Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Content Marketing voor B2B: 10 gouden tips

content marketing voor B2BHet creëren, publiceren en het delen van waardevolle informatie kan veel publiciteit, invloed en klanten opleveren. B2B bedrijven investeren daarom steeds meer in Content Marketing. Want adverteren verliest haar kracht, terwijl zoekmachines en sociale netwerken het steeds gemakkelijker maken om informatie te vinden.

Door het publiceren van waardevolle content die aansluit op de behoefte van uw doelgroep, kunt u potentiële klanten aantrekken die u ook echt wil bereiken.

Content Marketing voor B2B brengt veel uitdagingen met zich mee . Daarom staan hier 10 tips.

#1 Content moet mensen helpen

Creëer iets van waarde, zoals content die mensen helpt in hun professionele leven. Zoals software om werk beter te organiseren en dus tijd te besparen. Of geef informatie voor mensen in een bepaalde branche (waarin u zich ook bevindt) – denk aan kennis waarover ze zelf nog niet beschikken. Maar kijk uit voor de interessant-maar-waardeloos-valkuil. Maak het waardevol door extra’s te bieden: biedt praktisch advies, of leer uw doelgroep iets die zij nog niet wisten.

#2 Alles draait om de klant

Wees niet teveel bezig met branding. Veel mensen denken eerst aan het merk of het bedrijf, maar dat is niet waar het bij Content Marketing om gaat. Als u zelf uw verhaal vertelt, wees er dan zeker van dat het echt klantgericht is. Klanten zijn erbij gebaat om de relevantie tussen u en hen te begrijpen.

Minimaliseer uw commerciële boodschap en de branding statements. Breng niet te pas en te onpas uw producten of diensten onder de aandacht. Dit wekt irritatie bij uw publiek en is bovenal gewoon niet nodig. Potentiële klanten nemen wel contact met u op als ze daar klaar voor zijn.

#3 Verdien vertrouwen

Denk altijd eerst aan uw doelgroep, stel hun vragen en problemen centraal. Als u content genereert die alleen om u  draait, verliest u het vertrouwen. Kies voor een lange-termijn visie en maak content in eerste plaats voor de beoogde doelgroep.

#4 Denk visueel

Infographics, video’s en visuele presentaties bieden een grote hoeveelheid informatie die kan worden geconsumeerd in een hele korte tijd. Ideaal in het digitale tijdperk van nu. De productie van visuele informatie hoeft niet veel tijd te kosten in het is gemakkelijk te delen. Gegarandeerd dat deze informatie meer de moeite waard is en langer blijft hangen.

#5 Geef mensen de vrijheid om mee te doen

Iedereen die dat wil, moet mee kunnen werken aan content die het waard is om te delen. Creëer daarom een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om dat ook daadwerkelijk te doen. Beleid of richtlijnen kunnen daarbij helpen. Het is belangrijk om die ruimte vrij te maken voor uw collega’s of werknemers, anders zullen ze zich niet in staat voelen om het te doen. Maar let op voor het andere uiterste: als u mensen onder druk zet, zullen ze het ook niet doen.

#6 Wees creatief!

Over ieder onderwerp is wel iets creatiefs te bedenken. Neem een voorbeeld aan Blendtec, dat blenders verkoopt. Een saaier huishoudelijk product bestaat er eigenlijk niet. Maar Blendtech kwam met originele, aansprekende content: ‘Will it Blend’ – een serie video’s waarin ze iPhones, iPads, schoenen – kortom: álles wat ze voor handen hadden – in de blender smeten. Het resultaat? Super simpele (briljante) content, onbetaalbaar veel aandacht, een loyale community die meedenkt en promoot…  en 700% meer omzet.

#7 Vertel een goed verhaal

De mensheid is verzot op verhalen, nog steeds. We houden allemaal van een goed verhaal, maar veel bedrijven hebben er niet zoveel mee. Geen enkel bedrijf wil immers sprookjes vertellen. Maar dat hoeft ook niet. Het is een kans om te vertellen waarom u doet wat u doet. Het DNA van uw onderneming. Wat uw motivaties zijn. Laat die kans niet liggen. Wie bent u? Laat medewerkers vertellen waarom zij hun werk zo gaaf vinden, deel foto’s van het rondje IJselmeer dat u heeft georganiseerd, dat soort dingen. Het bouwt empathie en vertrouwen op en dat is precies de bedoeling.

Er zijn oneindig veel verhalen te vertellen over uw bedrijf. Het enige wat u moet doen is de juiste eruit pikken en die tot leven brengen. Sommigen zeggen dat ze een heel saai product hebben dat moeilijk uit te leggen is. En anderen zeggen dat ze simpelweg niets te vertellen hebben.  Maar daar moet u van af stappen: er zijn altijd goede verhalen die verteld kunnen worden. Ga terug naar de basis en bekijk wat er allemaal al eens verteld is.

#8 Stap voor stap

Het is niet zozeer een uitdaging om interessant te zijn, maar vooral om interessant te blijven. Een flinke klus, maar wel haalbaar. Vermeld niet alleen de grote stappen (zoals uitbreiding of innovaties), maar ook de kleine (zoals ‘een dag uit het leven van..’). Wanneer u dat doet met content, blijft het beter hangen en krijgt uw merk een gezicht. Waar uw concurrenten alleen praten als ze groot nieuws hebben, positioneert u zich dus net even anders.

#9 Gebruik uw blog als centrum

Bedrijven die inspelen op het digitale tijdperk, gebruiken een blog als centrum voor Content Marketing. Een blog is zonder twijfel het meest geschikt als spil in digitale marketing. Lees meer over zakelijk bloggen.

#10 Blijf volhouden

Ik mocht diverse bedrijven helpen met een Content Marketing strategie. En zonder uitzondering kwamen ze op een punt waarop ze dreigen af te haken. Of het nou ging om een blog of het publiceren van whitepapers. En dat is logisch – het kost buitengewoon veel tijd en energie. Maar Content Marketing is geen tactiek, het is een strategie – en het vraagt commitment voor de lange termijn. Maar geef niet op, want Content Marketing loont.

Natuurlijk zijn deze tips niet volledig. Wat zou u toe willen voegen?

Of lees meer over Content Marketing voor B2B:

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Suzanne Westgeest zegt:

    Hallo Jos,

    Leerzaam en bruikbaar artikel. Wel een uitdaging soms om organisaties zo ver te krijgen content bekend te maken en te delen. ‘Concurrentiegevoelige informatie’ wordt nog wel eens als argument gebruikt waarom men bepaalde zaken niet wil publiceren. Daar ligt voor ons weer een ‘schone taak’ weg gelegd :-)

    Nog even een andere vraag: ik zou dit artikel via LinkedIn willen delen, maar zie dat je geen LinkedIn share knop hebt. Is dat een bewuste keuze? 

    Vriendelijke groeten, 
    Suzanne Westgeest

    • josveldwijk zegt:

      Hoi Suzanne, 

      Tja, je noemt een veel gehoord argument om de kennis in huis te houden. De meeste bedrijven hebben wat dat betreft een nogal gesloten cultuur. Maar bedrijven met een succesvolle strategie delen juist de kennis die ze hebben, waardoor ze worden gezien als autoriteit c.q. ‘thought leader’ in hun vakgebied. Er komen steeds meer cases en ik denk dat het voor veel bedrijven onvermijdelijk wordt om te laten zien wat ze in huis hebben. En ik denk ook dat de voordelen (veel) groter zijn dan de nadelen. Het alternatief is namelijk dat ze in de toekomst niet meer relevant zijn voor bestaande en potentiële klanten. 

      Trouwens, de LinkedIn sharing button is er wel degelijk. Wordt dit misschien geblokt door de organisatie waar je werkt? Dat heb ik wel eens meegemaakt, namelijk…