Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Inspiratie: 5 verschillende vormen van zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen

Afbeelding: Digitalart

Vorige week beschreef ik een aantal manieren om te variëren met zakelijk bloggen. Op die manier biedt u uw doelgroep voldoende afwisseling en blijven ze uw weblog lezen. Naast inhoudelijke variaties kunt u kiezen voor verschillende vormen van zakelijk bloggen. In dit artikel beschrijf ik een aantal manieren hoe u dat aan kunt pakken.

#1: Zakelijk Bloggen met E-mail interviews

E-mail interviews zijn interviews waarbij u de vragen alvast voorbereid en uitwerkt in een standaard e-mail bericht. Nodig vervolgens iemand uit om deze per e-mail te beantwoorden. Denk hierbij aan een bekende persoon uit uw regio of branche. Maar ook een interview met een zakelijk relatie kan nuttig zijn. Het voordeel van deze methode: u kunt de vragen en antwoorden kopiëren en in uw artikel publiceren.

#2: Zakelijk bloggen met Video interviews

Video interviews zijn interviews die opgenomen zijn met een digitale camera. Een videocamera heeft u waarschijnlijk al. Maar een nieuwe, goede camera hoeft tegenwoordig niet veel te kosten. Het nadeel van een eigen video interview is wel dat het relatief veel tijd en voorbereiding kan kosten. De belichting, de achtergrond en het geluid moeten immers wel voldoende zijn. In plaats daarvan kunt u ook video’s gebruiken van websites zoals YouTube en Vimeo. Gebruik hierbij de zoekfunctie om relevante video’s te vinden – bijvoorbeeld van congressen of andere evenementen.

#3: Zakelijk bloggen met gast schrijvers

Artikelen van andere bloggers met vergelijkbare artikelen maken uw (corporate) blog extra interessant; misschien moet u over een drempel stappen om dit te doen. Maar het voordeel van deze uitwisseling of samenwerking is wel dat het weinig inspanning kost en uw weblog interessanter maakt voor uw publiek.

#4: Zakelijk Bloggen over ‘De beste…’

Denk hierbij aan ‘De beste manieren om de crisis door te komen’. Of: ‘De beste manieren om een leverancier te kiezen’. Of: ‘De beste manieren om klanten in uw showroom te krijgen’. Dit soort kopteksten nodigt snel uit om het hele artikel te lezen. Uiteraard is het belangrijk om u zo goed mogelijk in uw doelgroep te verplaatsen.

#5: Zakelijk Bloggen over ‘Hoe kan ik…’

Dit soort artikelen geven uw doelgroep meestal oplossingen voor de problemen die zij ervaren. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik besparen op de inkoop van energie?’ Of: ‘Hoe laat ik mijn Sales team beter presteren?’. Ook dit soort kopteksten nodigt snel uit om het hele artikel te lezen.

Lees ook: hoe bepaal ik het succes van een zakelijk blog? en 10 tips voor  succes met zakelijk bloggen


Dit artikel is geïnspireerd op het webinar ‘Advanced Business Blogging’. Wat zijn uw ervaringen met zakelijk bloggen?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Leuk artikel met handige tips!

  2. Bedankt voor het compliment Nicky!