Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Basis principes van een succesvolle online pull strategie

Online pull strategieOp internet kom ik soms de mooiste bedrijfswebsites tegen. Maar wat heeft u aan een gelikte website zonder bezoekers en conversie? Om te kunnen overleven in het digitale tijdperk heeft u een online pull strategie nodig. In dit artikel staan uitgangspunten om online gevonden te worden door potentiële klanten.

Drie pijlers van een online pull strategie

_______________________________________________________________________________________________________

#1 Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de basis van Online Marketing. Met behulp van de juiste trefwoorden wordt een website gevonden door zoekmachines. Dit principe van de juiste trefwoorden geldt ook voor Social Media en content. Uit onderzoek blijkt dat een top 4 positie erg belangrijk is: 70% van de gebruikers klikt op deze resultaten en zoekt niet verder. Er zijn veel handige tools die u kunt gebruiken voor SEO, zoals de Keywords tool van Google, Google Webmaster Tools en de SEO Toolkit van Microsoft.

#2 Social Media Marketing

Social Media is een container begrip voor tienduizenden websites en applicaties waarmee gebruikers onderling kennis, ervaring en informatie met elkaar uitwisselen. Een zakelijke inzet van Social Media heeft impact op de hele bedrijfsvoering en vraagt om een holistische benadering. Om resultaat te behalen, zijn draagvlak, cultuur, strategie en focus belangrijke randvoorwaarden.

Social Media Marketing is de tweede pijler van een online pull strategie. Het bestaat uit een combinatie van online marketing tactieken en kanalen om in contact te komen met één of meer doelgroepen.

Lees meer over Social Media Marketing:

#3: Content Marketing

Content is digitale informatie en fungeert als ‘brandstof’ voor de Social Media motor. Waardevolle content is afgestemd om de informatiebehoefte van de doelgroep. Content wordt gebruikt om in contact te komen met potentiële/bestaande klanten. Het is de uitdaging om de juiste content, op het juiste moment en op de juiste manier aan te bieden bij de doelgroep. Bijvoorbeeld door content te distribueren via Social Media kanalen.

Content Marketing is de derde pijler van een online pull strategie. Kort gezegd is Content Marketing een algemene term voor het creëren en verspreiden van informatie die aansluit op de behoefte van de beoogde doelgroep.

Lees meer over Content Marketing:

Foto credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.