Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Organisaties experimenteren met Social Media

Uit onderzoek van Jungle Minds blijkt dat 86% van de Nederlandse organisaties is gestart met Social Media activiteiten. Bijna de helft is in 2009 hiermee begonnen en 14% is van plan om dit te doen. Slechts een derde van de bedrijven heeft meer dan één jaar ervaring met de inzet van Social Media.

Organisaties gestart met Social Media (NL, 2010)

Social Media

Social Media ook toegepast voor innovatie

Dat Social Media vooral wordt gebruikt om producten en diensten te promoten, is niet verrassend. Maar wist u dat Social Media door 59% van de organisaties wordt toegepast voor innovatie?  Deze bedrijven gebruiken hun doelgroep om feedback te krijgen op eigen innovaties of om ideeën te krijgen voor nieuwe producten of diensten. Nog een stap verder is co-creatie via Social Media: samen met één of meerdere klanten het hele proces van productontwikkeling doorlopen.  Dit is de ultieme vorm van een klantgerichte bedrijfsvoering, maar het vraagt natuurlijk wel een andere rol van bijvoorbeeld productmanagement.

Aandachtsgebieden binnen Social Media (NL, 2010)

gebruik van social media

Experimenteren met Social Media

De manier waarop Social Media activiteiten georganiseerd worden, geeft een indicatie van de experimentele fase waarin veel bedrijven zich bevinden. Zo worden de activiteiten bij 59% van de organisaties uitgevoerd door 2 personen of minder en is er geen samenwerking met de rest van de organisatie. Met name (middel)grote organisaties lopen hiermee het risico dat communicatie via meerdere kanalen plaatsvindt, maar de betreffende interne processen niet zijn geborgd. Denk hierbij aan de afhandeling van klachten en het genereren van leads.

Aantal personen betrokken bij Social Media activiteiten (NL, 2010)

In totaal namen 155 respondenten deel aan dit onderzoek, waarvan 31 actief zijn in B2B en 47 in zowel B2B als B2C. De resultaten van deze en andere onderzoeken zijn gebundeld in één rapport voor B2B. Lees hier de samenvatting van dat rapport.

Herkent u zich hierin? Of bent u de experimentele fase voorbij? Deel uw ervaring en laat uw reactie achter!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.