Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B Social Media Marketing: Linkedin vs Facebook [Infographic]

Bij B2B Social Media Marketing denkt u aan Linkedin en niet aan Facebook. Dat klinkt logisch. Ons zakelijk verstand zegt dat B2B Marketing op Facebook niet werkt. Want Facebook wordt alleen voor privé doeleinden gebruikt. Maar is die logica wel juist? Hieronder staat een Infographic met een toelichting waarom Facebook interessant kan zijn voor B2B Social Media Marketing.

B2B Social Media Marketing

Facebook biedt mogelijkheden voor B2B Social Media Marketing

Het lijkt onnatuurlijk om een zakelijke doelgroep aan te spreken tijdens privé activiteiten. Toch zien veel bedrijven in B2B zien dat anders en gebruiken Facebook wél – bijvoorbeeld voor branding en leadgeneratie. Verder vond ik een aardig artikel over de sterke en zwakke punten van beide netwerken in B2B. Vergeleken met Linkedin scoort Facebook vooral beter op interactiviteit, de mogelijkheden van een fanpagina en wereldwijde penetratie. Daar valt veel voor te zeggen. Aan de andere kant heeft Facebook het imago van een consumenten netwerk en trekt Linkedin alleen zakelijke gebruikers.

Is Facebook per definitie geschikt voor B2B Social Media Marketing? Dat vind ik te kort door de bocht. Volgens mij is dat afhankelijk van verschillende aspecten – zoals:

  • uw relatie met de doelgroep
  • het gedrag van de doelgroep
  • of u internationaal actief bent
  • uw bedrijfscultuur en strategie
  • de branche waarin u actief bent

Hoe kijkt u aan tegen het gebruik van Facebook in B2B?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Henk Jansen zegt:

    Facebook in B2B gaat, in de business waar ik in werk, niet aanslaan bij de doelgroep.
    Dit ben ik te weten gekomen door een enquête die is uitgevoerd onder de doelgroep.
    Een van de uitkomsten was dat de mensen worstelen met de prive-werk balans op hun Facebook account. Ze zullen de bedrijfspagina misschien wel willen volgen maar niet veel social gedrag vertonen door berichten van ons te gaan delen.

    • Dag Henk, bedankt voor je reactie. Ik denk dat het heel herkenbaar is. Goed idee om een enquête onder de doelgroep te houden. Daarmee voorkom je dat je investeert in een kanaal dat niet geschikt is ;)

  2. Mja, het klinkt ook eigenlijk heel logisch. Daar waar je klanten zitten moet jij als bedrijf ook zijn. Toch in mijn hoofd (en denk bij velen) is Linkedin zakelijk en FB prive. Dus heb ik de neiging om dat voor advertenties ook zo te zien. Maar waarom? Mijn gevoel zegt dat. Maar als je erover nadenkt: een relevante advertentie is een advertentie die op het juiste moment zijn doelgroep bereikt. Waar diegene zit maakt niks uit. Wij zijn geneigd alles in hokjes in te delen omdat het ons leven overzichtelijk maakt. Maar zo werken onze hersenen duidelijk niet. Leuk om gezien te hebben!

    • @Jasper bedankt voor je reactie. Herkenbaar ook. Zelf denk ik dat bedrijven die internationaal actief zijn niet zonder een FB fanpage kunnen. Daarnaast zijn sommige branches volgens mij goed te bereiken, zoals mensen in de IT. Die zijn per definitie erg Social Media ‘savvy’.

  3. Ruben vW zegt:

    Leuk artikel dat (opvallende) statistieken weergeeft over het gebruik van Facebook door beslissers. Ondanks het feit dat er mogelijk veel beslissers actief zijn op Facebook en je vast je naamsbekendheid aan de massa kunt vergroten, mis ik de beschrijving hoe je deze beslissers effectief kunt bereiken. De laatste zin van de infographic is voor mij veelzeggend: indien je de “alle personen”(en ja, dus ook beslissers) wil bereiken is Facebook the place to be. Leuk voor grote industriële bedrijven, voor MKB’ers zie ik het nut er echter niet van in. Ik vind het dan ook hoogst opmerkelijk dat 34% van alle bedrijven in de infographic aangeeft via Facebook te adverteren. Naar mijn weten kun je alleen segmenteren op demografische factoren als leeftijd, opleidingsniveau en geslacht. Voor een gemiddeld industrieel bedrijf lijken mij deze gegevens niet voldoende om je doelgroep effectief te bereiken.

    Trouwens: mijn complimenten voor de grote hoeveelheid informatie die op deze site te vinden is en de constructieve wijze waarop dingen worden besproken. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht voor een b2b bedrijf op het gebied van social media. Waar ik vooraf vreesde voor een gebrek aan informatie op dit gebied, is deze site voor mij min of meer een walhalla. Nu begrijp ik dat mijn bezoek voor u niet op korte termijn (financieel) voordelig is, neemt niet weg dat ik vanaf nu het begrip b2b social media marketing direct associeer met Veldmerk.

    Ik mis overigens wel de datumvermelding bij de verschillende artikelen. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan erg snel, veel onderzoeken zijn naar enkele jaren verjaard en het is dan ook lastig om informatie te beoordelen op validiteit. Zo is er op deze site een pagina waar eerst wordt gesproken over Facebook dat niet/minder geschikt is voor de zakelijk markt, terwijl het artikel er onder een pleidooi houdt voor Facebook in de zakelijke markt. Zie: http://www.veldmerk.nl/category/facebook-b2b/

  4. @Ruben, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat je opmerking voor veel lezers herkenbaar is. Toch hangt het volgens mij meer van je business af of Facebook wel of niet geschikt is. Zo zijn er voldoende voorbeelden van kleine ondernemingen in B2B. Omvang speelt volgens mij geen grote rol. Ik denk dat het product, de plaats in de keten en de eindgebruikers belangrijker zijn in de afweging om Facebook te gebruiken.

    Wat betreft het adverteren voor B2B, daar heb ik zelf ook mijn vraagtekens bij. Bij Facebook kun je inderdaad alleen segmenteren op basis van persoonlijke gegevens. Tenzij je een pull strategie hanteert (gericht op eindgebruikers: consumenten) zou ik daar niet in investeren. Wat dat betreft is Linkedin een betere keuze. Lees ook: http://www.veldmerk.nl/2011/06/07/moet-b2b-adverteren-op-facebook-linkedin-of-twitter/

    De ontwikkelingen in Social Media gaan inderdaad snel. De datum van artikelen kun je herkennen aan de URL. Dat is misschien niet ideaal. Ik zal eens kijken of ik dat op een andere manier ga doen.