Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B Case: technisch bedrijf Unica experimenteert op Twitter

Ik breek graag een lans voor een strategische aanpak van Social Media in de zakelijke markt. Om die reden zoek ik continu naar voorbeelden en publiceer ik regelmatig een nieuwe B2B Case. In dit artikel staan de Twitter activiteiten van Unica centraal. Volgens eigen zeggen is deze onderneming de grootste zelfstandig technisch dienstverlener in Nederland. Unica heeft 17 vestigingen, 9 business units, bijna 2.000 medewerkers en een omzet van 300 miljoen per jaar. Een organisatie met slagkracht dus, waarbij u een Social Media strategie verwacht om in te spelen op nieuwe kansen in de technische markt. Maar in de praktijk valt dat nogal tegen.

B2B Case

Waarom is Unica actief op Twitter?

Het antwoord op deze vraag is onduidelijk. Uit de presentatie van haar reclamebureau No Panic blijkt dat Unica Social Media vooral ziet als een enorm platform om te communiceren met de markt. De onderneming vindt Twitter waarschijnlijk een goed instrument om in contact te komen met een grote groep mensen.

De reden waarom Unica ‘meedoet op Social Media’ heeft hopelijk te maken met online conversaties die al in de technische branche plaatsvinden. Opdrachtgevers (zoals AkzoNobel en IsalaKlinieken) van Unica zijn immers ook actief op Twitter. De onderneming kan die communicatie op een positieve manier beïnvloeden en voorop blijven lopen met deze vorm van communicatie.

Over welke onderwerpen communiceert Unica?

Unica heeft een Corporate account geopend, @Unica_NL, waarmee ze niet in ‘de ik-vorm’ en op een anonieme manier zakelijke berichten verstuurt. Deze gaan vooral over onderwerpen zoals:

1) Corporate nieuws, zoals vacatures, eventementen en partnerships

2) Producten en diensten, zoals telefoniesystemen en brandbeveiliging

3) De business unit Unica ICT Networks, over diensten als bekabeling

B2B Case

Unica nog lang niet volwassen in Social Media

Laat ik beginnen met een positieve opmerking. Het is bekend dat een deel van de doelgroep (ICT’ers) goed bereikbaar is op Social Media zoals Twitter. Ook toeleveranciers in de bouw zijn redelijk vertegenwoordigd op Social Media. Vanuit dat perspectief lijkt de kanaal keuze voor Twitter – naast Linkedin – een logische stap.

Aan de andere kant laat Unica nog veel kansen liggen. Zo worden Twitter volgers niet uitgedaagd om te reageren en dus vindt er geen enkele interactie plaats. Dat maakt van het account een soort nieuwskanaal dat alleen aantrekkelijk kan zijn voor eigen personeel, concurrenten en werving- & selectiebureaus. Dat is jammer, omdat Twitter ook mogelijkheden biedt voor verbetering van bedrijfsprocessen zoals een kostenbesparing op klantenservice.

Verder krijg ik sterk de indruk dat een strategie ontbreekt, waardoor de kans op mislukking toeneemt en niet bepaald kan worden of Social Media bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat. Het doet mij allemaal denken aan de directeur die gehaast binnenliep bij een communicatie afdeling en zei: ‘Wij gaan ook op Twitter’.

Adviezen voor technische bedrijven zoals Unica

Natuurlijk, kritiek geven is makkelijk. Daarom geef ik graag een serie aanbevelingen voor bedrijven als Unica:

  • Formuleer zo concreet mogelijk één of meer doelen: zonder doel geen succes
  • Omschrijf meerdere doelgroepen en zorg voor relevante content per groep
  • Laat doelen en doelgroepen leidend zijn in de keuze van Social Media kanalen
  • Formuleer Social Media richtlijnen voor stakeholders zoals medewerkers
  • Verwijder het oude profiel op Hyves (2005) of zorg dat het up-to-date is
  • Maak slimmer gebruik van Twitter; waarom #Unica_NL gebruiken?
  • Maar gebruik van (gratis) Management & Monitoring tools om efficiënter en effectiever te werken
  • Denk na over meerdere Twitter accounts, bijvoorbeeld ten behoeve van klantenservice
  • Social Media draait om persoonlijke communicatie; laat zien wie er communiceert
  • Integreer Social Media in marketing en strategie, dat is een voorwaarde voor succes
  • Vorm een team met focus op Social Media, om dezelfde reden
  • Zorg minimaal één keer per kwartaal voor een evaluatie
_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.