Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Een duurzame dialoog starten en interactie zoeken

‘We willen niet zenden, maar een dialoog starten.’

Een veelgehoorde opmerking als het gaat om Social Media. Laatst sprak ik een marketingmanager van een groeiende onderneming waar dit onderwerp ook aan de orde kwam. Logisch, want iedereen beseft dat de kracht van Social Media schuilt in de interactie tussen mensen.

Maar goed – interactie an sich is natuurlijk niet het hoogste doel. We hebben dan ook weinig interactie alleen omdat het kan. Nee, we zoeken contact met een ander, omdat daar een specifieke aanleiding voor is. Daarom was ik benieuwd naar het hogere doel: wat zou dit bedrijf binnen nu en – pakweg – drie jaar willen bereiken?

Tijdens ons gesprek werd duidelijk dat deze onderneming een prominente rol wil spelen in de branche waarin zij actief is. Anders gezegd: er is een duidelijke ambitie om zichzelf te positioneren als kennisleider op een aantal strategische thema’s.

Om dit te bereiken kan Social Media een belangrijke rol spelen. Ik gaf hem daarom twee voorbeelden om te laten zien hoe andere bedrijven een dialoog starten door een belangrijk thema op de kaart te zetten.

#1 Phoenix Contact: PLC2020

PLC2020 is een initiatief van Phoenix Contact, een internationale onderneming met oplossingen op het gebied van industriële automatisering. Door middel van een specifieke website en een LinkedIn groep wordt het thema ‘de toekomst van de industriële automatisering’ onder de aandacht gebracht. Het platform bevat onder andere een blog, whitepapers en actueel nieuws. Het doel van PLC2020 is de uitwisseling van gedachten en ideeën met mensen die hierover mee willen praten en hun kennis willen delen.

Dit initiatief is laagdrempelig geïntroduceerd door gebruik te maken van cartoons. Inmiddels ontvangen 2.000 mensen elke maand een email met een link naar een blog artikel dat geschreven is door een professional uit de industrie. De onderwerpen zijn zo gekozen, dat ze uitnodigen voor een verdere discussie op de betreffende LinkedIn groep. Daar zijn inmiddels 300 kenners bij elkaar die meedoen aan 18 verschillende discussies. Daarnaast hebben zo’n 500 mensen (waaronder potentiële klanten) sinds eind 2011 één of meer gratis whitepapers aangevraagd. Ondertussen is deze meerjarige campagne bijna ten einde – maar Phoenix Contact is er zeker in geslaagd om zichzelf te profileren als leverancier van industriële automatisering.

dialoog starten op PLC2020

#2 Heijmans: _overruimte

Heijmans is een beursgenoteerde onderneming die actief is op diverse gebieden zoals vastgoed, woningbouw, wegen en civiele techniek.  Ook Heijmans heeft eind 2011 een initiatief gelanceerd om zichzelf te profileren als kennisleider: _overruimte is een platform voor zowel eigen medewerkers als externe professionals om hun mening, kennis en ideeën over de bebouwde omgeving te delen. Op _overruimte kan iedereen meepraten en discussiëren over ruimtelijke ordening en andere onderwerpen die Heijmans aangaan. Kortom: Heijmans wil een dialoog starten en interactie zoeken met lezers, opinieleiders en stakeholders.

dialoog starten op _overruimte

Dit blog van Heijmans werkt snel en de vormgeving spreekt mij aan. Wat opvalt: net als bij Phoenix Contact wordt ook hier gebruik gemaakt van illustraties. Een goede keuze om een blog aantrekkelijker te maken. Verder zijn er nog een aantal zaken die dit voor mij tot aansprekend voorbeeld maken:

In de eerste plaats is de achtergrond van auteurs redelijk divers: uiteraard zijn er ‘Heijmans mensen’ betrokken – maar ook mensen van wie je het niet zou verwachten. Denk daarbij aan een marketingmanager van DSM een een projectleider bij het Ministerie van Defensie. Daarnaast valt op dat vooral leidinggevenden een stem hebben op _overruimte. Dat zal een bewuste keuze zijn om de binding met opinieleiders en stakeholders binnen en buiten de bouw te sterken. En daarmee indirect de invloed en het bereik van Heijmans te vergroten. Tenslotte worden de blog artikelen grif gedeeld op Social Media, vooral op LinkedIn. Menig zakelijk blog kan hier écht een puntje aan zuigen.

Een duurzame dialoog starten en interactie zoeken.. een blog blijkt een onmisbaar instrument om dit te bereiken.

Hoe kijkt u hier tegenaan? Kent u wellicht meer voorbeelden uit de zakelijk markt? Of heeft u hiermee ervaring opgedaan? Ik ben erg benieuwd naar uw reactie!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.