Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Content is essentieel voor succesvolle Online B2B Marketing

Online B2B MarketingVorige week las ik een artikel over de waarde van Content voor Online B2B Marketing. Daaruit blijkt dat 83% van de zakelijke inkopers online kanalen gebruikt om informatie te zoeken. Daarnaast geven 6 van de 10 B2B inkopers aan dat content helpt om een goede beslissing te nemen. Hieronder wordt duidelijk waarom content cruciaal is voor Online B2B Marketing.

Als u gevonden wilt worden door potentiële klanten, moet u zich in hen verdiepen. Wie zijn ze precies, in welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd, welke informatie zoeken ze en waarom.  Met de opkomst en het gebruik van online media is dat belangrijker dan ooit.

Vandaag de dag gebruikt 83% van de zakelijke inkopers online kanalen voor onderzoek. Ze hebben uw Sales collega’s niet nodig in deze oriëntatiefase. En niet zelden zijn inkopers beter geïnformeerd op het moment dat een accountmanager aanschuift. Dus als u geen kansen wilt missen, moet u deel uitmaken van het digitale landschap.

Om online gevonden te worden, is goede content noodzakelijk. Niet alleen op uw website, maar ook op Social Media. Want daarop zijn inkopers zeer actief. Bij dit alles speelt Content een belangrijke rol. Sterker nog: Content is een must voor Online B2B Marketing.

Stel, u vraagt zich af of dit ook voor u geldt. Laten we dan eens kijken naar de onderzoeksresultaten van Enquiro (1086 respondenten in B2B):

  • 51% van de zakelijke inkopers start onderzoek via een zoekmachine (en 77% gebruikt Google)
  • De positie in zoekmachines staat in de top 3 van factoren die een beslissing beïnvloeden
  • 85% van de inkopers zegt dat online onderzoek belangrijk is

Deze en andere resultaten uit dat onderzoek spreken voor zich. Uw doelgroep gebruikt het internet voor onderzoek naar producten en diensten. Informatie wordt verzameld via alle mogelijke digitale kanalen: zoekmachines, e-mail nieuwsbrieven, sociale netwerken, fora, weblogs en vele andere.

Content in Online B2B Marketing: een must-have

Content is King, vooral in B2B. Websites met kwalitatieve content scoren beter in zoekmachines. En met de recente verbeteringen van Google wordt content op websites nog belangrijker voor een top positie. Zeker als we weten dat 70% van de mensen niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten.

Dus als u gevonden wilt worden door potentiële klanten is online zichtbaarheid essentieel. En content is de sleutel tot succes voor Online B2B Marketing:

Nu we dit weten: Waar moet u beginnen?

In de eerste plaats is het verstandig om te bepalen welke woorden uw doelgroep gebruikt om informatie te vinden. Hieronder staan een aantal vragen die u hierbij kunnen helpen:

  1. Wat gebeurt er in uw business (branche of sector)?
  2. Welke personen wilt u bereiken en welke vragen hebben ze?
  3. Welke trefwoorden omschrijven uw product of dienst?

Het hulpprogramma van Google Adwords is een handige en betrouwbare tool om tot een lijst met zoekwoorden te komen. Daarnaast kunt u via Google Analytics zien op basis van welke woorden uw website gevonden wordt. Met de juiste zoekwoorden moet u niet alleen de website optimaliseren, maar ook de Social Media kanalen en de content die u deelt. Daarmee legt u de basis voor succesvolle online B2B Marketing.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.