Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

De impact van Social Media op B2B inkopers

U kent dat wel. U loopt door een winkel, ziet een aanbieding en voordat u het weet heeft u afgerekend bij de kassa. Als u al nadenkt over uw aankoop, is dat hooguit enkele seconden.  En dat is precies waar B2C marketeers zich meestal mee bezig houden: hoe verleid ik de consument tot die impulsieve beslissing en hoe laat ik dat gedrag herhalen?

Impact van Social Media op B2B inkopers


De invloed van informatie bij B2B inkoop

Impact van Social Media op B2B inkopersHoe anders ziet het beslissingsproces van B2B inkopers eruit! Hier speelt het verzamelen van informatie een belangrijke rol. Hier gaat het om belangrijke beslissingen en dus gaan inkopers op zoek naar voldoende kwalitatieve informatie om de prijs-kwaliteitsverhouding te beoordelen en te onderhandelen over de betalingscondities. Maar inkopen op de zakelijke markt is niet alléén gebaseerd op die rationaliteit. Onderzoek van DemanGen & Genius laat bijvoorbeeld zien dat inkopers zich laten beïnvloeden door de opgedane kennis en ervaringen van anderen.

De impact van Social Media op B2B inkopers

  • 95% van B2B inkopers zegt dat de leverancierskeuze wordt bepaald op basis van informatie tijdens het inkoop proces
  • 59% van B2B inkopers deelt de opgedane kennis en ervaring met anderen
  • 80% van B2B inkopers vindt direct respons een beïnvloedende factor tijdens het inkoop proces
  • 78% van B2B inkopers start met het verzamelen van informele informatie
  • 59% van B2B inkopers staat in contact met gelijkgestemden in dezelfde branche
  • 48% van B2B inkopers volgt online branche conversaties over specifieke onderwerpen
  • 20% van B2B inkopers staat via Social Media rechtstreeks in contact met potentiële leveranciers

Social Media websites domineren zakelijke websites

Als u beseft hoeveel informatie via Social Media wordt gedeeld, is het niet vreemd dat Social Media websites relatief meer door B2B inkopers worden bezocht dan de websites van potentiële leveranciers. Dit blijkt althans uit onderzoek van Marketo.

Online bronnen die B2B inkopers gebruiken om informatie te vinden over een bedrijf, merk of product:

Impact van Social Media op B2B inkopers

Hoe speelt u in op de informatiebehoefte? En in hoeverre gebruikt u Social Media hiervoor? Ik ben benieuwd naar uw reactie!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.