Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

B2B Social Media Case: Hoe SIDN Linkedin heeft ingezet voor R&D

Social Media CaseSIDN (Stichting Internet Domein Registratie) werd in 1996 opgericht vanwege de behoefte aan het structureel registreren en beheren van .nl-domeinnamen in Nederland. SIDN maakt voor een aantal van haar diensten gebruik van open source oplossingen en heeft voor de ontwikkeling van een nieuw product gebruik gemaakt van Linkedin. Marketingmanager Michiel Henneke deelt in een interview de ervaringen die zijn opgedaan. Een mooie B2B Social Media Case:

Linkedin als tool voor productontwikkeling?

“Voor de ontwikkeling van een nieuw product waren we op zoek naar specialisten die ons hierbij konden helpen.  In Nederland waren dat hooguit 5 à 6 mensen, als je tenminste je best deed om ze te vinden. Daarom hebben we besloten om een specifieke LinkedIn-groep te starten en geïnteresseerden hiervoor uit te nodigen.  Na verloop van tijd bestond onze LinkedIn-groep uit zo’n 200 members, stuk voor stuk specialisten die ons konden helpen bij het project. Via requests for proposals hebben we uiteindelijk een demo-applicatie laten bouwen door een bedrijf uit Nieuw-Zeeland.”

Wat zijn de resultaten voor SIDN?

“In de eerste plaats een aanzienlijke kostenbesparing, want het opzetten van een LinkedIn-groep is kosteloos. Daarnaast is het heel gemakkelijk om specifieke kennis te verkrijgen, waarbij je niet beperkt bent tot je bestaande sector of thuismarkt. En in het geval van SIDN hadden we ook nog een afzetmarkt gerealiseerd, omdat de LinkedIn members de applicatie gingen gebruiken.”

Zijn er ook nadelen bij deze manier van productontwikkeling?

“Een kanttekening is wel dat wij gebruik maken van open standaarden. Ik kan mij voorstellen dat deze manier van R&D minder geschikt is voor producten waarbij beslotenheid een cruciale rol speelt. In dat geval zou een organisatie eerder gebruik maken van een intranetomgeving met social media eigenschappen om kennisdeling te bevorderen.”

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

_______________________________________________________________________________________________________

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.