Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

De 12 beste Social Media Monitoring Tools voor B2B

Voor B2B ondernemingen zijn Monitoring tools belangrijke instrumenten bij de uitvoering van een Social Media strategie. Toch maakt slechts 47% gebruik van tools om het resultaat hiervan te meten. Om B2B Marketeers hiermee te helpen, heeft het toonaangevende business.com een rapport gepubliceerd met een selectie van de beste Social Media Monitoring Tools. Dit uitgebreide artikel is een vrije vertaling daarvan en behandelt 12 gratis en betaalde tools.

(let op: onderstaande monitoring tools, functies en tarieven zijn niet volledig up-to-date) 


Gratis Monitoring Tools


Social Mention: www.socialmention.com

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Social Mention is een Social Media zoekmachine die user-generated content van meer dan 100 kanalen verzamelt en in één dashboard presenteert. Met deze tool kunt u zoeken op zoekwoorden en uw zoekopdrachten verfijnen op Social Media kanalen zoals Blogs, Social Networking sites, Nieuwssites, Q&A communities en meer.

Rapportage: een makkelijk te begrijpen dashboard inclusief sentiment analyse, trefwoorden die geassocieerd worden met uw zoekopdracht, bepaling van het Social Media bereik en belangrijkste beinvloeders met betrekking tot uw bedrijf, merk of dienst. Social Mention betrekt ook artikelen, video’s en andere user-generated content die uw zoekterm bevatten.

Opmerkingen: voor een gratis tool is het één van de beste in haar soort, maar het biedt geen diepte of trendanalyse langer dan een maand. Social Mention is zeer geschikt voor kleinere bedrijven.

TweetBurner: www.tweetburner.com

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: TweetBurner is een URL verkorter en registreert doorkliks op links in Twitter en FriendFeed.

Rapportage: Tweetburner verschaft link statistieken voor Twitter en FriendFeed inclusief klik statistieken van specifieke links.

Opmerkingen:  een basis tool als Twitter uw belangrijkste Social Media kanaal is. Voor meer robuuste rapportages, monitoring en management van Twitter accounts kunt u beter gebruik maken van Hootsuite.

Hootsuite: www.hootsuite.com

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Hootsuite is een Social Media Management oplossing waarmee u meerdere Social Media networking sites kunt monitoren en vanuit dezelfde interface met uw community kunt communiceren. Hootsuite verschaft basis rapportages over uw bedrijf, merk of dienst en stelt u in staat om te communiceren via FaceBook, Twitter, Linkedin, Foursquare, MySpace en WordPress.

Rapportage: Hootsuite analyseert de Click-Through-Rate van URL’s, klik volume, retweets en presenteert rapportages en meetdata in een zelfgemaakt, handzaam formaat. De rapportage bevat geografische informatie en kan gepresenteerd worden op basis van periode, URL of Social Media bron. Hootsuite biedt de mogelijkheid om op Twitter te zoeken en u kunt Twitter informatie segmenteren door middel van lijsten. Indien u informatie publiceert via de beschikbare Social Media kanalen, kunt u foto’s en video’s delen, Twitter berichten plannen en berichten als concept bewaren.

Opmerkingen: een prima tool voor bedrijven die meerdere Social Media accounts vanuit één applicatie willen managen en monitoren. Hootsuite werkt (nog) niet met andere Social Media kanalen zoals YouTube en forums.

Google Alerts: www.google.com/alerts

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Google Alerts is a gratis tool waarmee u automatisch e-mail updates kunt ontvangen, op basis van specifieke trefwoorden, onderwerpen, merknamen, bedrijfsnamen productnamen, etc. U kunt daarbij gebruikmaken van Social Media kanalen, nieuws sites, video sites, discussies en forums.

Rapportage : e-mail alerts in een frequentie die u bij past (real-time, dagelijks, wekelijks, etc. met 20 tot 50 resultaten per e-mail.

Opmerkingen: Google Alerts is een geweldige, gratis monitoring tool voor iedereen die op de hoogte wil blijven van nieuws en berichten over specifieke bedrijven, producten, diensten en personen. Helaas beschikt Google Alerts niet over kwantitatieve informatie waardoor niet alle resultaten in een context geplaatst kunnen worden.


Betaalde Monitoring tools


Trackur: www.trackur.com

Kosten: Gratis basis versie en betaalde varianten vanaf $18 tot $400 per maand

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Aan de hand van onderwerpen, trefwoorden of (merk)namen scant Trackur niet alleen de belangrijkste Social Media kanalen, maar ook nieuws sites, video’s, afbeeldingen en forums.  De gratis versie staat één zoekopdracht toe; voor meerdere opdrachten en robuuste rapportage mogelijkheden wordt een maandelijkse vergoeding gevraagd.

Rapportage: eenvoudig te lezen dashboard met meldingen, gesprekken en artikelen voor de gebruikte zoekopdrachten. U kunt zoekopdrachten verfijnen op Social Media kanalen and extra parameters toevoegen of achterwege laten. Trackur biedt gebruikers niet alleen de mogelijkheid te kunnen zien waar gesprekken over gaan, maar ook of deze positief, negatief of neutraal van karakter zijn. De tool biedt verder de mogelijkheden voor meerdere gebruikers op één account en opties voor bookmarking, het bewaren van zoekresultaten en een soort To Do List.

Opmerkingen: Zowel voor kleinere als grotere ondernemingen is Trackur een betaalbare oplossing voor diegene die op zoek zijn naar een gebruiksvriendelijk Monitoring tool. Voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van sentiment analyse, is Trackur wellicht minder interessant vanwege de handmatige bewerkingen.

Scout Labs: www.scoutlabs.com [Lithium]

Kosten: vanaf $249 tot $749 per maand

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Lithium heeft Scout Labs opgenomen in haar producten en diensten portfolio. Met Scout Labs kunt u monitoren op specifieke merken, producten, concurrenten en sectoren. De tool gebruikt hiervoor meer dan 100 miljoen Social Media kanalen, nieuws sites, blogs, forums, foto- en video websites.

Rapportage: Het intuïtieve dashboard verschaft u wekelijks of maandelijks een selectie van meldingen en online sentiment. Gesprekken zijn eenvoudig te volgen omdat Scout Labs niet alleen veelvoorkomende woorden presenteert, maar ook gebruik maakt van duidelijke, grafische visualisatie. De gebruikers zijn in staat om de auto-select functie uit te schakelen als zij het oneens zijn met de gebruikte tags. Grafieken kunnen op maat worden gemaakt, zijn interactief en stellen u in staat om in te zoomen op individueel niveau. Scout Labs biedt toegang tot meerdere gebruikers, voor workflow management en het delen van rapportages. U kunt toewijzingen bewaren ten behoeve van follow-up, maar ook specifieke taken delegeren naar andere gebruikers.

Opmerkingen: Scout Labs is een robuuste tool, geschikt voor real-time Monitoring van gesprekken en onderwerpen die geassocieerd worden met uw onderneming, merknamen, producten en diensten. De kosten zijn afhankelijk van het aantal zoekopdrachten per specifieke gebruiker.

Meltwater Buzz: www.meltwaterbuzz.com

Kosten: $13.000 per jaar

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Meltwater Buzz monitoort meer dan 200 miljoen belangrijke Social Media kanalen, blogs, micro-blogs, forums, video/foto websites, product reviews en user-generated content websites. De tool levert een volledig beeld van online aanwezigheid, invloed en sentiment.

Rapportage: Meltwater Buzz biedt intuïtieve grafieken en dashboards, die dagelijks informatie verschaffen op basis van trefwoorden, kanalen, gesprekken, sentiment, invloedrijke personen etc. De toot laat per sector of merk zien wie de meeste invloed hebben. Daarnaast biedt Meltwater Buzz een weergave van de meest gebruikte termen die geassocieerd worden met een merk, product of concurrent. U kunt ook eigen merk prestaties vergelijken met die van concurrenten, om te bepalen hoe de marktverhoudingen liggen. Alle grafieken zijn interactief waarbij ingezoomd kan worden op geografische, demografische en sentiment specifieke criteria. Geautomatiseerde tags kunnen uitgeschakeld worden. Ten slotte biedt de tool meerdere gebruikers licenties, kunt u taken of opdrachten toewijzen aan teamleden en geautomatiseerde rapporten verzenden.

Opmerkingen: De tool wordt aangeboden in combinatie met een eigen account manager die u ondersteunt om het maximale eruit te halen. Meltwater Buzz is vooral geschikt voor bureaus met meerdere klanten die behoefte hebben aan benchmarking en het identificeren van invloedrijke personen en promotors.

Radian6: www.radian6.com

Kosten: vanaf $600 per maand voor Dashboard & Engagement Console

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Met deze tool kunt u monitoren, meten en communiceren. Radian6 verzameld content uit meer dan 100 miljoen kanalen inclusief blogs, forums, nieuws sites en social networking sites. De zogenoemde Engagement Console is een volledige, real-time webapplicatie dat u in staat stelt om Twitter en Facebook profielen vanuit dezelfde interface te bedienen.

Rapportage: Uitgebreide, flexibele rapportage met meer dan 50 rapporten, variërend van basis gegevens tot meer geavanceerde data inclusief een analyse van invloedrijke personen, populaire zoekwoorden en benchmark mogelijkheden. De grafieken en rapporten zijn interactief en volledig zelf in te richten; gebruikers kunnen ook kiezen uit meer dan 40 voorgeprogrammeerde widgets. U heeft de mogelijkheid om te selecteren op basis van Social Media kanalen, demografische en geografische gegevens, taal en engagement statistieken. Radian6 biedt zowel real-time als historische data om trends te ontdekken en kan gekoppeld worden aan Salesforce.com en Webtrends, waardoor online marketing activiteiten beter geïntegreerd worden. Net als veel andere betaals tools, biedt ook Radian6 meerdere gebruikers licenties per account. Verder kunt u met Radian6 artikelen, reacties en meldingen onder teamleden verdelen voor toekomstige verwerking.

Opmerkingen: Gebruikers van Radion6 krijgen ondersteuning van een toegewezen account manager. Met het gezamenlijke pakket (Dashboard met Engagement Console) kunt u alle relevante Social Media kanalen monitoren en uw Twitter en Facebook accounts beheren. De combinatie met Salesforce.com en Webtrends maken de keuze voor Radian6 extra aantrekkelijk, omdat uw Sales team inzicht krijgt in de interactie van prospects en klanten.

Vocus: www.vocus.com

Kosten: vanaf $3.000 per jaar

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Met Vocus Social Media monitoring software kunt u meer dan 20 miljoen websites monitoren, waaronder de meest invloedrijke blogs en andere belangrijke Social Media kanalen. De tool geeft inzicht in brand sentiment en marktontwikkelingen. Gebruikers kunnen de monitoring oplossing integreren met Public Relations software.

Rapportage: De tool bevat standaard dashboards, grafieken en clouds die de meest populaire online keywords en trends weergeven. Vocus biedt robuuste rapportages en analyses voor het management van uw online merk reputatie. De rapportage en dashboards zijn zelf in te richten en maken het mogelijk om invloedrijke personen te identificeren en te rangschikken. Daarnaast kunt u resultaten filteren op Social Media kanalen of blogs. Ten slotte biedt de tool licenties voor meerdere gebruikers binnen één account.

Opmerkingen: Bedrijven die voor hun reputatie en resultaten (sterk) afhankelijk zijn van specifieke weblogs, moeten serieus overwegen om deze tool te kiezen. De cloud rapportage biedt ook mogelijkheden om de juiste trefwoorden voor zoekmachine marketing te bepalen.

Sysomos: www.sysomos.com

Kosten: vanaf $500 per maand

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Deze monitoring tool biedt twee producten: Media Analysis Platform (MAP) en Heartbeat.  Beide stellen gebruikers in staat om online conversaties over alle belangrijke Social Media kanalen te volgen, inclusief blogs, forums, nieuws en media sites en video sites. MAP en Heartbeat laten de scores zien met betrekking tot buzz, identificeren invloedrijke personen en geven u inzicht in uw positie ten opzicht van concurrenten. MAP biedt zelfs rapportages op bases van data die terug gaan tot 2006.

Rapportage: Met zowel MAP als Heartbeat kunt u rapportages maken op basis van sectoren, demografische en geografische gegevens om belangrijke personen rondom uw merk te identificeren. MAP biedt de mogelijkheid om direct te reageren en communiceren. Met Sysomos kunt u ook teksten analyseren om het online sentiment te monitoren en verschillende rapportages genereren om Social Media doelstellingen en ROI te meten. Het dashboard van MAP is flexibeler dan dat van Heartbeat. Bij beide producten kunt u meerdere gebruikers toegang geven en de workflow managen. Heartbreat tenslotte, kan geïntegreerd worden met Salesforce.com .

Opmerkingen: Een redelijke investering voor een krachtige tool. Beide producten bieden oplossingen voor het meten, begrijpen en rapporteren van online sentiment. En voor iedereen die ook geïnteresseerd is in historische data en trends, is dit een perfecte keuze. Verder is de integratie van Heartbeat met Salesforce.com natuurlijk een pré om Sales en Marketing inzichten te combineren, om het online gedrag van prospects en klanten beter te begrijpen.

Alterian SM2: www.alterian.com

Kosten: van $500 tot $15.000 per maand

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Deze tool (SM2) geeft u direct inzicht in de conversaties over uw merk en dat van uw concurrenten. SM2 scant hiervoor de belangrijkste Social Media kanalen en blogs. De tool kan geïntegreerd worden met Alterian Content Manager (ACM), waardoor u in staat bent om direct met uw community in gesprek te gaan.

Rapportage: Met SM2 kunt u een hele reeks informatie monitoren, op basis van uw eigen voorkeuren. U kunt conversaties groeperen op zoekwoorden, kanalen en categorieën. De zoekfunctie biedt u de mogelijkheid om relevante trefwoorden te bundelen ten behoeve van rapportage en trendanalyse. Het rapport laat u bijvoorbeeld ook zien welk artikel de meeste inbound links heeft gegenereerd. Ook bij SM2 zien we een cloud oplossing, waarbij de meest relevante zoekwoorden worden weergegeven. Alle rapporten en grafieken zijn op maat in te richten en de beschikbare data gaat terug tot 2007. ACM kan gekoppeld worden aan diverse web analyse tools, waardoor gebruikers meer inzicht krijgen in de impact van hun Social Media activiteiten. Verder kunnen de activiteiten van individuele teamleden gerapporteerd worden.

Opmerkingen: De flexibele oplossingen van Alterian zijn met name geschikt voor bureaus en grote ondernemingen. De combinatie van SM2 met ACM biedt een krachtige oplossing voor marketeers die een Social Media strategie willen monitoren én direct met hun communty in gesprek willen gaan.

Viralheat: www.viralheat.com

Kosten: van $9,99 tot $89,99 per maand

Social Media Monitoring ToolsOmschrijving: Deze monitoring tool is vooral ontwikkeld voor marketing-, PR en communicatiebureaus. Met Viralheat volgt u de belangrijkste Social Networking sites, blogs, nieuws sites, video sites etc. Viralheat biedt de mogelijkheid om real-time te monitoren, relevante content te verzamelen en inzicht te krijgen in websites waar over de gezochte merken wordt gesproken.

Rapportage: Viralheat biedt sentiment analyses, de mogelijkheid om invloedrijke personen te identificeren en te categoriseren in promotors en anti-promotors. Via deze tool exporteert u robuuste tabellen en grafieken. Net als veel andere oplossingen, kunt u bij Viralheat ook meerdere gebruikers onder één account onderbrengen.

Opmerkingen: In tegenstelling tot veel andere monitoring tools beschikt Viralheat over eigen technologie en kan dus een waardevolle toevoeging zijn op andere tools. De modules zijn betaalbaar en ingedeeld in Basic, Professional en Business. Verder schijnt de klantenservice buitengewoon goed te zijn.


Enkele belangrijke opmerkingen


Het web biedt honderden gratis en betaalde Monitoring Tools, een aardig overzicht vindt u op deze Wiki-pagina. Deze tools en de markt als geheel zijn bovendien continu in ontwikkeling. Bovenstaande selectie bestaat uit Engelstalige tools zal daarom primair geschikt zijn voor B2B bedrijven die in een internationale omgeving opereren. Monitoring tools van eigen bodem, zoals Social Media Check, Coosto en Finchline HowardsHome Monitoring zijn wellicht een interessante keuze als u zich beperkt tot de Nederlandse zakelijke markt. De keuze en selectie van dergelijke tools is onder meer afhankelijk van doelstellingen, budget, functies en persoonlijke voorkeuren. Daarover hoop ik binnenkort een nieuw artikel te plaatsen. Voor bedrijven die de eerste stappen met Social Media zetten, lijkt een combinatie van enkele gratis tools een prima basis.

Als er veel interesse is in Nederlandse Social Media Monitoring Tools, zou ik daar graag een artikel aan willen wijden. Alle suggesties zijn van harte welkom!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Misschien is het goed om ook te vermelden welke tools zich (ook) richten op de Nederlandse markt en Nederlandse bronnen dekken en taal herkennen.

    Wij bieden Radian6 in de Benelux aan en Radian6 “herkent” Nederlandstalige berichten en heeft een goede dekking van bronnen hier. Dat geldt ook voor enkele andere hier genoemde oplossingen maar niet voor allemaal.

    Ondersteuning van Radian6 voor Nederlandse klanten wordt trouwens niet door een account manager ver weg gedaan maar door een projectmanager van ons.

  2. Bedankt voor je reactie, ik heb op Linkedin al eens een discussie gevolgd over tools uit Nederland, waarbij het aspect van Nederlandse bronnen en taal herkenning ook aan bod kwam. Ik wil me hier nog verder in verdiepen.

  3. Mooi overzicht. Well done!

    Viralheat kende ik niet maar bekoort mij wel. Iemand ervaring mee ?

    • Marten Hoekstra zegt:

      Ik heb een trail gedaan met Viralheat. Goede tool alleen niet geschikt voor NL, behalve als je de woorden waarop je zoekt echt alleen Nederlandse markt betreffen. In mijn geval was dat niet het geval en was 90% van de meldingen irrelevant.

  4. Bedankt voor je compliment, Stef.

    Ik ben van plan om binnenkort een artikel te schrijven over tools van Nederlandse bodem. Als iemand daarvoor suggesties heeft, dan hoor ik het graag.

  5. Beste Jos,

    mooi artikel; drie toevoegingen:
    Gratis – Tweetreach: fijne simpele tool om het bereik van tweets te meten (RT, #impressies, etc).
    Gratis – Bit.ly +: bekijk eens de statistics van bit.ly shortened URLs; mooie stats.

    Betaald: Coosto.
    Een Social media Monitoring tool van Nederlandse bodem. Na een uitgebreid onderzoek onder diverse monitoring tools springt Coosto hier volop uit. Gebruiksgemak en maken van zoekopdrachten volledig vanzelfsprekend. Daarnaast zeer goed in Nederlandse taal. Meest belangrijke is nog wel dat zij de meest uitgebreide database (>330.000 bronnen), al sinds 2008 (of eerder?) monitoren (i.t.t. veel tools die pas starten met monitoren op het moment dat je hen inhuurt.).

    • Heb je ook deze tools ernaast gelegd? Social Media Check, Clipit en Finchline? Ik ben erg benieuwd..

  6. @Patrick, bedankt voor je reactie en aanvulling.

    Als er iemand ervaring heeft met Tracebuzz zou ik dat ook graag horen. Ik sprak ze onlangs (te) kort op het IMME event en het leek mij een goede tool, maar ik zou graag gebruikers ervaringen horen.

    • Mic Adam zegt:

      gebruik tracebuzz en kan jullie zeker wat info bijbrengen. Goede ervaringen met dit product. Daarnaast gebruik ik nog een aantal andere programma’s (vb engagor uit Belgie).

      Wat mij betreft is het belangrijkste dat je doen bij een een monitoring programma is vooraf bepalen wat je als monitoring wil weten… In funktie daarvan kun je voor het ééne of het andere platform kiezen.

      Mic

  7. Hmm.. ik mis in het overzichtje toch wel BuzzCapture. Mijns inziens 1 van de grotere partijen in NL op dit moment op het gebied van monitoring.

    Gr. Wouter / inSided

  8. @Wouter, bedankt voor je reactie en aanvulling.

    Al met al krijg ik steeds meer suggesties en input om een artikel te wijden aan tools van eigen bodem. Uiteraard zijn meer reacties van harte welkom!

  9. @Jos Als suggestie voor je artikel over monitoring tools van nederlandse bodem zou ik iMonitoring willen toevoegen. Dit is ook een (social) media monitoring tool gericht op de Nederlandse taal.

    Vriendelijke groet,

    Peter van Mourik
    iMonitoring

  10. @Peter, bedankt voor je inbreng! Dat wordt gewaardeerd.

  11. Ook Clipit zou aan de lijst kunnen worden toegevoegd. Een online media monitoring tool op de Nederlandse markt.

    Gr. Lonneke

  12. Mic Adam zegt:

    Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met tools zoals trackur en socialmention.

  13. Mooi overzicht, good job.

    De sea is plenty of fish. Ontmoette gisteren nog een social media manager die geen monitoring gebruikt.
    Als er iets over ons verteld wordt, horen we het wel van onze ambassadeurs.

    Persoonlijk fan van uBervu, wie gebruikt deze tool nog?

  14. Delianne Meenhorst zegt:

    Dank je voor het informatieve artikel. Ik ben erg benieuwd hoe Nederlandse monitoring tools vergelijken met voornamelijk Engelstalige tools.

    De Nederlandse tools vind ik minder toegankelijk. Zo kan ik voorbeeld alleen bij Imonitoring.nl gratis de tool uitproberen, het testen voor 1 zoekopracht en krijg ik meteen een duidelijk overzicht van de kosten.
    Bij clip.it of tracebuzz kan dit niet of slechts eenmalig. Ik denk een gemiste kans.

    Ik Ben dus erg benieuwd naar jouw volgende artikel waar je hopelijk ook ervaringen en prijzen meeneemt.

  15. Vanaf februari is ook OBI4wan beschikbaar en is specifiek voor de Nederlandse markt en bronnen ontwikkeld. Deze oplossing maakt gebruik van eigen crawl technologie en taal analyse. De oplossing wordt al meer dan 1 jaar door een top 5 energieleverancier in Nederland gebruikt en vanaf februari is het product voor iedereen beschikbaar. Inmiddels zijn er 10 organisaties die dagelijks profijt hebben van deze oplossing.

    Voor een demo, afspraak of ervaringen van onze klanten kun je altijd contact opnemen.

  16. Ik mis in het hele verhaal de social media analyzer van Blauw Research: http://www.blauw.com/nl/superpromoters/social-media-analyzer/social-media-analyzer/

  17. Mooi overzicht! Mag ik vragen uit welk onderzoek blijkt dat slechts 47% gebruik maakt van tools? Het zou een nuttig onderzoek kunnen zijn voor mij.

  18. Dag Lieke, bedankt voor je reactie en het compliment. Ik heb gezocht waar ik het percentage van 47% vandaan heb gehaald, maar moet je eerlijk bekennen dat ik deze helaas niet zo snel kon vinden. De kans is groot dat het uit één van de onderzoeken van Marketing Sherpa komt, maar zeker weet ik dat niet. Het zet mij weer op scherp om altijd een link toe te voegen om te verwijzen naar de bron. Dank daarvoor!

  19. Goed overzicht,

    Wel één toevoeging: Finchline. Richt zich specifiek op de Nederlandse markt en is er momenteel in twee smaken. Finchline Explore en Enterprise. De eerste is de goed werkende gratis variant waarmee je snel oriënterende onderzoeken van social media en nieuws kunt doen. Enterprise is de betaalde variant met veel meer analyse mogelijkheden en extra’s.

    Probeer Finchline Explore eens: explore.finchline.nl

    Groet,
    Coen

  20. Hier is een wiki met waarin verschillende social media monitoring tools staan http://wiki.kenburbary.com/

    • @Josan bedankt voor je reactie. De link naar die wiki pagina was al in het artikel vermeld, maar evengoed mooi dat je deze nog eens deelt.

  21. Zie dat er al eea is aangevuld. Wij gebruiken bij Deloitte zowel Finchline (Enterprise) als Coosto. Finchline willen we bij de business zelf implementeren, dus niet dat het online team verantwoordelijk is voor inhoudelijke zaken (wel voor brand/PR etc zelf).

    • @Roos bedankt voor je reactie. Kan me goed voorstellen dat monitoring bij de business geïmplementeerd wordt. Mooi voorbeeld van integratie waarbij vooraf nagedacht wordt over taken/verantwoordelijkheden. Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen.

  22. Beste Jos,

    Is er een artikel gericht op de Nederlandse markt voor deze tools?

  23. Hi Jos,

    Goed stuk over een onderschat onderwerp op het gebied van Social Media (luisteren en monitoren). Kwam laatst MarketMeSuite tegen, een zogenaamde complete oplossing waarmee je je Social Media tools managed. Misschien leuk om hier een artikel aan te wijden, d.w.z. complete oplossingen.

    Heb jijzelf nog een aanbeveling op het gebied van een complete oplossing voor MKB bedrijven?

    Hoor graag van je!

    • @Mark, bedankt voor je reactie. MarketMeSuite is inderdaad een mooie oplossing. En zo zijn er wel meer. De vraag is natuurlijk hoe compleet zo’n oplossing moet zijn. Sommige oplossingen vind ik veel te uitgebreid voor mijn eigen situatie.

      Er zijn enorm veel variaties in het aanbod (functionaliteit, prijs etc) Een simpele aanbeveling kan ik je zo niet geven, dat is afhankelijk van je wensen/situatie.

  24. Zo zie je hoe snel het gaat.
    Een behoorlijk compleet lijstje in 2011, nu echter veel te kort.
    Ik moet zeggen dat de zoektocht naar de juiste monitoring software er een is van vele trials en errors.

    Iemand een tip voor wereldwijde monitoring van vooral sociale media en nieuwssites?

    • @Niels bedankt voor je reactie. Het aanbod is inderdaad enorm toegenomen, zowel in de breedte als in de diepte.

      Wat wil je (wereldwijd) kunnen monitoren met de oplossing die je nu zoekt?

      • Hey Jos,

        sorry voor de late reactie, we zijn bezig met een marketing plan voor een internationale DJ.
        Vraagt dus om een andere insteek als enkel NL.

        Uiteindelijk hebben we gekozen voor Radian6, een paar maanden op proef.

        Groet,
        Niels

  25. Vraag me af wat de ervaringen zijn met Crowdbooster (free account social media monitoring)

    Invalshoek = : “At-a-glance analytics”

    Tired of complex monitoring software? Quickly identify your most effective messages – drill down to see the impact of each Tweet and Facebook post.

    • Marco, bedankt voor je reactie.

      Ik heb (ook) een account op CrowdBooster en krijg periodieke status updates. Het is een basic tool dus de belofte van simpele monitoring maken ze in ieder geval wel waar. In de loop van 2012 is de tool vernieuwd en de 3 functies (Analyze, Publish, Engage) werken prima. Een gratis account is wel beperkt tot 2 platforms. Wil je meer – dan moet je upgraden naar 39 of 99 dollar per maand. Vergeleken met andere oplossingen zijn dat heel acceptabele prijzen. Alleen – daar gaat het niet om.

      Belangrijker is de vraag: wat wil je nu (en in de toekomst) eigenlijk weten (en dus meten)? Iedereen die dat scherp voor ogen heeft, zal makkelijker een keuze kunnen maken uit het enorme aanbod gratis en betaalde monitoring tools. Nog los van de vraag of je niet alleen wil monitoren of ook direct wilt reageren.

      Want wat hebben we nou aan informatie over het aantal ReTweets en Potential Impressions eigenlijk? Als het gaat om internet / social marketing, zou ik sturen op andere cijfers zoals aantal website bezoekers, aantal abonnees etc etc. Mijn advies is om eerst een nul meting te doen en dan te sturen op 5 indicatoren die a) echt relevant en b) te volgen zijn.

      Overigens, het werken met gratis tools of accounts is meestal houtje touwtje. Organisaties die internet / social media ontwikkelingen serieus nemen, zijn beter af met een betaald account. Meer overzicht, betere rapporten, sneller werken en coördinatie.

  26. Barbara zegt:

    Om in kaart wilt brengen wie wat waar over je schrijft noem ik hier ook BuzzTalk. Dit is een tool van Nederlandse bodem die behalve met Nederlands en Engels met nog vele talen omgaat om analyses van online media te maken. Geschikt dus voor wie over de grenzen heenkijkt. Ook interessant is dat voor de Nederlandse taal nu ook offline media (print) te monitoren zijn. Gezien de opsomming van allerlei tools op dit gebied mag BuzzTalk niet ontbreken.

    • josveldwijk zegt:

      Bedankt voor je toevoeging Barbara, ik ga er zelf ook eens naar kijken.

  27. Remco zegt:

    Hallo Jos,

    Deze week hebben wij onze gratis monitor – Doxline – gelanceerd. In deze beta fase zijn we op zoek naar meningen van gebruikers. Ik zou het op prijs stellen als jij Doxline ook eens wilt bekijken. Dank alvast.

    • josveldwijk zegt:

      Dag Remco bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist een account aangemaakt om Doxline te bekijken.

  28. Myra Doodeman zegt:

    Hallo Jos,

    ik ben benieuwd of je inmiddels een overzicht hebt kunnen maken van de Nederlandse monitoring tools?

    Gr. Myra

    • josveldwijk zegt:

      Hoi Myra, bedankt voor je reactie. Ik heb wel een overzicht maar nog geen tijd gehad voor reviews / een artikel

  29. semlab zegt:

    semlab.nl heeft thans naast engels nu ook een Nederlands Sociaal Media tool, gebaseerd op specifieke markten en op semantische taaltechnologie.

  30. Naar welk van de twee content managment systemen gaat je voorkeur uit? Hootsuite of viralheat?

    • josveldwijk zegt:

      Dag Wouter ik heb alleen recente ervaringen met Hootsuite en daar ben ik erg enthousiast over. Ook zeer geschikt voor teams.

      Alleen het is geen content managment systeem.
      Wel een social management systeem ;)

  31. Een mooi overzicht zo. Ik mis wel Brandwatch in dit rijtje. Betaald maar in tegenstelling tot veel monitoring tools in staat om realtime maar liefst 75 miljoen bronnen te monitoren. Sterk qua analytics en monitoring en voor social command centers. Sterk in Nederlands maar ook nog 26 andere talen. Dit is beyond social listening, meer social intelligence. Dat mag zeker niet ontbreken in je overzicht.