Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Bepaal uw Social Media doelgroep voor B2B

Social Media doelgroep voor B2BVoor de ontwikkeling van een strategie is het belangrijk om de Social Media doelgroep voor B2B zo goed mogelijk te omschrijven. Maar hoe kunt u de gebruikers segmenteren en definiëren? Onderzoeksbureau Forrester onderscheidt in ieder geval zes verschillende typen gebruikers die u kunnen helpen bij uw Social Media strategie in B2B.

Bepaal uw Social Media doelgroep voor B2B


1. Creators

Creators zijn mensen die via Social Media een blog publiceren, een webpagina van informatie voorzien, video’s of foto’s met anderen delen en artikelen publiceren. Gemiddeld valt 30 procent in deze Social Media doelgroep.

2. Critics

Een andere Social Media doelgroep wordt omschreven als Critics. De activiteiten van deze groep bestaat uit het geven van reviews over producten en diensten, het publiceren van commentaar op weblogs, het plaatsen van reacties op online fora en het bijdragen van artikelen op wiki’s.

3. Collectors

Mensen die Social Media vooral gebruik voor het verzamelen van informatie, vallen in de categorie Collectors.  Zij gebruiken RSS feeds, stemmen online op websites en voegen tags (labels) toe aan webpagina’s die zij interessant vinden.

4. Joiners

Mensen in de categorie Joiners onderhouden voornamelijk hun profielen op Social Media en bezoeken deze platforms regelmatig.

5. Spectators

Verreweg de grootste Social Media doelgroep wordt omschreven als Spectators.  Deze mensen consumeren vooral informatie. Ze lezen weblogs, luisteren naar podcasts, bekijken video’s of foto’s van anderen en lezen online fora, reviews en (Twitter) berichten.

6. Inactives

Er zijn voldoende mensen die (nog) niet actief zijn op Social Media. Deze groep ‘Inactives‘ onderneemt geen van bovenstaande activiteiten en is de kleinste groep in de segmentatie van Forrester.

Hopelijk geeft deze onderverdeling aanknopingspunten om uw doelgroep op Social Media te definiëren. Ter aanvulling hierop kunt u overwegen om een Social Media profiel van uw doelgroep(en) te formuleren. Als u hierbij kennis en ervaring nodig heeft, kunt u contact met mij opnemen.

Wat vindt u van deze profielen om uw Social Media doelgroep voor B2B te bepalen?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.