Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Moet B2B adverteren op Facebook, Linkedin of Twitter?

Vraagt u zich wel eens af of het zinvol is om te adverteren op sociale netwerken? Facebook, Linkedin en Twitter hebben allemaal verschillende gebruikers en ze bieden alle drie nieuwe mogelijkheden om te adverteren. De genoemde kanalen hebben innovatieve manieren ontwikkeld om gericht doelgroepen te bereiken, gebaseerd op de enorme hoeveelheid informatie van hun gebruikers. Marketeers hebben nu de mogelijkheid om te experimenteren met advertenties in Social Media. Afhankelijk van uw doelstelling en doelgroepen, is het ene kanaal een betere keuze dan het andere. In dit artikel staan enkele mogelijkheden op een rij.

Adverteren op Facebook

Van de 3 genoemde kanalen is het advertentie platform van Facebook veruit het meest ontwikkeld. Iedereen kan via ‘self-service’ advertenties maken, op een manier die veel lijkt op Google Adwords. Facebook Advertising is beschikbaar voor iedere onderneming, van ZZP’er tot Multinational – dus met een klein of groot budget.

Omdat het platform van Facebook nog volop in ontwikkeling is, zijn de tarieven voor clicks en impressies nog relatief laag – zeker vergeleken met volwassen instrumenten zoals Google Adwords. Facebook biedt u de mogelijkheid om boodschappen aan een gerichte doelgroep te laten zien, op basis van criteria zoals locatie, leeftijd en interesses. Adverteren op Facebook is erg effectief voor consumenten marketing. Dit geldt in mindere mate voor bedrijven in de zakelijke markt, omdat de selectiecriteria vooral gebaseerd zijn op persoonlijke gegevens.

Adverteren op Linkedin

Facebook lijkt dus meer geschikt voor adverteren op de particuliere markt. Aan de andere kant is Linkedin Advertising wel erg effectief voor bedrijven in Business-to-Business, omdat u gebruik kunt maken van professionele criteria zoals:

  • Functieomschrijving
  • Bedrijfsnaam
  • Branche
  • Locatie
  • Bedrijfsomvang
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Linkedin groep

Linkedin stelt u dus in staat om advertenties alleen aan die mensen te laten, waarvan het Linkedin profiel voldoet aan de opgegeven criteria. Denk hierbij aan beslissers zoals directeuren en managers in een specifieke sector. Maar let op: het gebruik van advertenties via Linkedin wordt steeds populairder en daarmee zullen de kosten waarschijnlijk toenemen.

Adverteren op Twitter

Van de drie genoemde kanalen, is adverteren via Twitter nog het minst ontwikkeld. Adverteren via Twitter is mogelijk via ‘Promoted Tweets‘, ‘Promoted Trends‘ of ‘Promoted Accounts‘.

Promoted Tweets zijn gewone Twitter berichten die extra opvallen. Bedrijven betalen op basis van Cost-Per-Engagement (CPE), dit betekent dat u betaalt zodra iemand het bericht doorstuurt (ReTweet), reageert (Reply), clickt op de link of het bericht als favoriet markeert. Deze vorm van adverteren is vooral geschikt voor branding en speciale aanbiedingen. Met Promoted Trends verschijnen uw betaalde berichten in de Top 10 trend lijst van Twitter. Deze vorm lijkt alleen interessant voor grote, internationale merken die massale branding op de consumentenmarkt belangrijk vinden. Promoted Accounts tenslotte, biedt adverteerders de mogelijkheid om in een lijst te komen die Twitter laat zien als ‘Who to follow’, een lijst gebaseerd op vergelijkbare profielen. En daar kunt u dus een positie tussen kopen.

Conclusie: Linkedin Ads is het proberen waard

Social Media zoals Facebook, Linkedin en Twitter zijn volop in ontwikkeling en dat geldt ook voor de advertentie mogelijkheden die deze kanalen bieden. B2B Marketeers doen er echter goed aan om op kleine schaal te experimenten met Linkedin Advertising, vanwege de genoemde voordelen. Adverteren via Twitter lijkt mij voorals nog alleen geschikt voor internationale B2C branding, maar het is verstandig om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden. Twitter zal ongetwijfeld advertentie modules gaan ontwikkelen die ook voor kleine en middelgrote ondernemingen interessant zijn. Adverteren via Facebook tenslotte, lijkt me door de bank genomen ook alleen voor B2C geschikt. Tenzij uw onderneming een slimme pull-strategie hanteert en producten vermarkt die de eindconsument via uw klanten (distributeurs) kan verkrijgen.

Dit artikel is een vrije vertaling van een post op SocialMediaExaminer. Wilt u reageren op dit artikel? Maak dan gebruik van het reactieformulier hieronder!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. B2B moet social media met rust laten denk ik. Ik vind het als bedrijf vervelend als ik benaderd wordt via social media door een ander bedrijf. Social media puur als communicatie platform in mijn ogen!

    • Halil Kafali zegt:

      @ Kevin,

      Ik ben het er niet mee eens,

      Via social media kunnen bedrijven elkaar makkelijker in de gaten houden en het nieuws en ontwikkelingen makkelijker volgen, ook is het effectief bij het opbouwen en behouden van relaties, zelfs in de B2B.

      Ook heb je het voordeel dat bedrijven kijken wat anderen over je zeggen, gewoon de nadruk leggen op de leuke twitter en facebook berichtjes en voila !

  2. Mediasell zegt:

    De communicatie-middelen nemen hand-over-hand toe; de speeltuin van het ondernemersland wordt steeds groter. Social Media is een geweldig middel voor mond-op-mond reclame; iets waar we steeds meer behoefte aan krijgen. Een beter advies enerzijds, als wel een betere lead anderzijds kun je feitelijk niet krijgen.