Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media: Feiten en cijfers voor B2B Marketeers

Social Media B2B Feiten en CijfersSocial Media is jarenlang het terrein geweest van Marketeers in de consumentenmarkt. Op het eerste gezicht niet zo vreemd, want B2B Marketing werd lange tijd beschouwd als saai en Social Media zou alleen geschikt zijn voor consumenten marketing. Maar die tijd ligt ver achter ons. Inmiddels hebben hebben bedrijven in de zakelijke markt hun tegenspelers in B2C lang en breed ingehaald.

Feiten en cijfers over Social Media in B2B Marketing

  1. 81% van B2B ondernemingen heeft een account op Social Media site, vergeleken met 67% in B2C
  2. 75% van B2B merken is actief op Twitter, versus 49% van B2C
  3. 54% van Chief Information Officers verbieden het gebruik van Social Media op de werkplek
  4. 93% van alle zakelijke inkopers geloven dat alle bedrijven actief moeten zijn op Social Media
  5. 85% van de inkopers zou via Social Media via Social Media met bedrijven willen communiceren
  6. 90% van de inkopers zegt dat als ze klaar zijn om in te kopen, ze zelf contact op willen nemen
  7. 80% van de  IT beslissers zeggen dat mond-tot-mond reclame de belangrijkste bron is bij een aankoop
  8. 37% van de inkopers beantwoordt vragen op Social Media sites als ze op zoek zijn naar informatie
  9. 93% van de inkopers gebruikt in het begin van het aankoopproces zoekmachines zoals Google
  10. 74% van de CEO’s zegt dat het internet een belangrijke informatiebron is
  11. 60% van de CEO’s voert dagelijks meer dan 6 online zoekopdrachten uit
  12. 49% van de B2B Marketeers doet geen onderzoek naar de Return on Investment
  13. 90% van de Marketing resultaten wordt niet gebruikt door Sales
  14. Sales genereert zelf 53% van de leads,  versus 24% door Marketing

Bron: Earnest Agency


Gerelateerde artikelen:
* Social Media: verschillen tussen B2B en B2C
* 10 argumenten waarom B2B Social Media moet gebruiken

Over Jos Veldwijk

Jos Veldwijk helpt bedrijven in B2B met het bereiken van strategische en commerciële resultaten. Jos is oprichter van VeldMerk, een advies- en projectbureau gespecialiseerd in digitale strategie voor bedrijven in de zakelijke markt.

  • http://www.nuzeeland.nl Ruud Jobse

    In eerste instantie zijn de cijfers boeiend, handig opgesomd en in beeld gebracht. Maar doorklikken via Earnest Agency > Emarketer (die de cijfers van Business.com heeft) leert dat het om Amerikaanse stats van september 2009 gaat. Uit een artikel van 4 december 2009. En bovenstaand blog is van 28 maart 2011. ik zeg: jammer. B2C in de VS is zo anders dan de Nederlandse aanpak. Accurate cijfers zijn er niet; ik ben er naarstig naar op zoek.

    Ruud Jobse

  • http://www.veldmerk.nl Jos Veldwijk

    Dag Ruud, bedankt voor je reactie.

    De cijfers zijn inderdaad gedateerd en meer bedoeld ter indicatie van de ontwikkeling en de potentie voor B2B Marketeers. Er zijn overigens onderzoeken en bronnen met meer actuele data. Wellicht vind je mijn rapport (2010) daarom ook interessant om te lezen: http://www.slideshare.net/Veldwijk/kansen-van-social-media-voor-b2b-rapport. Laat me gerust even weten wat je van dit rapport vindt.

    Uiteraard verzamel ik continu informatie over Social Media in B2B (zowel nationaal als internationaal). Dit varieert van content marketing tot social media kanalen en lead generation. Ik ben van plan die data dit jaar op nieuw te bundelen en te publiceren.

  • http://www.ruudjobse.blogspot.com Ruud Jobse

    @Jos Bedankt voor de terugkoppelinng; ik heb je rapport net gedownload. Merci!