Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Progressieve bedrijven kiezen kennisleiderschap als strategie

bedrijven kiezen kennisleiderschap als strategie

De meeste B2B bedrijven zijn kennisintensieve organisaties: ze beschikken over veel know-how. Tot op de dag van vandaag kiezen veel bedrijven ervoor om deze kennis voor zichzelf te houden. Vooral vanwege de angst dat concurrenten ermee aan de haal gaan. Maar  dit is steeds moeilijker vol te houden. Immers, het internet maakt informatie voor iedereen toegankelijk:  kennis wordt een commodity – vergelijkbaar met water uit de kraan. Progressieve bedrijven kiezen daarom voor kennisleiderschap als strategie. En dat gaat verder dan we in eerste instantie denken.

Wat is kennisleiderschap?

Kennisleiderschap is een vrije vertaling van ‘Thought Leadership’. De term Thought Leader heeft zich volgens Wikipedia ontwikkeld tot een synoniem voor iemand met innovatieve ideeën. Maar hiermee was ik niet tevreden. Een zoektocht naar duidelijke kenmerken bracht me bij deze omschrijving van Michael Brenner (verantwoordelijk voor marketing bij SAP):

Thought Leadership is simply about becoming an authority on relevant topics by delivering the answers to the biggest questions on the minds of your target audience.

Brenner maakt hier duidelijk dat het gaat om relevantie en autoriteit bij de beoogde doelgroep. Daarbij is het belangrijk om klanten beter te begrijpen, door antwoorden te geven op de belangrijkste vragen.

Daarnaast belicht de omschrijving van Daniel Rasmus een heel ander aspect:

Thought leadership should be about a big idea that changes how people perceive the world (…) Thought leadership should also be an entry point to a relationship. Thought leadership should intrigue, challenge, and inspire even people already familiar with a company. It should help start a relationship where none exists, and it should enhance existing relationships.

Rasmus stelt dus dat het opbouwen en versterken van relaties centraal moet staan.

Dit brengt mij tot de volgende kenmerken van kennisleiderschap:

  • uniek
  • waardevol
  • motiverend
  • toekomstgericht
  • relatiegericht

Anders dan de term doet vermoeden, gaat het dus verder dan het simpelweg delen van kennis. Zo zorgt het persoonlijke aspect voor onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld in de vorm van opinie of visie. Daarom kan een bedrijf nooit een autoriteit worden – maar leiders en medewerkers wél.

Welke bedrijven kiezen kennisleiderschap als strategie?

Kennisleiderschap als strategie is bij uitstek geschikt voor bedrijven in B2B: het beslissingsproces is complex, producten en diensten vragen veel know-how en relaties spelen een belangrijke rol. Kortom, dit zijn de ideale omstandigheden voor een strategie die niet te kopiëren is.

bedrijven kiezen kennisleiderschap als strategie

Kennisleiderschap als strategie zien we terug in alle branches, maar wordt vooral toegepast binnen de zakelijke dienstverlening. Een aansprekend voorbeeld hiervan vind ik het blog van Eiffel. Elke blogger heeft zijn of haar eigen expertise en men is niet bang een visie of mening te delen.

Een ander voorbeeld is dat van accountancy- en adviesbureau Countus. Algemeen directeur Kees Meijer geeft in een persoonlijke video blijk van stappen richting kennisleiderschap:

Meijer geeft aan dat Countus inzet op het delen van kennis, het delen van ervaringen en het delen van inzichten. Hij maakt in de video ook duidelijk waar het uiteindelijk om gaat: ‘wij willen met u in contact komen’.  Natuurlijk valt over deze opname het één en ander op te merken – maar iedereen kan zien dat Meijer meent wat hij zegt. En daar gaat het om.

Hoe kijkt u aan tegen kennisleiderschap als strategie? Ik ben erg benieuwd naar uw reactie.

Credits: Wikimedia

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Jeroen Zweers zegt:

    Hoi Jos, goed verhaal en ik ben het helemaal met je eens. Wij zijn al 3 jaar erg actief met kennis delen in de juridische branche. Als je geïnteresseerd in onze verhalen kijk dan eens naar de volgende artikelen.

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/dirkzwager-advocaten-en-notarissen-we-zijn-ook-uitgever-geworden/

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/dirkzwager-brengt-contentmarketing-ook-offline-in-de-praktijk?sqr=dirkzwager&

    http://www.arnhem-direct.nl/berichten/kennisdelen_met_dirkzwager_advocaten_arnhem

    Als meer wilt weten laat het me weten

    Groet

    Jeroen