Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

24 redenen waarom bedrijven niet investeren in Social Media

investeren in Social MediaRegelmatig spreek ik ondernemers die wél relevant willen blijven in het digitale tijdperk – maar niet investeren in Social Media. Bij die bedrijven worden geen mensen en middelen beschikbaar gesteld. Tja, hoe kunnen we dat verklaren? Zeker, iedereen heeft een mening over Social Media. Toch hebben ondernemers en directeuren veel redenen en excuses waarom ze Social Media niet opnemen in hun strategie.

_______________________________________________________________________________________________________

Waarom bedrijven niet investeren in Social Media

  1. Het is schadelijk voor de productiviteit van werknemers
  2. Het kan de reputatie van het bedrijf schaden
  3. We hebben geen idee waar het naar toe gaat
  4. We worden al overspoeld met informatie
  5. Wat online wordt besproken is erg oppervlakkig – we hebben wel wat beters te doen
  6. We hebben hier niet de tijd of de middelen voor om hieraan bij te dragen
  7. Onze zakelijke klanten gebruiken het niet
  8. Traditionele media is nog steeds belangrijker, Social Media komt later wel
  9. Het past niet binnen onze huidige structuren
  10. Commerciele resultaten zijn niet gegarandeerd
  11. De mogelijkheden om Social Media te meten en te analyseren zijn niet betrouwbaar
  12. Wij zitten in B2B en wie wil er nou horen over onze producten en oplossingen
  13. We zullen de controle verliezen over ons merk en imago
  14. Onze directie of het management levert niet de nodige middelen
  15. We wachten eerst op het rendement bij andere bedrijven
  16. We zijn bang om fouten te maken
  17. We weten niet hoe we moeten beginnen
  18. Eigenlijk willen we niet ons gezicht laten zien
  19. We hebben geen budget beschikbaar
  20. We missen de expertise om ermee om te gaan
  21. Het ontbreekt ons aan visie en beleid
  22. We zijn bang voor feedback en kritiek
  23. We zijn zo nieuwsgierig… dat we liever wachten
  24. We staan hier ronduit sceptisch tegenover

Dit is een greep uit de argumenten die ik links en rechts nog wel eens tegenkom. En het is vaak de directie die een doorslaggevende rol speelt om beter in te spelen op digitale ontwikkelingen.

De vraag is dus: hoe krijgt u voldoende draagvlak, mensen en middelen voor Social Media?

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.