Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

10 goede redenen om direct te stoppen met Social Media

stoppen met Social Media

Social Media lijkt tegenwoordig wel een must-do. Zonder Twitter, Linkedin en YouTube horen bedrijven er niet meer bij. Maar is Social Media wel zo onmisbaar? Het ging de afgelopen decennia toch prima, met marketing zoals we dat ooit geleerd hebben? Missen we nu echt de boot als we niet meedoen met de rest? Volgens mij zijn er best goede redenen om direct te stoppen met Social Media. In dit artikel staan er 10 op een rij.

Waarom vandaag stoppen met Social Media?

_____________________________________________________________________________________________

1: Klanten maken er geen gebruik van

Dit is volgens mij de beste reden om nu te stoppen met Social Media. Als u weet dat klanten geen gebruik maken van Linkedin, Twitter, Facebook of YouTube – wat heeft u er dan te zoeken? Moet u klanten overtuigen ook sociaal te doen? Het lijkt mij verspilde moeite. Zeker als u weet dat andere kanalen en methoden meer opleveren. In dat geval is het simpel: direct stoppen met Social Media.

2: Wij hebben er geen tijd voor

Effectief gebruik van Social Media kost tijd. Veel tijd zelfs. Voor een onderneming tot 10 medewerkers moet u denken aan 0,25 FTE. Bij bedrijven tot 100 medewerkers gaat het al snel om 0,5 FTE. En bij grotere bedrijven adviseer ik minimaal 1 FTE per 100 medewerkers. Anders worden er echt geen resultaten geboekt. Dus als er geen tijd voor is: direct stoppen met Social Media.

3: Directie ziet de toegevoegde waarde niet (echt)

Ook dit is een prima reden om direct te stoppen met Social Media. Want als de directie de werkelijke waarde niet ziet, loopt u een risico. Zodra er een ander ‘belangrijk’ project voorbij komt (zoals een beurs), krijgt dat namelijk voorrang. Ook als u inmiddels interactie met klanten hebt bereikt. Natuurlijk kunt u ‘low profile’ een Business Case opbouwen. Maar of daar voldoende tijd en gelegenheid voor krijgt, is de vraag. En stel dat dit lukt: overtuigt u daarmee de directie? Tel uw knopen en maak een inschatting van kansen en risico’s. Zonder commitment zou ik stoppen met Social Media.

4: Geen concurrentie via internet

Effectief gebruik van Social Media beïnvloedt de zoekresultaten in Google. Daarnaast kunnen (potentiële) klanten informatie via Social Media snel met anderen delen. Maar als bedrijven op internet geen concurrentie ervaren, is het niet nodig om Social Media te gebruiken. Zoals bij de 1e reden genoemd: gebruiken uw klanten andere manieren om informatie te vinden? Direct stoppen met Social Media.

5: Slechte service en dito producten of diensten

Social Media neemt de pijn van slechte service, producten of diensten niet weg. Social Media is niet de oplossing voor ontevreden klanten of slechte omzetcijfers. Dus als u geen waarde kunt leveren, mag u best kritiek verwachten. Daar moet u wel rekening mee moet houden, bijvoorbeeld in de klachtenafhandeling of bij R&D. Als u daar niets mee kunt of wilt: direct stoppen met Social Media.

6: Social Media vergelijken met andere kanalen

Een veel gemaakte fout. Social Media is niet te vergelijken met andere marketing kanalen. Alleen al vanwege de interactie, transparantie en snelheid. Een Social Media campagne lijkt dus niet op een Direct Mailing waar hooguit 5% wordt gescoord. Social Media Marketing is wat anders traditionele marketing. Ontbreekt dat inzicht? Direct stoppen met Social Media.

7: Niet in staat om informatie te delen

Informatie delen kan op twee manieren: intern en extern. Bij Social Media Marketing is het belangrijk om waardevolle content met anderen (extern) te delen. Als bedrijven daar niet in slagen, loopt de Social Media motor muurvast. Ook de andere kant is waar. Bedrijven die de lessons learned van Social Media niet terugkoppelen in de organisatie, zullen geen vooruitgang boeken. Denk maar aan die stagiair die na 6 maanden weer vertrokken is.  Zonde van de tijd en energie. Ergo: zonde om (potentiële) klanten nieuwe contact mogelijkheden te bieden waar u later niets mee doet. Ook in dit geval zou ik stoppen met Social Media. En er ook niet aan beginnen, eerlijk gezegd.

8: Niet nagedacht over een strategie

Toegegeven, het is een cliché. Iedereen heeft het over een strategie. Maar veel bedrijven hebben er gewoon geen en doen maar wat. Om ervaring op te doen. Om te experimenteren. Om te leren. Op zichzelf prima argumenten. Maar zonder duidelijke richting komt een eindbestemming nooit in zicht.

9: Vooral gericht op de korte termijn

Nog een bekende valkuil: verwachten dat Social Media snel rendement oplevert. Zo worden veel marketeers binnen een jaar gevraagd naar de Return on Investment. Terwijl dat vooral op de langere termijn zichtbaar wordt. Korte termijn acties op Social Media worden zo als mislukt bestempelt.

10: Niet adequaat reageren op kritiek

Een belangrijk kenmerk van Social Media: controle is niet mogelijk. Dat betekent dat bedrijven rekening moeten houden met kritiek. Niet alleen van (potentiële) klanten overigens. Denk ook aan andere stakeholders zoals (lokale) media of politici. Een bericht kan al snel escaleren en het brandje wordt niet geblust met een gewoon persbericht. Bent u niet voorbereid op een storm van kritiek? Direct stoppen met Social Media.

Het is niet mijn bedoeling om u af te schrikken om door te gaan. Zelf ben ik overtuigd van de mogelijkheden die er zijn.  Niet alleen vanwege de vele voorbeelden – ik mag ook uit eigen ervaring spreken. Maar mijn punt is dit: maak bewuste keuzes. Welke waarde u klanten wilt bieden. Welke kanalen u gebruikt en waarom. Welke doelen u wilt bereiken en hoe u dat gaat meten. Wie waar verantwoordelijk voor is. Dat is allemaal geen hogere wiskunde. Het vormt alleen de basis voor zakelijk succes.

Wilt u weten wat ik voor u kan betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Goed artikel, zeker het delen waard. Veel van deze punten kun je ook toepassen op content marketing. Ik heb bijvoorbeeld 10 redenen genoemd waarom bedrijven niet zouden moeten starten met een blog; http://www.slagtermedia.nl/10-redenen-waarom-je-geen-blog-zou-moeten-starten/.

  2. Goed artikel, goed om over na te denken. Ik ben het er ten dele echter niet mee eens. “If it doesn’t make money, it doesn’t make sense” ? Niet ALLES draait om geld, en ook niet in het zakendoen. Er zijn ook andere waarden in het leven. We moeten misschien wennen aan nieuwe omgangsvormen zoals de sociale media maar laten we die op een constructieve wijze integreren zoals we dat ook ooit deden met email en sms. En mág het misschien voor een deel ook fun zijn…?

    • @Frans bedankt voor je reactie. Zeker, niet alles draait om geld. Relaties zijn belangrijker, vooral in B2B. Ik denk dat iedereen dat zal beamen. Aan de andere kant worstelen bedrijven m.i. terecht met het rendement van Social Media. En ik vind het een uitdaging om daarop antwoorden te geven. Dat is niet altijd direct relevant of noodzakelijk. Maar B2B Marketeers worden daar steeds vaker wel op afgerekend. (Social Media) Marketing wordt vaak gezien als een kostenpost, in plaats van een kernactiviteit die waarde toevoegt.

      • Wacht even, je wordt gevraagd advies te geven over sociale media en dan zeg jij: “stop ermee als het geen geld oplevert.”?

        Lekker advies. “Dokter, het doet pijn als ik ademhaal”, “stop er dan maar mee”…

        Ik ozu eigenlijk wel eens willen horen van bedrijven als bol.com, iBood, 999games en dergelijke hoeveel tijd zij er in steken, en wat de opbrengst eruit is. Ik kan me niet voorstellen dat sociale media duurder is dan welke andere vorm van marketing dan ook.

        • @Marcel bedankt voor je reactie. In tegenstelling tot ademhalen is Social Media m.i. niet altijd een must. Waar het mij om gaat: bewustwording en onderbouwde keuzes. Bedrijven beschikken over beperkte middelen: een euro kun je maar één keer uitgeven en dat geldt ook voor tijd. Dan kun je het maar beter goed doen en inzicht krijgen in het resultaat. Zéker als je intern een budget moet verantwoorden.

          Goede opmerking over ervaringen en best practices. Ik probeer die regelmatig te delen op mijn blog. Dus als je suggesties hebt: let me know.

  3. Beste Jos,

    Leuk artikel. Ben het er deels mee eens in sommige gevallen of sectoren is het beter om traditionele marketing aan te houden. Des te meer omdat de relatie centraal staat en die vaak zorgt voor de deal. Wel is het zo dat social media een prima instrument is met een groot bereik. Ik denk dat het belangrijker is om eerst een goede analyse te doen of social media een toevoeging is met betrekking tot je bedrijf,dienst of merk. Feit is dat social media een steeds grotere rol speelt en het is een relatief goedkoop instrument om erachter te komen wat er speelt bij je afnemers.

    • @Tamrat bedankt voor je reactie. Eens met je opmerkingen. Overigens vind ik wel dat de kosten voor het gebruik van Social Media meestal worden onderschat. Zeker op de lange termijn. Vaak is dit een teken van toegenomen interactie. Natuurlijk geen probleem zolang de investeringen opwegen tegen de voordelen.

  4. Grappig!! Komen wel veel herkenbare elementen in naar voren. Een van de redenen waarom wij hebben gezegd dat mensen met onze dienst in 5 minuten inzicht en overzicht moeten hebben in al het nieuws en buzz omdat er wel meer te doen is op een dag… win win toch..?!

    • @Paul, zo is het. Er zijn voldoende slimme oplossingen om gebruik te maken van Social Media. En monitoring zou daarin een vast onderdeel moeten zijn.