Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media gebruik door inkopers: Doe zelf onderzoek

Social Media gebruik door inkopersEr komt steeds meer inzicht in het Social Media gebruik door inkopers. Althans, zo lijkt het. Want verschillende onderzoeken spreken elkaar nogal tegen. Zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO en SpotOnVision dat zakelijke kopers nog weinig gebruik maken van Twitter (11%), Facebook (12%) en zelfs LinkedIn (17%).  De uitkomsten uit dit onderzoek staan in schril contrast met die onder NEVI inkopers (2011), uitgevoerd door prof. Frank Rozemeijer (Universiteit van Maastricht). Daarin is juist te zien dat het Social Media gebruik door inkopers veel hoger ligt: LinkedIn (92,5%), Twitter (42,0%) en Facebook (41,8%).  Een eenduidige verklaring voor deze grote verschillen kan ik helaas niet geven. Maar het maakt wel duidelijk dat bedrijven onvoldoende houvast hebben aan algemene inzichten.

Omdat onderzoeksresultaten altijd uiteenlopen, vind het ik interessant om te vragen naar ervaringen van mensen zelf. In dit geval heb ik Niels van der Veen, strategisch inkoper bij Bronswerk Heat Transfer, bereid gevonden om een aantal vragen (kort) te beantwoorden:

Welke Social Media gebruik je als inkoper? Hoe gebruik je bijvoorbeeld LinkedIn?

Ik gebruik LinkedIn voor het bijhouden en vergroten van mijn netwerk.

Welke mogelijkheden biedt Social Media voor inkopers? Denk aan netwerken, onderzoek, samenwerking, inzicht etc.

Via LinkedIn volg ik betrouwbare relaties wanneer deze van werkgever wisselen. LinkedIn groepen (zoals het Inkopers café) kunnen wel eens van pas komen bij moeilijke juridische vraagstukken (ervaringen van anderen).

Speelt Social Media een rol in het proces van oriëntatie tot (hernieuwde) keuze voor een leverancier ? Stel je bijvoorbeeld wel eens vragen aan een verkoper/account manager via LinkedIn of Twitter? Waar let je op / wat beïnvloedt je keuze?

LinkedIn of Twitter speelt voor mij geen enkele rol voor leveranciersselectie. Wanneer ik nieuwe leveranciers zoek, gebruik veelal Google en Alibaba.

Welke informatie deel je wel en niet via Social Media? Geef je wel eens commentaar op producten of diensten van leveranciers? Deel je kennis en ervaringen met andere inkopers? Maak je onderscheid tussen zakelijk en privé?

Zakelijk deel ik geen kennis/gegevens. Ik geef ook geen commentaar op producten of diensten. Privé plaats ik wel eens een berichtje op Facebook.

Hoe kijk je aan tegen het gebruik van Social Media door bestaande en potentiële leveranciers? Wat doen verkopers / account managers goed – en wat niet? Of zijn ze totaal afwezig? Heb je tips / advies voor ze?

Ik ervaar benadering van onbekenden die zich voordoen als leverancier vooral als spam. Met name Indiers zijn volhardend in het sturen van dergelijke berichten. Europese leveranciers in mijn branche zijn vrijwel niet actief op LinkedIn.

Over het algemeen gebruik ik LinkedIn vrij weinig vanwege de tijdsdruk. Of ik gebruik het niet goed, of er is te weinig tijd voor het gebruik ervan. Daarnaast is de branche waarin ik werk op dit vlak erg conservatief. Hoewel Bronswerk zelf wel actief is op Twitter, Facebook en LinkedIn.

Niels was helaas niet niet erg uitgebreid met zijn reactie ;) Maar dit voorbeeld maakt eens te meer duidelijk dat het Social Media gebruik door inkopers (per branche) sterk kan verschillen. Sterker nog: zelf had ik nog nooit van het platform Alibaba gehoord. Het is dan ook verstandig om zelf onderzoek te doen naar het (online) gedrag van specifieke doelgroepen. Op die manier kunnen bedrijven zakelijke klanten beter begrijpen en beïnvloeden. Maar ik vraag me af of dit in de praktijk eigenlijk wel aan de orde komt – voordat er veel tijd en energie in een Social Media strategie wordt gestoken.

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.