Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Waarom de ROI van Social Media op de agenda staat

Het is een feit dat u de ROI van Social Media kunt bepalen. Maar waarom hebben zoveel bedrijven Social Media omarmt – zonder vooraf inzicht te hebben in het rendement? Veel marketing professionals worden geconfronteerd met de vraag om een (financiële) onderbouwing. Tegelijkertijd zien we bedrijven die er gewoon mee aan de slag gaan – zonder enige analyse van kosten en baten. Dat is interessant, toch? Dus vanwaar die enorme belangstelling voor de ROI van Social Media?

Het antwoord op deze vraag ligt besloten in de manier waarop marketing verandert. De adoptie van Social Media speelt daarin een belangrijke rol. De innovatietheorie van Everett Rogers helpt ons dit beter te begrijpen.

ROI van Social Media

De theorie van Rogers gaat uit van verschillende groepen:

  • Innovators (2,5%) – Deze groep mensen zijn de eersten die een nieuwe technologie of nieuw product gebruiken. Dit soort mensen overnachten voor de deur van een winkel om de nieuwste iPhone of iPad aan te schaffen. Het interesseert ze niet dat alles is uitgezocht. In tegenstelling, ze geven juist graag feedback om het product te verbeteren. Deze mensen zeggen: “Wat is de ROI van een mobiele telefoon?” Met andere woorden: voor hen is de waarde zo duidelijk dat ze een berekening gewoon overbodig vinden.
  • Early Adoptors (13,5%) – Net na de Innovators bestaat de groep van Early Adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe producten en technologieën. Dit soort mensen zeggen vaak: “De ROI van Social Media is of onze onderneming over 5 jaar nog bestaat.” Anders gezegd: Volgens hen kunnen bedrijven niet zonder Social Media.
  • Early Majority (34%) – Dit is de eerste grote groep mensen die nieuwe technologie gaat gebruiken. Zij willen het bewijs dat iets werkt. Ze zoeken concrete informatie wat ze moeten doen en waarom. Dit zijn ook de mensen die vragen naar de ROI van Social Media. Als zij overtuigd zijn, fungeren ze vaak als ambassadeurs in hun omgeving.
  • Late Majority (34%) – Een technologie is geaccepteerd, het overgrote deel van de mensen gebruikt het. Deze groep mensen wordt overtuigd door het gebruik en de ervaringen van de Early Majority.
  • Laggards (16%) – Deze groep mensen zullen mogelijk nooit gebruik maken van de nieuwe technologie. Bijvoorbeeld omdat deze is vervangen door andere.

Waarom al die aandacht voor de ROI van Social Media?

Het antwoord is simpel: we zijn gearriveerd in de derde fase. De eerste fasen werden gedreven door bedrijven die Social Media al geïntegreerd hebben. Zij hebben geen Business Case nodig om de ROI van Social Media te bepalen.

De bedrijven in de Early Majority staan op het punt om Social Media op grotere schaal te gebruiken. En wat hebben ze nodig? Bewijs. Business Cases en Return of Investment. Deze groep is de drijvende kracht achter de enorme belangstelling voor de ROI van Social Media.

Stel uzelf de vraag in welke fase u zit. Dat bepaalt namelijk uw uitgangspunten en benadering om budget en middelen voor Social Media te krijgen. Probeer daarnaast ook in te schatten in welke fase invloedrijke collega’s zitten.

Stel dat u een ‘Innovator’ bent en op zoek bent naar budget en middelen om Social Media effectief te gebruiken. Uw leidinggevende en andere stakeholders vallen in de categorie ‘Early Adaptors’. Als zij vragen om de ROI van Social Media, kunt u niet antwoorden met ‘Wat is de ROI van een mobiele telefoon?”. In dat geval kunt u een budget wel vergeten.

De meeste mensen die u moet overtuigen, vallen waarschijnlijk in de categorie ‘Early Adoptors’. Zij zien de dingen vaak anders en dus zult u budget aanvragen moeten onderbouwen met Cases, KPI’s en structuur. Spreek dezelfde taal als de mensen die het budget verdelen.

Andere artikelen over de ROI van Social Media:

Over Jos Veldwijk

Jos Veldwijk helpt bedrijven in B2B met het bereiken van strategische en commerciële resultaten. Jos is oprichter van VeldMerk, een advies- en projectbureau gespecialiseerd in digitale strategie voor bedrijven in de zakelijke markt.