Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Top 3 prioriteiten van B2B Marketing Managers

prioriteiten van b2b marketing managersEerder dit jaar heeft Serius Decisions de resultaten van haar onderzoek onder B2B marketing managers gepresenteerd. Centraal stond de vraag hoe zij aankeken tegen de toekomstige marketingorganisatie. Het is vooral interessant om te zien welke ontwikkelingen de meeste impact hebben op een marketing afdeling. In het betreffende artikel worden deze 3 top prioriteiten gegeven:

#1 Meer Marketing ROI

Veel marketing managers geven aan dat hun organisaties flinke vooruitgang hebben geboekt met het creëren van vraag en de mogelijkheden om de impact van marketing te bepalen. Dankzij dit inzicht groeit de behoefte aan een hogere marketing ROI. De taken en verantwoordelijkheden van de marketingafdeling breiden zich uit tot het verstrekken van inzicht in KPI’s, technologie en data management.

#2 Uitbreiding van digitale marketing

De rol van digitale marketing in B2B breidt zich steeds verder uit. Marketing managers zien dat de marketingmix verandert, het gebruik van technologie toeneemt en een doordachte benadering van Social Media bij het beslissingsproces van klanten. Het belang van digitale marketing neemt dus toe. Daardoor ontstaat steeds meer behoefte aan een ‘Center of Excellence’, waar verschillende expertises zoals Social Media marketing bij elkaar worden gebracht.

#3 Van Product naar ‘Solution’ marketing

De derde prioriteit is de transitie van Product marketing naar Solution marketing. Marketing managers geven aan dat ze geconfronteerd worden met klanten die goed geïnformeerd zijn over producten. Maar ze kunnen moeilijk inschatten wat de impact van op de business zal zijn. Om die reden investeren marketing managers meer in de positionering als leverancier van oplossingen – in plaats van producten. Ook geven ze aan meer in content marketing te (willen) investeren. Daardoor ontstaan steeds vaker nieuwe rollen, zoals een ‘Content Strategist’.

Interessant natuurlijk, zo’n onderzoek. Maar in gesprekken met managers merk ik vooral focus op #2 en #3. Als het gaat om de ROI lijken we dat onderwerp liever te ontlopen. Hoe staat u daarin? Wat vindt u van ROI als top prioriteit voor marketing? Geef hieronder uw reactie!

Gerelateerde artikelen:

Photo credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.