Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Leadgeneratie: E-mail adressen verzamelen via Social Media

leadgeneratieHeeft u een E-mail nieuwsbrief? Gebruik dan een koppeling met Social Media. Die combinatie biedt veel kansen. Bijvoorbeeld om potentiële klanten te werven en uw e-mail database uit te breiden. Het verkrijgen van een e-mailadres is erg waardevol. Een e-mailadres met opt-in is dé start van een 1-op-1 relatie met een prospect of een klant. Er zijn talloze manieren voor deze vorm van leadgeneratie. Het kan leiden tot meer omzet via bestaande en nieuwe klanten. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed aan moeten pakken. Daarom staan hier drie praktische tips.

#1 Nieuwsbrief abonnees werven

U wilt van leads prospects maken. In dit geval onderneemt u activiteiten om sociale connecties en volgers over te hevelen naar een e-mail database. Mensen worden verleid met kwalitatieve content die inspeelt op de informatiebehoefte. De trigger moet voldoende zijn om een e-mail adres achter te laten en toestemming te geven voor persoonlijke, directe communicatie.

leadgeneratieTwitter, LinkedIn en Facebook zijn perfecte netwerken om uw nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Promoot uw nieuwsbrief met een duidelijk call-to-action naar de inschrijfpagina op uw website (dit kan via alle social netwerken).

Geef op uw landingspagina duidelijk antwoord op de vragen: Wat levert het op? Wat ontvangt de abonnee? En hoe vaak zal hij of zij het ontvangen?

#2: Leadgeneratie via Facebook

Facebook leent zich goed voor betrokkenheid en interactie. Plaats daar uw laatst verzonden nieuwsbrief of meld welke onderwerpen in de eerstvolgende nieuwsbrief staan. Leid uw fans vervolgens naar de inschrijfpagina waar staat wat mensen kunnen verwachten.

leadgeneratie

Het is nog mooier als u de aanmelding integreert binnen Facebook. Maak op uw bedrijfspagina een extra tab aan met een inschrijfformulier op de nieuwsbrief en hang er eventueel een incentive aan.

#3: Gebruik speciale Social Media Tools

Gebruik een speciale functie binnen de Facebook omgeving waarmee de gebruiker toestemming geeft om het e-mailadres op te nemen in uw e-mail database.

Zo werft G-star bijvoorbeeld ook e-mailadressen. Door middel van een speciale functie geeft de gebruiker zijn toestemming om zijn e-mailadres op te laten nemen in de G-star e-mail database.

leadgeneratie

Bovenstaand voorbeeld is geen standaard oplossing. Het betreft inschrijven voor notificaties en andere uitingen vanuit de volgende maatwerk applicatie.

leadgeneratie

Er zijn genoeg manieren voor leadgeneratie via social media. Het belangrijkste is dat u overbrengt wat men krijgt in ruil voor het e-mailadres. Als de eerstvolgende nieuwsbrief niet voldoet aan de verwachtingen, dan is de kans groot dat de abonnee zich weer uitschrijft. Kom dus altijd na wat u belooft.

Dit artikel is een bijdrage van Tatiana Bekker, Communicatie Coördinator bij Blinker. Het bedrijf heeft een blog waar regelmatig interessante artikelen over E-mail marketing geplaatst.

Gerelateerde artikelen:

Foto: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.