Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B Social Media voorbeelden uit de techniek en de bouw

B2B Social Media voorbeeldenOp 8 april mocht ik aanwezig zijn bij het Industrial Social Media (ISM) evenement, waar het delen van B2B Social Media voorbeelden bij technische bedrijven centraal stond. De middag werd geopend door Bas van der Veldt, CEO bij AFAS Software in Leusden – waar de bijeenkomst plaatshad. Hij hield een mooie inleiding waarbij hij inging op de rol van een directeur, de ‘voor- en achtergevel bij bedrijven’ en de noodzaak om klanten centraal te stellen. Een mooi bruggetje naar het thema van deze middag: Social Media in de techniek. Voorafgaand waren drie B2B bedrijven genomineerd voor de ISM Award en zij mochten hun case presenteren aan het publiek. Hieronder volgt een kort verslag.

B2B Social Media voorbeelden van 3 diverse bedrijven

De genomineerde bedrijven waren de Breekplatenspecialist (van HITMA Process), Heembouw en PieterBas Automatisering. Drie totaal verschillende B2B bedrijven, maar het publiek werd wel beloond met interessante praktijkvoorbeelden en ervaringen.

Voorbeeld #1: Breekplaten Specialist / HITMA Process

HITMA Process is gespecialiseerd in procesbeveiliging en heeft in 2011 haar breekplaten activiteiten ondergebracht in een aparte divisie. Deze levert hoogwaardige breekplaten voor uiteenlopende industriële toepassingen. Astrid van Ballegoy presenteerde namens HITMA de case van de ‘Breekplatenspecialist‘, een concept om de specifieke activiteiten van deze divisie onder de aandacht te brengen. Daarbij werd gebruik gemaakt van Social Media, wat vooral resulteerde in  een groter bereik, een betere positie in Google en meer nieuwsbrief abonnees.

B2B Social Media voorbeelden

Verder werd stilgestaan bij de campagne ‘Oranje breEKt door’, waarmee vooral veel meer websitebezoekers en publiciteit werd verkregen. Daarbij was Astrid zo openhartig om te vertellen dat niet alle reacties waardevol waren: een deel van de mensen die hieraan meedeed, viel namelijk buiten de beoogde doelgroep (ook al werd het duidelijk gecommuniceerd voor wie het bedoeld was). ‘Een leerpunt voor ons’, aldus Astrid. Ik vond het al met al een aardige case over het verkregen van meer naamsbekendheid.

Voorbeeld #2: Heembouw

De tweede presentatie werd verzorgd door Björn Bouwmeester, Social Media coördinator bij Heembouw. Zijn inbreng zat professioneel in elkaar. Wat mij vooral aanspraak, was de ‘gedegenheid’ – om de woorden van de jury te gebruiken: het plan was onderbouwd en afgeleid van de bedrijfsstrategie, er was nagedacht over de uitvoering en de resultaten waren duidelijk en concreet. Verder bleek dat Heembouw in staat is om haar fouten te erkennen: na klachten over geluidsoverlast werden excuses aangeboden. Volgens mij is dat alleen maar krachtig en vergroot dit de geloofwaardigheid van een onderneming. Al met al vond ik dit een mooi voorbeeld van een B2B onderneming dat Social Media langzaam maar zeker verder integreert:

Voorbeeld #3: PieterBas Automatisering
Na deze twee B2B Social Media voorbeelden was het de beurt aan Hans Buskens van PieterBas Automatisering. Voor deze onderneming ontstond eind 2011 de noodzaak om het roer om te gooien: traditionele marketingtechnieken zoals telemarketing en direct mailings bleken niet meer effectief. Daarom werd gekozen om de draai te maken naar een online pullstrategie, waarbij Social Media en Content Marketing een belangrijke rol spelen in het klantproces van bewustwording tot herhalingsaankoop en ambassadeurschap. Hans gaf aan dat er nadrukkelijk gekeken wordt naar de manier waarop Amerikaanse bedrijven dit toepassen en maakte duidelijk dat zijn onderneming dezelfde strategie nastreeft. Inmiddels wordt er weer nieuwe business gerealiseerd en ziet PieterBas een stijgend aantal websitebezoekers, meer publiciteit en een grotere naamsbekendheid van producten, diensten en innovaties.
_______________________________________________________________________________________________________
Deze B2B Social Media voorbeelden laten zien dat steeds meer bedrijven in beweging komen. Maar we staan nog maar aan het begin van grote veranderingen. Nu ligt de focus meestal op de omgeving, terwijl er nog veel meer potentieel te halen valt.
De winnaar van deze ISM Award was (niet heel onverwacht): Heembouw. Dit is zeker één van de betere B2B Social Media voorbeelden die ik tot nu toe heb gezien en wat mij betreft een terechte winnaar! (luister ook de Podcast op BNR)
_______________________________________________________________________________________________________

 

 E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

Credits: Google Images

[adrotate banner=”1″]

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.