Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

3 Redenen om te beginnen met een Social Media Team

beginnen met een social media team

De organisatie waar je werkt is actief op Social Media. Beter gezegd: de organisatie wil iets met Social Media en de bal ligt bij jou. Collega’s verwachten dat jij de bedrijfsaccounts beheert en updates plaatst. Dat jij zorgt voor onweerstaanbare content waar klanten naar snakken. Dat jij de felgebeerde interactie zoekt en vindt. Dat jij online monitoring gebruikt om meer inzicht te krijgen in markt, klant en concurrent. Dat jij het prille, digitale contact legt met nieuwe en bestaande klanten. Totdat het enthousiaste ambassadeurs, Fans en Super Promotors zijn geworden. Kortom, men verwacht dat jij dit varkentje zal wassen.

En waarom?

Simpel. Social Media is ‘jouw ding’. Jij hebt die cursus of leergang gevolgd. Jij hebt een plan gemaakt. Jij hebt er zoveel affiniteit mee. Jij ziet de kansen. Jij doet al iets met Twitter.

Dat zeggen ze tenminste.

Maar de echte redenen liggen vaak wat dieper.

Je collega’s hebben koudwatervrees. Ze vinden het risico te groot dat ze fouten maken – en daarvoor worden gestraft. De directie of het MT ziet er wel wat in, maar geeft zelf niet het goede voorbeeld vanwege ‘privacyredenen’. Of: de markt staat onder druk, alle tijd gaat in de verkoop zitten en één update per dag gaat niet lukken. En weer een ander denkt dat ‘het wel overwaait’.

En dus… lijkt het logisch dat jij de boel bestiert.

Maar dat is het niet.

Sterker nog: Je zit op een doorlopende weg.

Waarom je moet beginnen met een Social Media Team

Er zijn minstens 3 redenen waarom je moet beginnen met een Social Media Team:

  • Meer impact
  • Meer kennis
  • Meer continuiteit

#1 Meer impact

Je bent niet de enige met een account. De kans is groot dat 90% van je Sales collega’s een account heeft op LinkedIn. En als we de Nederlandse statistieken mogen geloven, hebben ze gemiddeld 336 connecties. Daar zitten ongetwijfeld veel belangrijke relaties tussen. Stel je eens voor dat een kwart meedoet – door updates te plaatsen over projecten, events of andere relevante informatie. Dat ga je zeker terugzien in websitebezoeken, aanvragen en reacties. Dus door Sales collega’s te betrekken in een Social Media team realiseer je direct meer impact.

#2 Meer kennis

Jouw Sales collega’s zijn het gezicht in de markt en weten meer van de klant. De directie heeft een visie en weet meer van trends en ontwikkelingen in de branche. Jouw collega’s van de afdeling productmanagement kennen de ins en outs van producten of diensten. De service afdeling weet welke vragen klanten hebben. Kortom: door mensen van andere afdelingen te betrekken in een team, wordt het delen van relevante informatie een stuk makkelijker.

#3 Meer continuïteit

Een derde argument om te beginnen met een Social Media team: je borgt de continuïteit. Immers, Social Media is 24/7. Dus ook als jij op vakantie bent – of ziek uitvalt. Het borgen van de continuïteit is belangrijk om het vertrouwen in jouw organisatie en het merk online te versterken.

Natuurlijk, ik heb makkelijk praten. Maar als jij niet in actie komt, verandert er niets. En daarmee is de kans groot dat er niets wezenlijks wordt bereikt. Het gevolg laat zich raden: Vroeg of laat wordt de vraag gesteld wat het heeft gekost en wat het heeft opgeleverd. Als het antwoord daarop niet bevredigend is, is de conclusie snel getrokken. Dan kun je beter stoppen met Social Media.

Dus wat te doen?

Breng Social Media naar een ander niveau.

Pak een strategische, coördinerende rol door te beginnen met een Social Media team.

Vraag eens welke collega’s mee willen werken. Investeer in draagvlak bij de directie. Zorg voor rust en duidelijkheid met een Social Media beleid. Onderzoek het mediagedrag van klanten en andere stakeholders. Presenteer een visie en deel aansprekende Social Media Case Studies. Stop met praten over Twitter volgers en spreek de taal van de directie: koppel business doelstellingen aan een Social Media strategie voor jouw organisatie. Wees realistisch en ontwikkel een Roadmap.

En… vergeet niet om kleine en grote successen regelmatig met anderen te delen.

Credits: wikipedia

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.