Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Hoe zakelijke dienstverleners groeien met digitale marketing

digitale marketingstrategie

Nog geen tien jaar geleden was de marketingmix eigenlijk best overzichtelijk. Je kon adverteren in kranten of magazines, radio- en TV commercials inzetten, gelikte brochures uitbrengen, direct mailings versturen en evenementen organiseren. Maar tegenwoordig is dat wel anders. Nu kunnen bedrijven gebruik maken van een scala online marketingtechnieken zoals email marketing, zoekmachineoptimalisatie, bloggen, Google Adwords en sociale media. Dat stelt elk bedrijf voor de uitdaging om de juiste digitale marketingmix te bepalen. Maar waarin moet je eigenlijk investeren?

Recent onderzoek van Hinge kan daarbij helpen. Het onderzoek laat ons zien hoe succesvolle zakelijke dienstverleners groeien met digitale marketing. Dit wereldwijde onderzoek is uitgevoerd onder 500 leidinggevenden. In dit artikel geef ik je de belangrijkste bevindingen.

Succesvolle dienstverleners zijn beter te vinden

Aan de hand van het onderzoek werden bedrijven ingedeeld in twee groepen: bedrijven die snel groeien en bedrijven met een gemiddelde groei (op basis van jaarlijkse omzet). Wat blijkt? Succesvolle bedrijven halen op alle terreinen betere resultaten dan de middenmoot. Zoekmachineoptimalisatie, bloggen en website analyse zijn voor hen het meest effectief. Dit in tegenstelling tot bedrijven met een gemiddelde omzetgroei: zij gaven de bedrijfsnieuwsbrief en e-mail marketing een hogere waardering.

digitale marketingstrategie

Succesvolle bedrijven in de zakelijke dienstverlening begrijpen beter hoe deze online informatie (content) moeten optimaliseren om in contact te komen met potentiële klanten. Eigenlijk is dat ook wel logisch, want Content Marketing is ideaal voor een hoge positie in Google. Door online content te voorzien van de juiste zoekwoorden, worden deze bedrijven beter gevonden en zijn ze dus beter in staat om in contact te komen met potentiele klanten die op zoek zijn naar antwoorden op vragen die ze hebben.

Succesvolle dienstverleners presteren beter met content

Bedrijven met een bovengemiddelde omzetgroei gaan verder dan zoekmachineoptimalisatie (SEO) alleen. Ze ontwikkelen continu waardevolle content voor een online bibliotheek of blog. In feite kiezen ze dus voor een strategie van kennisleiderschap en creëren daarmee een voorkeurspositie bij bestaande en potentiële klanten. Deze aanpak is ideaal voor zakelijke dienstverleners en is ook moeilijk te kopiëren. Prima voorbeelden vindt ik het blog Countus en het blog van Eiffel:

digitale marketingstrategie

Meer potentiële klanten dankzij digitale marketing

Succesvolle dienstverleners komen niet alleen beter in contact met potentiële klanten, maar ze zijn ook winstgevender. Gemiddeld realiseert 77% van de onderzochte bedrijven leads dankzij digitale marketing. Maar bedrijven die snel groeien, doen dat veel beter dan de middenmoot.

digitale marketingstrategie

digitale marketingstrategie

Wat betekent dit voor zakelijke dienstverleners?

Commerciële dienstverleners moeten een strategie ontwikkelen om in te spelen op digitale ontwikkelingen en veranderingen in het aankoopbeslissingsproces van bestaande en potentiële klanten. Daarbij is het goed om basale vragen worden beantwoord, zoals:

  • wat is ons bestaansrecht? welk verhaal vertellen we anderen?
  • wat zijn onze doelen op de lange termijn? waar willen we naar toe?
  • wie is onze ideale klant? welke problemen of vragen zijn kenmerkend?
  • welke voorkeuren en gedrag typeren hem of haar?

Antwoorden op deze vragen vormen dus het vertrekpunt. Daarna volgt de keuze voor een passende digitale marketingmix, waarbij zoekmachineoptimalisatie, content, email en social media elkaar enorm kunnen versterken.

Credits: Flickr

_______________________________________________________________________________________________________

digitale marketingstrategieWil je weten welke bedrijven in de zakelijke en financiële dienstverlening succesvol gebruik maken van Social Media? Ben je op zoek naar praktijkvoorbeelden en onderbouwing om intern meer draagvlak te krijgen voor nieuwe initiatieven? Bestel dan het E-Book ‘101 B2B Social Media Case Studies’. In deze unieke uitgave staan veel aansprekende voorbeelden van internationale en Nederlandse dienstverleners.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.