Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog?

Zakelijk blogEen zakelijk blog is een belangrijk onderdeel van een Social Media Marketing Strategie in B2B. Het bijhouden van zo’n (corporate) blog biedt uw onderneming veel voordelen. Denk hierbij aan een hogere natuurlijke positie in Google. Daarnaast kunt u een blog uitstekend gebruiken om uw autoriteit en reputatie te versterken. En in de derde plaats fungeert een blog vaak als ‘benzine’ voor de Social Media ‘motor’. Maar hoe bepaalt u het succes van een zakelijk blog? Met dit artikel help ik u graag het resultaat te bepalen.

Welke data moet u gebruiken om het resultaat te bepalen?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de concrete doelen die u wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het krijgen van meer én kwalitatieve leads
  • Een verbeterde, natuurlijke ranking in Google
  • Een beter imago als potentiële werkgever (Social PR)
  • Een betere relatie met een zakelijke doelgroep

Zodra u één of meer doelen heeft bepaald, kunt u kengetallen (KPI’s, oftewel Key Performance Indicators) bepalen. Deze kengetallen kunt u indelen in vier categorieën:

#1: Gegevens over de activiteit van een zakelijk blog

Met deze gegevens brengt u de mate van input voor uw blog in kaart:

  • aantal bloggers die het gestelde doel halen
  • aantal blogposts per periode
  • aantal trefwoorden die gebruikt worden

#2: Gegevens over de bezoekers van uw blog

Met deze gegevens brengt u de mate van aandacht in kaart:

  • aantal bezoekers per week
  • aantal blog-abonnees (per e-mail of RSS)
  • aantal bezoekers per verkeersbron (zoekmachines, externe websites, social media)

#3: Gegevens over de interactie met bezoekers

Met deze gegevens brengt u de mate van betrokkenheid en interactie (‘engagement’) in kaart:

  • aantal bezochte pagina’s/gelezen artikelen per bezoeker
  • de gespendeerde tijd op het blog
  • het aantal reacties op de artikelen

#4: Conversie gegevens

Met deze gegevens brengt u de mate van actie van bezoekers in kaart:

  • het percentage van het aantal bezoekers, dat doorklikt naar een andere webpagina
  • het percentage van het aantal bezoekers, dat zich daadwerkelijk abonneert
  • het percentage van het aantal bezoekers, dat “advanced content” downloadt

Dit is een bijdrage van Robbert van den Heuvel. Wilt u hier ook een artikel schrijven – of kent u iemand die dat zou willen? Neem dan even contact op.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.