfs dubbel zo zwaar. Via Social Media komt u op een laagdrempelige manier in gesprek met uw (toekomstige) klant. Door de dialoog aan te gaan en informatie te delen bouwt u stap voor stap aan een solide basis voor samenwerking en toekomstige verkopen.

Het resultaat: U vergroot het vertrouwen in u en daarmee in uw onderneming.

Hoe pakt u dat aan? In dit artikel staan tips voor succesvolle online B2B relaties:

_______________________________________________________________________________________________________

#1 Luisteren

Door te luisteren, niet voor niets de in steen gehouwen regel van dialoog. Luister naar wat uw klant online zegt en begrijp met wie u zaken doet. Het is opvallend hoeveel zakelijke en persoonlijke informatie mensen op sociale netwerken prijsgeven. Gebruik dit in uw voordeel om beter inzicht te krijgen in wat uw klant beweegt en waarmee u uw klant kunt helpen. [Lees ook: 10 manieren om Social Media Monitoring tools te gebruiken]

#2 Blijf professioneel

Zorg voor een eenduidige professionele toon in uw uitingen via social media. Goed geschreven, goed onderbouwde en informatieve content creëert vertrouwen en geloofwaardigheid bij uw klanten en prospects.

#3 Wees oprecht

De eerder genoemde professionaliteit betekent dus niet afstandelijk. Juist via social media betrekt u klanten bij uw bedrijf. Het is misschien even wennen om op die manier de dialoog aan te gaan, maar onthoud: een reactie op een tweet of blog betekent betrokkenheid. En door de dialoog oprecht aan te gaan, groeit het vertrouwen.

#4 Kom uw afspraken na

Vergeet niet dat u via social media continu in gesprek bent met uw klant. Even niet reageren of een half antwoord geven, wordt direct uitvergroot. Kom daarom afspraken en toezeggingen altijd na. Social media is er 24/7 en geeft daarmee onbegrensde toegang tot uw klanten. Dat is zowel een kans als een risico.

#5 Houd contact

Als u tijd investeert in social media, doe dit dan ook regelmatig. Zorg voor een contact schema waarbij u nieuws deelt, antwoorden of tips geeft. Gebruik dit kanaal waardevrij, zónder verkoopdoel. Er is namelijk een groot verschil tussen succesvol leads genereren met social media of het spuien van een stroom ongerichte, salesdriven content. Uw bedrijf wordt niet interessant enkel en alleen door het gebruik van social media maar juist door wat u ermee doet.

#6 Bied meerwaarde

Het bedienen van de klant is het nieuwe verkopen en support is de nieuwe marketing. Houd focus op de toegevoegde waarde voor uw klanten en prospects. Regelmatig contact houden klinkt arbeidsintensief maar dat valt best mee. U kunt bijvoorbeeld ook links naar interessante artikelen delen, of informatie geven over bepaalde evenementen. Het hoeft niet altijd zelf geschreven content te zijn: ook het verwijzen naar andere relevante bronnen biedt meerwaarde.

#7 Toon visie

Ga op zoek naar onderwerpen die interessant zijn voor uw klanten. Door berichten te delen over onderwerpen die leven in uw vakgebied, houdt u de aandacht vast van uw klanten en prospects.

#8 Maak uw content deelbaar

Social media bestaat bij de gratie van het delen. Door als bedrijf uw eigen content (blogs, whitepapers, case studies, presentaties, video’s etc) deelbaar te maken vergroot u uw online bereik door middel van mond tot mond reclame. Dat blijft tenslotte de meest krachtige manier van marketing.

Lees meer over online B2B relaties:

Over Jos Veldwijk

Jos Veldwijk helpt bedrijven in B2B met het bereiken van strategische en commerciële resultaten. Jos is oprichter van VeldMerk, een advies- en projectbureau gespecialiseerd in digitale strategie voor bedrijven in de zakelijke markt.

Laat wat van je horen

*