Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Meer naamsbekendheid krijgen: Breng de superhelden in stelling

meer naamsbekendheid krijgenMeer naamsbekendheid krijgen is voor veel bedrijven een belangrijk doel. Daarbij denkt u waarschijnlijk vooral aan evenementen en advertenties: prima manieren om de naamsbekendheid te vergroten. Maar bedrijven gaan vaak voorbij aan het eigen potentieel. Mensen met een passie voor hun vak. Mensen met unieke kennis over de markt, producten en diensten. Mensen met hun eigen netwerk, zakelijk en privé. Mensen die de onderneming door en door kennen. Mensen die hun kijk op ontwikkelingen binnen hun werkterrein willen delen. Anders gezegd: meer naamsbekendheid krijgen, is mogelijk door deze eigen ‘superhelden’ in stelling te brengen.

Dat klinkt interessant, maar hoe pakt u dat aan?

Meer naamsbekendheid krijgen met eigen medewerkers

Meer naamsbekendheid krijgen met behulp van uw superhelden gaat niet vanzelf. Er zijn 3 stappen om dit daadwerkelijk van de grond te krijgen:

  1. Geef ze eigen verantwoordelijkheid
  2. Geef ze een eigen podium
  3. Laat ze eigen kennis delen

Geef medewerkers eigen verantwoordelijkheid

Meer naamsbekendheid krijgen dankzij eigen medewerkers betekent dat u ze de ruimte en verantwoordelijkheid geeft om eigen keuzes te maken. Het is daarbij van belang dat u het vertrouwen geeft om met deze vrijheid om te gaan. Dit vertrouwen kan doorklinken in Social Media richtlijnen of beleid. Niet om het vingertje op te steken. Wel om duidelijk te maken welke kaders u geeft. Want veel medewerkers hebben behoefte aan deze vorm van duidelijkheid, voordat ze echt in actie komen. En er zijn meer voordelen van Social Media beleid: het verkleint de kloof tussen generaties, uw organisatie is beter en sneller in staat om te reageren én u verbetert de onderlinge samenwerking.

Geef medewerkers een eigen podium

In de tweede plaats moeten medewerkers wel de mogelijkheid hebben om bij te dragen aan meer naamsbekendheid. Natuurlijk kan dat door informatie te verspreiden via eigen Social Media accounts. Vaak gaat dat al op een natuurlijke manier, mogelijk zonder dat u het weet of ziet. Maar daarbij is de relatie met de onderneming niet altijd even duidelijk. Een krachtig instrument is daarom een blog op uw website waardoor medewerkers een eigen podium krijgen. Een goed voorbeeld daarvan vind ik het blog van Eiffel:

meer naamsbekendheid krijgen

Laat ze eigen kennis delen

Veel bedrijven in de zakelijke markt zijn kennisintensieve organisaties. En kennisdeling door eigen medewerkers kan een krachtig middel zijn om meer naamsbekendheid te krijgen. Vooral als uw (potentiële) klanten er iets van leren. Want dit mes snijdt aan twee kanten. In de eerste plaats bouwt u vertrouwen op en worden potentiële klanten geholpen in de oriëntatie of besluitvorming. En in de tweede plaats zal de waardering van bestaande klanten toenemen. Kortom: kennisdeling draagt bij aan een langdurige win-win situatie met meer diepgang en toegevoegde waarde.

Hoe kijkt u aan tegen deze mogelijkheid om eigen medewerkers te mobiliseren? Welke kansen of bedreigingen ziet u hierbij? Ik ben (als altijd) erg benieuwd naar de mening en ervaring van anderen, dus geeft hieronder uw reactie!

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Marieke Heesakkers zegt:

    Mooie voorbeelden Jos; leerzaam! Bij Limburgia zijn we eind vorig jaar gestart met bloggen en het enthousiasme is enorm groot. Veel collega’s blijken prima auteurs en ik probeer dan ook zo min mogelijk te wijzigen in hun verhaal. Deze nieuwe manier van kennisdelen heeft erg veel voordelen en hiermee ‘bouwen’ we samen aan een sterker en vooral persoonlijker merk.

    • josveldwijk zegt:

      Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen. Ik heb jullie blog zojuist opgezocht, mooi dat jullie dit met meerdere collega’s oppakken. En inderdaad, goed om zo weinig mogelijk te veranderen aan de originele content.

      Wel een vraagje.. wanneer is het voor jullie een succes en hoe meten jullie dat?

      • Marieke Heesakkers zegt:

        Goede vraag Jos!
        Het is nu (nog) een succes als we in dialoog komen en klanten/doelgroepen inhoudelijk reageren op de materie en we merken dat ze het waarderen. (dat laatste is een aardig ‘soft’ criterium natuurlijk..)
        Wat we nu al zien is dat het zorgt voor min. 10% meer bezoekers op onze website en verder delen we de reacties op de posts met elkaar. Dat zorgt intern voor meer betrokkenheid en enthousiasme, dus dat is positief. Wel moeten we dit meten en borgen nog professioneler vorm gaan geven, maar voor we verzanden in processen, zijn we maar vooral gaan DOEN ;-) En leren we van de voortschrijdend inzichten!