Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media Strategie voor B2B – Planning en voorbereiding

Social Media Strategie voor B2B‘He who fails to plan, is planning to fail’. Deze beroemde uitspraak van Winston Churchill is ook van toepassing op Social Media. Na de inventarisatie en uitwerking van een Social Media strategie voor B2B behandel ik in dit artikel stap 3: planning en voorbereiding. Dat voorkomt vragen als ‘Wat zal ik nou eens op Twitter zetten?’ of ‘Wie is verantwoordelijk voor het beheer en de registratie van onze Social Media domein namen?’ Aan de hand van deze tips geeft u invulling aan een goede voorbereiding.

Tip 1: Inventariseer de beschikbare middelen

De implementatie van Social Media vraagt meestal geen directe ‘out of pocket’ kosten, maar de uitvoering vereist in ieder geval een continue tijdsinvestering door uw organisatie. U beschikt immers over beperkte middelen in de vorm van tijd, mensen en technologie. Bepaal dus vooraf hoeveel uren, welke mensen en welke software u voor een Social Media strategie nodig én beschikbaar heeft.

Tip 2: Creëer een Social Media Hub of thuisbasis

Social Media strategie voor B2BEen kenmerk van Social Media is het gebrek aan controle op de informatie die de gebruikers zelf plaatsen. De enige plek waar u wél ‘in control’ bent, is een Social Media Hub of thuisbasis.  Dit is een centrale plek op internet met verwijzingen naar uw Social Media platforms en vice versa. Voorbeelden zijn corporate websites, specifieke landingspagina’s of weblogs.

Tip 3: Informeer medewerkers over de strategie

Met deze stap verkleint u het risico dat de rest van de organisatie niet is aangehaakt bij de gekozen strategie. Informeer betrokken medewerkers in ieder geval over de belangrijkste doelen, de Social Media websites waarop de organisatie actief is, welke mensen er bij het team betrokken zijn en het beleid dat de organisatie hanteert. Enkele voorbeelden van interne kanalen die hiervoor ingezet kunnen worden: personeelsbladen, intranet omgevingen, e-mail nieuwsbrieven, kwartaal meetings en afdelingsvergaderingen. Het is erg zinvol om het onderwerp (en de voortgang) periodiek onder de aandacht te brengen.

Tip 4: Claim de belangrijkste Social Media domein namen

Uit een artikel van Management Team blijkt dat grote bedrijven slordig omspringen met domeinnamen en Twitter en Facebook acounts van hun CEO. Alhoewel misbruik van Social Media domein namen in theorie bestreden kan worden, verdient het aanbeveling om eventuele ellende een stap voor te zijn. Via websites als www.namechk.com, www.knowem.com en www.namechecklist.com kan in één handeling gecontroleerd worden of de namen van personen, merken of organisaties nog beschikbaar zijn. Is dat het geval, dan kan in de meeste gevallen de (nieuwe) naam direct worden vastgelegd.

Tip 5: Selecteer en/of ontwikkel de benodigde tools en middelen

Social Media Strategie voor B2BDe selectie van de benodigde middelen is uiteraard afhankelijk van de doelgroep gekozen strategie. Dit varieert van Social Networking sites en monitoring tools tot specifieke software die u hiervoor wilt inzetten (zoals CRM systemen) Richt u zich hiermee op personen met een leidinggevende functie in een zakelijke markt? Dan is Linkedin waarschijnlijk een onmisbaar instrument. Ligt de focus van uw strategie op branding? Dan liggen websites als Twitter en YouTube meer voor de hand. Positioneert uw organisatie zich als expert op een specifiek vakgebied? Dan zou Slideshare een slimme oplossing kunnen zijn. Daarnaast wilt u graag inzicht in de voortgang en daarom heeft u ook monitoring tools nodig. Er zijn honderden gratis en betaalde monitoring tools waaruit u een keuze kunt maken. Als u de eerste stappen zet op het gebied van Social Media kan een verzameling gratis tools afdoende zijn. Het nadeel is wel dat hierbij niets geautomatiseerd is en alles handmatige verwerkt moet worden. Als u alles uit de kast wilt halen, heeft u waarschijnlijk één of meerdere betaalde monitoring tools nodig. Er is een handige wiki-pagina met een overzicht van meer dan 150 gratis en betaalde monitoring tools.

Tip 6: Borg activiteiten in taken, verantwoordelijkheden en processen

Op het moment dat medewerkers actief in Social Media participeren, moet helder zijn wie wat doet en wie waar verantwoordelijk voor is. Als deze zaken niet vooraf zijn vastgelegd en gecommuniceerd, is de kans op mislukken groot. Probeer ook in kaart te brengen of er processen aangepast moeten worden. Denk hierbij aan de afhandeling van klachten of de procedure voor R&D / Productmanagement, indien klanten zelf ideeën of verbeteringen kunnen inbrengen.

Tip 7: Zorg voor voldoende kennis en ervaring

In het beste scenario zit u al gebeiteld dankzij het Social Media team dat u in een eerder stadium heeft samengesteld. Is dat niet het geval, dan heeft u een aantal mogelijkheden: a) Laat medewerkers minimaal drie maanden zelf experimenteren om ervaring op te doen; b) Laat medewerkers een cursus, opleiding en/of in-company training volgen om kennis en ervaring te verkrijgen; c) Schakel een expert in voor de overdracht van kennis en ervaring.


 

cover-ebook-case-studies-2E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies


 

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.