Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B Social Media Case: chemiereus BASF gebruikt IBM platform voor Interne Communicatie

B2B Social Media CaseVolgens eigen zeggen heeft chemieconcern BASF wereldwijd een leidende positie, werken er circa  105.000 mensen en is zij actief  in 170 landen. BASF realiseerde in 2009 een omzet van dik 50 miljard euro en houdt zich bezig met de productie en verkoop van chemische grondstoffen en halffabricaten. In een recente publicatie van Dr. CheeCHin Liew, Enterprise Community Manager bij BASF,  presenteert hij connect.BASF, een intern communicatie platform dat bestaat uit social software van IBM. Maar waarom gebruikt BASF deze Enterprise Social Media eigenlijk? Wat zijn de voordelen? In dit artikel een kijkje in de keuken.

De B2B Social Media Strategie van BASF

De bedrijfsstrategie van BASF bestaat uit het leveren van toegevoegde waarde en is gebaseerd op vier onderdelen: de beste werknemers uit de sector, klanten helpen om meer succesvol te zijn, duurzame ontwikkeling en besluitvorming op basis van Cost of Capital. Verder heeft de organisatie heeft een transitie doorgemaakt, van hiërarchie & teams naar formele en informele communities. Met name dat laatste aspect zal verband houden met het platform dat BASF nu voor interne communicatie gebruikt.

Wat is connect.BASF en wat zijn de resultaten?

Connect.BASF is een wereldwijd intern platform voor cross-functionele netwerken, kennis deling, samenwerking, en waardecreatie voor de business en de organisatie. Het platform draait op Lotus Connections, een social software oplossing van IBM. Deze software biedt een enorm scala aan functionaliteiten zoals analyse tools, zoekfuncties voor relevante content, profielen voor medewerkers, het ontdekken van interne communities, navigatie, blogfuncties, wiki’s, forums en het inrichten van expertise centra. Binnen BASF  zijn in 5 maanden tijd wereldwijd meer dan 1.000 communities opgestart en kende het platform meer dan 15.000 gebruikers.

Bekijk de meest recente YouTube video over Lotus Connections:

Welke concrete voorbeelden laat BASF zien?

1. Kennis deling over de grenzen van afdelingen: een marketing manager, informatie specialist en een key account manager hebben onderling kennis uitgewisseld over een specifieke studie.

2. Personeel voelt zich met elkaar verbonden: tijdens de watersnoodramp in Pakistan heeft een medewerker een blog opgezet om geld in te zamelen voor noodhulp.

.

Wordt Social Media gemeengoed voor Interne Communicatie in de zakelijke markt?

Dergelijke platforms zijn in de eerste plaats een krachtig en  strategisch instrument voor ondernemingen waarbij expertise en kennisdeling hoog in het vaandel staan.  Daarnaast zal Enterprise Social Media software alleen gebruikt worden door bedrijven met vestigingen verspreid over meerdere locaties of continenten. Dat ziet u ook terug in de referentielijst van IBM’s Lotus Connections, die namen laat zien als Sogeti, RheinMettal AG, Sennheiser en Digital China. Aan de andere kant doen de data in dit overzicht vermoeden dat deze software van IBM niet veel ouder is dan een paar jaar. De relatief korte lijst van cases is ook een indicatie dat dit platform nog niet op grote schaal wordt ingezet voor Interne Communicatie. Daar zou dit jaar nog wel eens verandering in kunnen komen. De opmars van het beter bekende platform Yammer zal daar zeker aan bijdragen.


 

cover-ebook-case-studies-2E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

 

 


 

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.