Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B platform Tjebber lanceert Group Buying voor de zakelijke markt

Online group buying is booming: websites als Groupon en het Nederlandse Groupdeal maken op de consumenten markt een explosieve groei door. Tot vandaag bestonden er geen initiatieven voor de zakelijke markt, maar daarin brengen de ondernemers Huisman en Tjepkema verandering. Met het platform Tjebber richten zij zich 100% op de business-to-business markt. Tijd voor een kennismaking met het idee en de initiatiefnemers.

Het principe van Group Buying

Het idee is simpel en niet nieuw: breng veel mensen bij elkaar en regel hierdoor top deals. Maar waarom zijn deze concepten juist nu zo succesvol? Daar zijn een aantal redenen voor. In de eerste plaats speelt Social Media een grote rol in de stijgende belangstelling: het is erg makkelijk om mensen in je netwerk snel te informeren over nieuwe producten. Daarnaast zetten deze sites vooral in op schaarste: u heeft slechts een korte tijd om te reageren en geven het gevoel dat u deze unieke deal niet mag missen. Ten slotte zal de huidige economische situatie dergelijke sites ook behoorlijk in de kaart spelen. Het principe is trouwens overal hetzelfde: 1) schrijf u in om op de hoogte te blijven van relevante deals 2) breng relaties op de hoogte 3) sluit de deal 4) de deal gaat definitief door als er voldoende afnemers gevonden zijn.

Waarom Tjebber?

Oprichter Marcel Tjepkema vertelt: “Waarom zou een bedrijf dat trainingen verkoopt niet, net als een restaurant, een onweerstaanbaar aanbod kunnen doen om snel nieuwe klanten aan zich te binden? Daarbij draait aantrekkelijkheid niet enkel om korting. Het werkt als drempelverlagende factor. De laatste jaren is het aantal leveranciers op de zakelijke markt flink toegenomen, mede doordat meer mensen voor zichzelf beginnen. Dit biedt kansen, maar maakt het voor ondernemers ook moeilijker om zich te onderscheiden. Bovendien wordt de markt voor afnemers steeds minder transparant. Hoe kan een manager die zijn werknemers bijvoorbeeld een training wil laten volgen nog een goede keuze maken uit de enorme hoeveelheid aanbieders?”

Intermediair voor aanbieders en afnemers

Om het contact tussen aanbieder en klant te vereenvoudigen, fungeert Tjebber als intermediair. Op de site verschijnt iedere dag een scherpe zakelijke deal. Geïnteresseerden die zich eenmalig aanmelden ontvangen deze deal per email. Het sluiten van de deal is laagdrempelig. Op Tjebber.nl wordt een voucher aangeschaft dat inwisselbaar is voor het product of de dienst die wordt afgenomen. Evenals bij Groupon en GroupDeal werkt het koop principe op basis van groupbuying: De deal gaat alleen door als het minimaal aantal afnemers is bereikt.

Tjepkema en Huisman willen met hun site een platform faciliteren waarop bedrijven met elkaar in contact komen. “Voor aanbieders is dit een prachtige kans om in een keer bij veel potentiële nieuwe klanten in the picture te komen”, vertelt Huisman. “En voor klanten is dit een gemakkelijke manier om kennis te maken met nieuwe diensten of producten die ze normaliter misschien niet of minder snel afnemen.”Tjebber gaat op 11 april van start met een deal van bedrijfsfruit.nl. Bedrijven die deze deal sluiten krijgen een maand lang iedere week twee schalen duurzaam fruit op kantoor bezorgd. Andere deals die volgen zijn bijvoorbeeld: cursussen en opleidingen voor persoonlijke- en bedrijfsontwikkeling, marketing- en communicatiediensten, zakelijke producten en inspirerende ervaringen zoals een bokstraining op locatie.

Het verdienmodel en de rol van Social Media

Het verdienmodel is op basis van een omzet achteraf. Tjepkema: “Wij houden zelf rond de 20 procent.” De hoogte van de korting laat Tjebber over aan de aanbieder. “Daar stellen wij geen voorwaarden aan. De korting moet drempelverlagend werken.” Net als bij Groupon werkt Tjebber volgens het principe dat een aanbod pas doorgaat wanneer er voldoende belangstelling is. Die belangstelling wordt opgewekt door beschikbare deals met (zakelijke) relaties te delen via kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wat vindt u dit initiatief? Zou u hiervan gebruik van maken als afnemer of aanbieder en waarom wel/niet?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Heeft iemand hier positieve/negatieve ervaring mee?