Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Aanbevolen literatuur

Iedere week lees ik nieuws en weblogs om op de hoogte te blijven van digitale trends en ontwikkelingen. Maar soms is het gewoon lekker om een boek te lezen, bijvoorbeeld op vakantie of een weekendje weg. Onderstaande boeken kan ik je van harte aanbevelen!

Digital Body Language – Deciphering Customer Intentions in an Online World

Dit boek van Steven Woods is verplichte kost voor iedereen die betrokken is bij Marketing en Sales. De auteur maakt duidelijk wat de impact is van digitale ontwikkelingen op het (complexe) beslissingsproces van kopers in B2B. En welke  uitdagingen er zoal zijn: slechts 20% van de aangeleverde leads wordt daadwerkelijk opgevolgd door Sales. De mismatch tussen het inkoop- en het verkoop proces wordt haarfijn uit de doeken gedaan. Maar daar blijft het niet bij. Steven Woord geeft praktische voorbeelden en handvatten voor leadgeneratie en alles wat daarmee samenhangt.

> Digital Body Language (Engels) is verkrijgbaar bij Amazon.com

De Internet Score Card 2.0 – realiseer je online strategie

digitale strategie literatuurDe Internet Score Card 2.0 van auteurs Geert-Jan Smits en Joost Stijns Bisschop legt een duidelijke verbinding tussen strategie en internet. Het boek beperkt zich tot de beschrijving van een internetstrategie maar geeft wel een goed beeld om uw online plannen te realiseren. De auteurs leggen ook een relatie met prestatie management, waardoor ik het zeker aan kan raden als uw organisatie planmatig aan het succes van uw internet ambities wilt werken. Het boek is concreet, zit bomvol KPI’s en is praktisch toepasbaar.

De Internet Score Card is verkrijgbaar op Managementboek.nl 

Connect! – De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap

digitale strategie literatuurConnect! van Menno Lanting is een toegankelijk boek voor iedereen die meer wil weten over de impact van Social Media op organisaties. Het boek bevat interessante praktijkvoorbeelden die vooral betrekking hebben op de consumentenmarkt (B2C). Desondanks biedt het boek elke lezer – ongeacht achtergrond of organisatie – een goede introductie op de ontwikkeling en invloed van sociale netwerken. Voor directeuren en managers die meer behoefte hebben aan een introductie op de strategische inzet van Social Media, is het boek ‘Groundswell’ een absolute aanrader.

Connect! is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Groundswell – winning in a world transformed by social technologies

digitale strategie literatuurGroundswell: De titel duidt op de trend waarbij mensen technologie gebruiken om elkaar te voorzien in hun behoeften (in plaats van gebruik te maken van traditionele instituties zoals bedrijven). De boodschap is helder: organisaties kunnen deze ontwikkeling niet negeren. Het is daarbij belangrijk de trend te begrijpen en vooraf je strategie te bepalen. Dit boek is een aanrader voor leidinggevenden die Social Media willen toepassen in hun organisatie. De auteurs beschrijven niet alleen verschillende fasen in een strategisch proces, maar onderbouwen deze ook met praktijkvoorbeelden en kritische succesfactoren. Deze best seller leest prettig en is zowel voor profit als non-profit organisaties toepasbaar.

> Groundswell (Nederlands) is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Wikinomics – Hoe samenwerking door iedereen met iedereen alles verandert

digitale strategie literatuurWikinomics verscheen voor het eerst in 2006, maar kan ik nog steeds aanbevelen. Ik sluit me volledig aan bij Eric Schmidt, CEO bij Google: ‘Om de begrijpen welke kansen dit [web 2.0] biedt aan bedrijven, lees dit boek.’ De auteurs beschrijven de belangrijkste succesfactoren van de Web 2.0 economie: wees open, wissel informatie uit, deel informatie en producten met iedereen, werk wereldwijd zonder grenzen. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden van bijvoorbeeld Flickr, Wikipedia, YouTube en Procter & Gamble.

> Wikinomics is verkrijgbaar op Managementboek.nl

De Blauwe Oceaan – creatieve strategie voor nieuwe, concurrentie vrije markten

digitale strategie literatuurDe Blauwe Oceaan is gebaseerd op een analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een strategische waarde-innovatie realiseerden en daarmee nieuwe markten (blauwe oceanen) creëren of ontdekken. Wat mij in dit boek het meest aansprak, was het voorbeeld van een bedrijf in de markt van goud winning: Omdat het steeds moeilijker werd om goud te delven, kwam de continuïteit van dit bedrijf steeds meer in gevaar. In een conservatieve markt besloot zij om de eigen techniek van goud delven op internet te publiceren (dit was revolutionair) en technici wereldwijd uit te nodigen om oplossingen aan te dragen. Ondanks het feit dat bedrijfseigen informatie voor iedereen toegankelijk werd, slaagde het bedrijf erin om de winstgevendheid een boost te geven en de concurrentie irrelevant te maken.

> De Blauwe Oceaan is verkrijgbaar op Managementboek.nl

The New Rules of Marketing & PR (De nieuwe regels van Social Media)

digitale strategie literatuur

The New Rules of Marketing and PR is een uitstekende beschrijving van de mogelijkheden die Social Media Marketing te bieden heeft. De inhoud is 100% gebaseerd op de praktijk. Een aanrader voor iedereen die hierin is geïnteresseerd en zijn of haar kennis wil bijspijkeren. Mensen die de experimentele fase voorbij zijn, kunnen beter beginnen bij deel III: het opstellen van een praktisch actieplan. Elke alinea in dit boek is geschikt om afzonderlijk te lezen. De auteur hanteert wel een typische schrijfstijl: alsof hij een weblog schrijft. Dat went echter snel.

> De nieuwe regels van Social Media is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Free – Hoe het nieuwe gratis de markt verandert

digitale strategie literatuurIn dit boek laat Chris Anderson zien dat bedrijven er in veel gevallen verstandig aan doen om hun producten of diensten gratis aan te bieden dan er geld voor te vragen. Oftewel: ‘gratis’ als business strategie. De rol van het internet is daarbij onmiskenbaar. De kosten om iets op internet te produceren zijn bijna nul, maar het potentieel aan opbrengsten is gigantisch.  De traditionele economie kan op geen enkele manier concurreren met deze schaalvoordelen op het internet. Eigenlijk leert Chris ons met dit  boek wat out-of-the-box eigenlijk inhoudt.

> Free (Nederlandstalig) is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Open Leadership – How Social Technologie Can Transform The Way You Lead

digitale strategie literatuurCharlene Li (mede auteur van Groundswell) laat zien hoe leiders inspelen op de kracht van sociale technologie. Het mantra is daarbij: wees open, transparant en authentiek. ‘Open Leadership’ maakt duidelijk hoe sociale platforms de productiviteit, communicatie en besluitvorming verbeteren. Dit boek biedt voldoende case studies en voorbeelden uit verschillende branches om een vertaalslag te kunnen maken naar uw eigen situatie. Daarnaast bevat dit boek diverse richtlijnen en processen die succesvolle organisaties hebben toegepast.

> Open Leadership is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Het Conversity Model – Winst maken met Social Media

digitale strategie literatuurOp het B2B Marketingforum 2011 maakte ik kennis met Clo Willaerts, Business Unit Manager bij Sanoma en auteur van Het Conversity Model – Winst maken met Social Media. Haar passie sprak mij aan en tijdens de kennismaking kreeg ik haar nieuwe boek cadeau. Dit boek bestaat uit verschillende onderdelen. Willaerts behandelt eerst het fenomeen van sociale netwerken, online communities en het begrip digital body language. In het laatste deel bespreekt ze haar model: van observatie tot innovatie. Met dat laatste betoogt zij dat daar de echte ROI van Social Media in zit.

> Het Conversitymodel is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Social Media Metrics – How to Measure and Optimize your Marketing Investment

digitale strategie literatuurDit boek van Jim Sterne is een must voor iedereen die wil weten welke data hij of zij moet gebruiken om de voortgang en het rendement van Social Media programma’s te bepalen. In tegenstelling tot veel andere boeken, gaat Jim niet in op trends, praktische uitvoering en trucjes om geld te verdienen. In plaats daarvan ligt de focus op de economische waarde voor organisaties – en welke maatstaven hierbij belangrijk zijn. Kortom, een aanrader voor iedereen met interesse in de analytische kant van Social Media.

> Social Media Metrics (Engels) is verkrijgbaar op Managementboek.nl 

De Superpromoter – Over de kracht van enthousiasme

digitale strategie literatuurDit boek van Rijn Vogelaar is vlot geschreven. Met de ondertitel hebben we direct de kern te pakken. Rijn beschrijft onder andere de verschillende rollen van een super promotor, maar geeft ook een kijkje op zijn tegenstander. Verder worden enkele indicatoren voor enthousiasme besproken, zoals de Net Promotor Score, invloed en Social Sharing Metrics. De auteur maakt zijn belofte meer dan waar: er wordt een onderbouwde visie neergelegd over de invloed van Superpromoter en wat ze kunnen betekenen. Dit boek maakt ondernemers en productontwikkelaars duidelijk dat Superpromoters de grootste inspiratiebron zijn voor succesvolle innovatie. Maar ook bestuurders, communicatiespecialisten en personeelsmanagers kunnen veel leren van deze materie.

> De Superpromotor is verkrijgbaar op Managementboek.nl

Social Marketing to the Business Customer – Listen to your Market, Generate leads and Build Relationships

digitale strategie literatuurHelaas waren Paul Gillin en Eric Schartzman waren me net voor, want dit boek had ik graag zelf geschreven. Het bevat de belangrijkste elementen van Social Marketing in een B2B context: van organisatie tot tools, van lead generatie tot Return on Investment. Dit boek staat vol met voorbeelden en tips. Een aanrader voor iedereen in de zakelijke markt die Social Media wil integreren en gericht is op commerciële resultaten.

> Social Marketing to the Business Customer (Engels) is verkrijgbaar op Managementboek.nl

The end of Business as usal – Succeed in the Consumer Revolution

digitale strategie literatuurDit boek is geschreven door Brian Solis en beschrijft de belangrijkste trends in het digitale landschap. Solis laat zien hoe deze ontwikkelingen van grote invloed zijn op bedrijven, ongeachte branche of omvang. Het boek bevat aansprekende voorbeelden van bedrijven die hun businessmodel hebben aangepast aan de digitale realiteit.

> The End of Business as Usual (Engels) is verkrijgbaar op Managementboek.nl 

The Social Media Strategist – Build a Succesful Program from the Inside Out

digitale strategie literatuurDit boek is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over de kansen van Social Media en de impact op bottem-line resultaten. De auteur, Chrisopher Barger, maakt duidelijk dat een strategische benadering essentieel is. En dat begint met de interne organisatie. Aan bod komen verschillende hordes die genomen moeten worden om Social Media in grotere organisaties op een effectieve manier van de grond te krijgen.

> The Social Media Strategist (Engels) is verkrijgbaar bij Amazon.com

Social Media ROI – Managing and Measuring Social Media Efforts in Your Organization

digitale strategie literatuurPersoonlijk vind ik dit wel een klassieker. In het eerste deel legt Olivier Blanchard de relatie tussen Social Media en strategische doelen van een organisatie. Dat gaat uiteraard verder dan een specifieke afdelingen zoals Marketing. Ook komen planning, methodes en indicatoren aan bod. Vervolgens bespreekt de auteur in deel II allerlei aspecten over de integratie van Social Media – en verschillende organisatiestructuren. In de laatste delen van dit waardevolle boek beschrijft Olivier hoe alles beheersbaar blijft en hoe resultaten geanalyseerd kunnen worden. Met andere woorden: in feite komen alle menselijke en zakelijke aspecten van Social Media aan bod.

> Social Media ROI (Engels) is verkrijgbaar bij Managementboek.nl

Smart Business, Social Business – A Playbook for Social Media in Your Organization

digitale strategie literatuurDit boek van Michael Brito gaat niet over Social Media Marketing. Er wordt niet uitgelegd welke succesformules er zijn om meer fans of volgers te krijgen. Waar Michael het wel over heeft? De transformatie van bedrijven naar Social Business. Het boek is dus bedoelt voor leiders om hun organisatie te veranderen en in te spelen op nieuwe digitale ontwikkelingen.  Maar zweverig blijft de auteur niet, want u krijgt praktische inzichten om veranderingen effectief door te voeren. Zo bespreekt Michael de menselijke factor, veranderingen in het gedrag van klanten, belangrijke sociale technologieën, modellen, meetmethodes, partnerships, investeringen en een strategische aanpak. En elk onderwerp wordt ondersteund met waardevolle onderzoeksresultaten en aansprekende voorbeelden.

> Smart Business, Social Business (Engels) is verkrijgbaar bij Amazon.com

De iPad economie – 40 digitale trends die iedereen in 5 minuten kan begrijpen

digitale strategiePeter Sprenger bespreekt in zijn boek belangrijke digitale ontwikkelingen die van invloed zijn op commerciële organisaties. Trends die besproken worden zijn onder andere Gamification, Story Telling, Social Business, Crowdsourcing en Cloud Computing. Bij iedere trend wordt uitgelegd wat het is, waarom het van belang is en welke invloed het heeft. Al met al een mooi boek dat erg toegankelijk is geschreven.

> De iPad economie is tijdelijk gratis aan te vragen

Content Rules – How to Create Killer content to Engage and Ignite Your Business

digitale strategie literatuurDit boek van Ann Handley en C.C. Chapman laat u zien hoe Content Marketing bijdraagt aan online succes. Uiteraard komt ook de rol van Social Media aan bod. Het boek bevat Case Studies en praktische tips om te werken aan meer vertrouwen en loyale klanten. Kortom, een waardevol boek voor iedereen die zich wil verdiepen in de kracht van Content Marketing.

> Content Rules (Engels) is verkrijgbaar bij Amazon.com

Inbound Marketing – Get Found using Google, Social Media and Blogs

digitale strategie literatuurInbound Marketing wordt ook wel pull marketing genoemd. De essentie: stop met interruptie marketing en laat potentiële klanten naar je toekomen. En dat tegen lagere kosten dan ‘outbound’ marketing. Inbound Marketing is een strategie die werkt, zo weet ik uit ervaring. Bedrijven die dit toepassen, trekken alleen klanten aan die ze ook echt willen. En bij ze passen. De effectiviteit van ‘Sales’ neemt daardoor toe. Daardoor is het mogelijk dat er minder verkopers nodig zijn om betere resultaten te halen. Dit boek van Brian Halligan (CEO van Hubpot) en Dharmesg Shah (CTO van Hubspot) is praktisch geschreven en geschikt voor iedereen die zijn of haar strategie wil veranderen van ‘push’ naar ‘pull’.

> Inbound Marketing (Engels) is verkrijgbaar bij Amazon.com

Minimal Project Management

digitale strategie literatuurHet aansturen van projecten in complexe organisaties is geen sinecure. En veel mensen hebben een hekel aan projectmatig werken. Dit boekje van Robert Coppenhagen biedt uitkomst. Er wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van structuren en procedures. In plaats daarvan wordt veel aandacht besteedt aan mensen die direct en indirect zijn betrokken bij een project. Het boek is gestoeld op het concept van Projectmatig Creëren, een methodiek van Kern Konsult om projecten succesvol af te ronden. Kortom, een aanrader voor iedereen die leiding geeft aan projecten en op zoek is naar een effectieve aanpak waarbij mensen centraal staan.

> Minimal Project Management is verkrijgbaar bij Managementboek.nl

Kent u zelf een boek dat u mij kunt aanbevelen? Ik hoor het graag!

[contact-form-7 id=”22735″ title=”Standaard contactformulier”]