Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Hoe krijg ik draagvlak voor een Content Marketing strategie?

content marketing strategieSuccesvolle B2B Marketeers maken steeds minder gebruik van traditionele marketing. In plaats daarvan oriënteren ze zich vaker op nieuwe Online Marketing tactieken. Eén daarvan is Content Marketing – een manier om in contact te komen en te blijven met (potentiële) klanten door het delen van waardevolle informatie. Maar de vraag is: hoe creëer ik intern draagvlak voor een Content Marketing strategie?

Diverse marketing kanalen en tactieken boden de afgelopen decennia voldoende resultaten. Als gevolg van de digitalisering is dat in snel tempo veranderd. Maar het is in de praktijk vaak lastig om anderen te overtuigen van nieuwe en onbewezen marketing methodes. Zonder bewijzen kan het beeld ontstaan dat traditionele vormen van marketing in de toekomst ook effectief zullen zijn.

Waarom een Content Marketing strategie belangrijk is

_____________________________________________________________________________________________

#1 Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Het gedrag van B2B inkopers is veranderd: 60% uit alle sectoren maakt actief gebruik van Social Media. Dat betekent niet dat oude vormen van marketing direct over boord moeten. Het betekent wel dat bedrijven moeten weten van welke kanalen de doelgroep gebruikt en waarom. In welke onderwerpen zijn (potentiële) klanten geïnteresseerd?

Om intern draagvlak te krijgen voor een Content Marketing strategie zult u dus eerst moeten luisteren. Als duidelijk is waar (potentiële) klanten zich online ophouden, is dat al een argument op zichzelf. Zeker als het gaat om zakelijke inkopers en beslissers.

#2 De markt bepaalt zelf wat u waard bent

Er wordt nog vaak gedacht dat bedrijven controle kunnen hebben over hun imago en positionering. Niets in minder waar. Via Social Media worden razendsnel meningen en ervaringen uitgewisseld. Maar het is wel mogelijk om daarop invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan online conversaties en het verspreiden van content: waardevolle informatie die wordt gelezen en verspreid.

Het negeren van nieuwe ontwikkelingen betekent een keuze om minder zichtbaar te zijn. Bedrijven die top of mind blijven, hebben Content Marketing omarmt. Bijvoorbeeld door het uitgeven van whitepapers of het onderhouden van een zakelijk blog.

Voorbeelden zijn nuttig om draagvlak te krijgen voor een Content Marketing strategie. Er zijn voldoende Case studies en Best practices beschikbaar. Zoek ze op en overtuig collega’s met voorbeelden van nieuwe marketing tactieken.

Eén van de voorbeelden is Kelly Outsourcing & Consulting Group. Deze onderneming spendeert 60% van haar B2B marketingbudget aan Content Marketing. Kelly OCG deelt waardevolle informatie over personeelsmanagement en het uitbesteden van werkzaamheden. Een ander voorbeeld is afkomstig van Dell, met een Content Marketing strategie waar de (informatie) behoefte van klanten centraal staan.

#3 Content Marketing geeft onderscheidend vermogen

De toegevoegde waarde van Content Marketing is vooral het creëren van openheid. Potentiële klanten zullen openstaan voor kwalitatieve informatie en dat biedt kansen om te bouwen aan persoonlijk contact. En dat op een manier die altijd verschilt van concurrenten.

Daarnaast: één van de grootste marketing uitdagingen is: hoe wordt ik gevonden door mijn doelgroep en hoe houd ik de aandacht vast? Ook daarin heeft een Content Marketing strategie haar meerwaarde. Zo speelt content een belangrijke rol in de positie van zoekmachines. En minstens zo belangrijk: bedrijven hebben de mogelijkheid een kwalitatieve database op te bouwen van prospects die op zoek zijn naar antwoorden op vragen waarmee ze worstelen.

Lees meer over Content Marketing:

Over Jos Veldwijk

Jos Veldwijk helpt bedrijven in B2B met het bereiken van strategische en commerciële resultaten. Jos is oprichter van VeldMerk, een advies- en projectbureau gespecialiseerd in digitale strategie voor bedrijven in de zakelijke markt.

Laat wat van je horen

*