Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Hoe ondernemers beter scoren met gratis publiciteit

scoren met gratis publiciteitBedrijven gebruiken Social Media vooral om meer bekendheid te krijgen. En terecht. Want door slim gebruik te maken van Social Media kunt u in contact komen met potentiële klanten. Maar ook met anderen die belangrijk zijn, zoals journalisten. En in dat contact valt veel winst te behalen. In dit artikel leg ik uit hoe ondernemers beter scoren met gratis publiciteit.

Laat ik hiervoor een praktijkvoorbeeld gebruiken. Onlangs vroeg een directeur mij hoe om te gaan met een journalist. Hij was benaderd in verband met een thema voor de grootste krant van Nederland. De betreffende ondernemer stelde voor dat ik dit interview voor mijn rekening zou nemen. En ik wist: hij heeft het ontzettend druk om met zijn bedrijf. Toch heb ik beleefd bedankt voor de eer. En uitgelegd waarom deze bal bij hem ligt.

Beter scoren met gratis publiciteit

Journalisten hebben een natuurlijke aversie voor mensen die zich bezig houden met PR, marketing of (corporate) communicatie. En dat is logisch. Ze willen interviews met deskundigen en mensen met visie of een (afwijkende) mening. Echte verhalen van mensen die weten waar het over gaat. En het streelt hun ego als een directeur hen te woord wil staan. Speel daarop in, was mijn advies. Bel terug op een moment dat het u uitkomt om eventueel direct een telefonisch interview te geven.

Juist in dit digitale tijdperk is het van groot belang om goede relaties te onderhouden met journalisten en redacties van relevante media – zoals vakbladen uit uw branche, bepaalde websites en (regionale) kranten. Zij kunnen de naamsbekendheid een enorme boost geven. Sneller en effectiever dan dat u dit kunt. En zij bepalen de beeldvorming van een publiek dat u zelf niet of minder goed kunt bereiken.

Naast mond-tot-mond reclame is geïnterviewd worden een effectieve vorm van reclame.  Uit ervaring weet ik dat dit de juiste klanten oplevert. Maar hoe kunnen ondernemers beter scoren met gratis publiciteit?

Die directeur uit mijn voorbeeld gaf ik het advies om de journalist zelf ook vragen te stellen, zoals:

  • Hoe heeft hij of zij ons gevonden? (zoeken via Google, via-via, Social Media, seminar etc.)
  • Wat is het doel van het interview? Wanneer verschijnt het artikel? In welk medium?
  • Journalisten willen journalistieke vrijheid. Dat betekent dat u niet kunt dicteren. Dat moet u ook niet willen. Een journalist kiest de woorden en heeft een eigen interpretatie. Maar u kunt wel beïnvloeden en bepalen of het uiteindelijke interview geplaatst wordt. Stem samen af hoe dat geregeld wordt.
  • Wie zijn er nog meer benaderd voor een interview? Niet alleen door deze journalist, misschien ook door collega’s.
  • Komt er ook een digitale / online versie? Zo ja: waar en wanneer?
  • Heeft hij/zij aanvullende informatie nodig? Een presentatie, een voorbeeld berekening, een grafiek, een (objectieve) website of artikel. Hoe meer waardevolle content een journalist kan krijgen, hoe beter. Content die waardevol is voor zijn lezerspubliek en uw ideale klant.

Journalisten houden van krachtige uitspraken die blijven hangen. Bijvoorbeeld ‘Wij weten dat x% van de bedrijven verkeerd bezig zijn. Zij lopen het risico dat ze hun geld nooit terug zien. En dan gaat het om miljoenen euro’s per jaar.’ U begrijpt wat ik bedoel. Dit soort zinnen, onbekende feiten of goede oneliners blijven hangen. En de lezer kan wel inkoppen dat u (kennelijk) weet hoe zijn probleem wordt opgelost.

Verplaats u dus in de journalist. Die wil een goed verhaal voor zijn lezers. Overweeg om hem te wijzen op een andere deskundige of visionair. Dat maakt de journalist blij. Dat maakt uw relatie blij. Maar u moet zelf inschatten of dat mogelijk is – en wie daarvoor in aanmerking komt.

Nog een laatste advies. Wees voorbereid op onverwacht kritische vragen zoals ‘Mensen hebben uw product of dienst toch niet nodig?’ en ‘Het is toch bekend dat bedrijven zoals de uwe teveel verdienen?’ Houd dus rekening met het (mogelijk negatieve) imago van uw branche. Komt er een vraag met een negatieve ondertoon? Ga dan niet direct in de verdediging. Toon eerst begrip en inlevingsvermogen. Vraag eventueel naar een onderbouwing. Leg dan uit hoe u daar tegenaan kijkt. Zodat een tiener het kan begrijpen.

Lees ook 4 Tips voor online reputatie management in B2B

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Jos, aardige inventarisatie, al zijn er natuurlijk geen 2 journalisten gelijk, mis alleen de tip: hoe kom je in contact met de media? Scoren met free publicity wordt immers pas realiteit als een journalist jouw bedrijf/onderwerp zo interessant vindt dat hij/zij het de moeite van het schrijven waard vindt. Ben benieuwd naar je reactie, dank bij voorbaat daarvoor. Vr.gr. Marguerite Tachet (@B2Bjournalist).

    • Hoi Marguerite, bedankt voor je reactie. Contact leggen met de media kan volgens mij pro-actief en reactief. Journalisten en de bekende media zou ik zelf niet lastig vallen met overbekende (saaie) persberichten. Dat werkt volgens mij niet meer.

      Het draait natuurlijk om interessante content die makkelijk via Social Media te delen is. Dat kunnen (nieuws) artikelen zijn, maar ook video’s, presentaties etc.

      Als ik een ondernemer zou zijn die op behoefte heeft aan gratis publiciteit, zou ik content publiceren die aansluit bij actuele onderwerpen. Dat kan zijn: actueel in de regio, branche of landelijk. Bijvoorbeeld content over een nieuwe manier van asbest verwerking (denk aan die flat in Utrecht).

      Alle journalisten van alle media (kranten, radio, TV en regionaal, landelijk, internationaal) zitten op Twitter. Dus dat kanaal zou ik zeker slim gebruiken om de kans op gratis publiciteit te vergroten.

      Verder moeten ondernemers creatief zijn. Denken als een uitgever. Bijvoorbeeld door zelf een interview af te nemen met een prominente figuur binnen je regio of sector. Als diegene uitspraken doet die blijven hangen, trek je vanzelf aandacht. Afijn, dat hoef ik jou niet uit te leggen…

      Sowieso moeten ondernemers zich realiseren dat iedereen tegenwoordig journalist kan zijn. En dat ze dus zelf veel meer invloed hebben of hun verhaal meer bekendheid krijgt.

      Ben natuurlijk erg benieuwd hoe jij daar als journalist tegenaan kijkt – dus shoot!

  2. Jos, dank voor je reactie, waarom is het makkelijk kunnen delen van relevante content interessant, ga je er dan van uit dat deze content via sociale media onder de ogen van journalisten belandt en hoe val je dan op, er zijn zoveel bedrijven actief op sociale media. Ben benieuwd hoe jij vindt dat bedrijven sociale media ‘slim’ in kunnen zetten niet alleen om contact met journalisten te leggen, maar ook om uiteindelijk free publicity te krijgen. Vr.gr. Marguerite.

    • Het delen van (eigen) interessante content is zeker geen garantie dat journalisten naar aanleiding daarvan contact met je opnemen. Maar een slimme aanpak maakt de kans daarop wel groter. De mogelijkheden daarvoor zijn divers, ik geloof niet in een specifieke succesformule. Wel in bepaalde principes, bijvoorbeeld hoe ons brein werkt en wat ons gedrag beïnvloedt. Inspelen op angst, gevaar en onzekerheid is daar een voorbeeld van.

      Online guerilla technieken zijn ook een mogelijkheid om gratis publiciteit te genereren. Een inspirerend voorbeeld is deze case van Mercedes-Benz op Marktplaats: http://www.youtube.com/watch?v=_GqeCqt47Xg

      Regelmatig buiten je eigen branche kijken, levert zeker nieuwe inzichten en ideeën op.