Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

De ideale content mix voor relatiemarketing

content mix voor relatiemarketingIn welke business u ook zit: zakelijke relaties staan centraal. Dankzij Social Media is de drempel lager dan ooit om daar meer vorm en inhoud aan te geven. Dan is het goed om te weten welke informatie (content) aansluit bij het publiek dat u wilt bereiken. Maar hoe komt u tot de juiste content mix voor relatiemarketing?

Bedenk dat mensen herkenning bij anderen zoeken.

Transparantie is dan belangrijk – maar er zijn grenzen.

Authenticiteit is niet alles

We horen en lezen vaak dat content authentiek moet zijn. Hier zit zeker een kern van waarheid in, maar er zijn valkuilen. Wellicht een open deur, maar de grootste valkuil is het delen van content dat niemand interesseert. Openheid over uzelf is goed, maar wel over zaken die relevant zijn voor uw relaties en de doelgroep die u wilt bereiken. Alleen zo kunt u een podium creëren waarin uw publiek zich kan herkennen.

U hoeft niet alles te delen

Beslis in ieder geval wat u wel en niet wilt delen. Sommige ondernemers kiezen ervoor om verhalen over hun persoonlijke leven met anderen te delen. Dat kan bijdragen aan een sterke (emotionele) binding met uw relaties. Maar in een B2B omgeving ken ik nog weinig ondernemers die zover (willen) gaan. Als u dit al overweegt, is het belangrijk dat u redelijke grenzen stelt. Authenticiteit betekent niet dat u geen grenzen hoeft te kennen. Persoonlijk vind ik dit een goed uitgangspunt: details over uw privé leven deelt u bewust en met zorg – niet in een opwelling.

De ideale content mix voor relatiemarketing

Houd er rekening mee dat de perfecte mix er voor iedereen anders uit ziet. Hieronder staan onderdelen van een content mix om de binding met zakelijke relaties op te bouwen en te versterken:

  • entertainment en/of persoonlijke content voor een emotionele band met uw online publiek
  • waardevolle tips en snel bruikbare informatie zoals infographics, quick wins en korte video’s
  • content met een hoge waarde, die mensen willen downloaden of printen (zoals case studies)
  • content die een relatie opbouwt met stakeholders zoals journalisten (denk aan nieuws en onderzoeken)
  • verkoop: content die leidt tot verkoop van producten of diensten

Gebruik een content mix die bij u past en effectief blijkt. En bedenk altijd: het gaat nooit om u. Als u persoonlijke informatie op wat voor manier dan ook deelt anderen, doe het dan om de juiste redenen.

Lees meer over relatiemarketing:

Foto credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.