Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

3 Klantprofielen van B2B kopers met online gedrag [Infographic]

Het opstellen van klantprofielen van B2B kopers is één van de eerste en belangrijkste stappen in een digitale strategie. Zo’n klantprofiel zorgt enerzijds voor focus en anderzijds voor een betere interne beleving en afstemming. Maar wat komt er zoal in zo’n omschrijving? Om een indruk te geven staat hieronder een Infographic met drie klantprofielen van B2B kopers.

De Infographic is gebaseerd op onderzoek van Acquity Group (onder 207 B2B kopers met meer dan $ 100.000 budget) en bevat 3 verschillende typen zakelijke kopers:

  1. Mary the Millennial (18-35 jaar);  doet online onderzoek en is geneigd tot online aanschaf
  2. Gerry the Gen (36-45 jaar); doet online onderzoek, maar is minder geneigd online aanschaf
  3. Jane the Boomer (46-60+); is overall minder online actief vergeleken met Mary en Gerry

klantprofielen van B2B kopers

Wat mij opvalt in deze Infographic:

  • Gemiddeld verwachten B2B kopers dat online bestedingen met 37% toenemen
  • 57% van de B2B kopers heeft al ervaring met online aankopen
  • 50% van B2B kopers met een groot budget besteden 90% online bij leveranciers
  • De opkomst van Amazon Supply als nieuwe speler in B2B

Zelf zou ik een klantprofiel van meer relevante informatie voorzien dan in deze Infographic wordt weergegeven. Maar ik vond het zeker de moeite van het delen waard – vanwege de inzichten in online gedrag. Verder denk ik dat een stijging van online bestedingen bij leveranciers (e-commerce) niet alleen beperkt blijft tot inkopers bij multinationals. Zeker weten doe ik dat niet, dus inzichten en aanvullingen op deze Infographic zijn van harte welkom!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.