Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

In 4 stappen van Content Marketing Strategie naar Conversie

Content Marketing StrategieContent Marketing staat volop in de belangstelling. Vooral in de VS, zo blijkt uit onderzoeken van AC Nielsen en het CMI. Interessante en mooie statistieken natuurlijk. Maar de vraag is hoe een Content Marketing Strategie uw conversie verbetert.

Van Content Marketing Strategie naar Conversie

Het creëren van content – kwalitatieve informatie voor uw doelgroep – is niet eens het grootste struikelblok. Veel medewerkers beschikken over hoogwaardige kennis. Soms is die gedocumenteerd, maar vaak zit dat in de ‘hoofden’ van collega’s. Marketeers die werk maken van Content Marketing zorgen ervoor dat die kennis en ervaring (deels) vertaalt wordt naar waardevolle content. Maar hoe draagt een Content Marketing Strategie bij aan conversie?

Stap 1: Gebruik Marketing Persona’s

Een Marketing Persona – ook wel Buying Persona genoemd – is de eerste stap naar succes. Dit is een profielschets van de ideale klant en werkt anders dan de traditionele segmentatie methodiek. Zo’n Persona is een levendige omschrijving die iedereen kan begrijpen. Afhankelijk van uw business kunt u 5 of wel 50 persona’s ontwikkelen. In theorie klinkt het makkelijk om een persona te definiëren, maar de praktijk is weerbarstiger. Vaak zijn de afdelingen Marketing en Sales het namelijk niet eens over de ideale klant. Zorg dus voor interne afstemming, want dit zal u veel voordeel opleveren bij een Content Marketing Strategie. Een Persona geeft een duidelijke focus en stelt het belangrijkste probleem van de doelgroep centraal.

Stap 2: Beschrijf het aankoopproces en stel de klant centraal

Omschrijf voor elke Persona welke stappen hij of zij doorloopt. Het maakt niet uit welk model u daarvoor gebruikt, als het maar aansluit op de praktijk. Koppel vervolgens aan elke fase de centrale vraag of het probleem. Deze benadering is cruciaal voor conversie met Content Marketing. U komt op het juiste moment met de juiste oplossing en brengt prospects verder in het proces naar een nieuwe deal of herhaalde aankoop.

Content Marketing Strategie en Conversie

Stap 3: Speel in op de behoefte aan informatie

De ene mens is de andere niet. Maak dus onderscheid in de behoefte aan content en verwerk dat in de Persona’s. Stel eens de volgende vier vragen voor elke fase in het aankoop proces:

  1. Op welke manier willen ze informatie ontvangen?
  2. In welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd?
  3. Hoe vaak en hoeveel informatie willen ze ontvangen?
  4. Door wie of wat worden ze beïnvloed?

Stap 4: Analyseer bestaande content en vul aan waar nodig

Welk materiaal kunt u aanpassen en opnieuw gebruiken? U heeft waarschijnlijk veel meer in huis dan u denkt. Misschien heeft u voor sommige Persona’s onvoldoende informatie op de plank liggen. Bekijk daarom eens wat u al heeft en wat u nog mist. Dit zorgt voor de juiste prioriteiten en het zal bijdragen aan een hogere conversie.

Op welke manier gebruikt u content marketing om meer of kwalitatieve leads te krijgen?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Fijn artikel. Goed geschreven!

  2. Bedankt voor het compliment! Als je eens een suggestie hebt voor een nieuw artikel: let me know.

  3. Goed artikel! Ik ben momenteel bezig aan een afstudeer scriptie over dit onderwerp “de conversie van leads naar klanten. Jammer dat ik dit artikeltje niet een paar maanden geleden tegen kwam, had me een hoop desk research werk geschild ;)

    @JosVeldwijk Vergeet u trouwens niet in deze aanpak naar de behoefte en vraag te kijken waar vanuit de persona informeert? Dit onderdeel heb ik wel in mijn onderzoek gestopt en denk dat dit essentieel is. Wat denkt u?

    • Bedankt voor je reactie. Persona is inderdaad essentieel, wat mis je daarover in dit artikel?

      • Ik bedoel wat het vertrek punt is van de persona. Dit is natuurlijk wel bij iedereen verschillend maar in veel branches zijn er veel overeenkomsten. Dus waar bestaat de vraag van de klant uit? En waar focust de klant zich op in zijn zoektocht naar jouw als organisatie?

        Dus de stap voor de awarenessfase misschien?

        Mijn vraag is een eigenlijk, voeg je deze informatie in je persona of voeg je een extra fase in de customer journey toe?

        • Marijn, bedankt voor je reactie. Goede opmerking wat betreft branches. Ik denk ook dat er op hoofdlijnen veel overeenkomst kunnen zijn. Toch zit het verschil in de details. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van trefwoorden en synoniemen in zoekmachines.

          Het gebruik van Persona’s in ‘Optima Forma’ zou ik uitwerken per fase in de customer journey. Dus per stap 1-3 vragen waar de aangeboden content een antwoord op moet geven. Ik zou deze informatie toevoegen aan een persona, dat benadrukt het klantgericht denken.

          Als je het toevoegt in de customer journey kun je volgens mij niet volstaan met 1 vraag of 1 extra fase: in welke branche je ook zit, elke fase kent andere vragen.