Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media in B2B: 12 Marketing Tips voor 2012

Social Media in B2BIn een eerder artikel schreef ik over de kansen van Social Media in B2B. Maar hoe geeft u een boost aan uw Social Media Marketing in 2012? In dit artikel staan twaalf waardevolle marketing tips uit een post geschreven door Megan Leap. Hierin geven experts advies voor Social Media in B2B.

Social Media in B2B: de beste Marketing Tips

_____________________________________________________________________________________________

#1 Zorg voor relevante content

Content is informatie die B2B Marketeers gebruiken om in contact te komen met hun doelgroep. Maar niet alle content is geschikt. En vaak sluit het niet aan op de actuele informatiebehoefte. Michael Brito zegt daarover: “Social Media in B2B draait niet om opvallend materiaal. De sleutel voor succes bij Social Media in B2B is relevante content: de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal. Content is pas relevant als het aan deze voorwaarden voldoet. Dit is het resultaat van luisteren, visie, leiderschap en een uitstekend gevoel voor de markt”. Meer over Content Marketing:

#2 Sluit strategische allianties in Social Media

Succes bereikt u niet alleen. Samenwerking met andere bedrijven versterkt uw marktpositie. Volgens Marti Konstant: “Organisaties kunnen niet alleen opereren om succes te worden. Dat geldt ook voor Social Media Marketing. Mijn advies voor 2012: optimaliseer in de volle breedte – stem uw eigen Social Media strategie af op die van strategische partners. Hierdoor wordt u zichtbaarheid en betrouwbaarheid vermenigvuldigd.”

#3 Integreer Social Media met Business doelen

Social Media in B2B staat niet op zichzelf. Om succesvol te zijn, moet u Social Media te integreren met bestaande Business doelen. Met de woorden van David Thomas: “Leg een relatie tussen Social Media activiteiten en uw doelen. Bijvoorbeeld op het gebied van online conversie en het genereren van website bezoekers. Bedenk vooraf hoe u het resultaat gaat bepalen. Een goede manier is het creëren van landing pagina’s voor specifieke campagnes. Daarvoor kunt u het aantal bezoekers bijhouden en analyseren hoe de URL via Social Media wordt verspreid. Daarbij kan het succes worden bepaald: hoe groot is de conversie en wat is de waarde van een lead? Stel wel haalbare targets, bekijk het resultaat en gebruik dat als benchmark voor nieuwe initiatieven.”

#4 Social Media Analytics: meten is weten

Het analyseren van data bij Social Media in B2B krijgt een belangrijke rol. B2B Marketeers staan hier voor een uitdaging: welke gegevens moeten we gebruiken – en welke niet? Stephanie Marx: “Focus op 2 of 3 punten waarvan u het resultaat wilt bijhouden en zorg voor een relatie met Business doelen. Kies KPI’s waarbij a) data beschikbaar is b) u kunt reageren en c) u die op langere termijn kunt gebruiken.”

#5 Integreer Social Media in de marketing mix

Social Media zijn tools om doelen te bereiken. De vraag is: hoe integreer ik deze in mijn marketing mix? Jane Price zegt daarover: “Bedenk bij de ontwikkeling van een strategie op welke manieren Social Media elk onderdeel kan versterken. Onderzoek hoe Social Media het marketing resultaat kan verbeteren. Bijvoorbeeld door Social Media toe te voegen aan onderdelen als relatie events en klanten service”.

#6 Word een betrouwbare informatiebron

Laatst sprak ik een marketing manager die me de vraag stelde: hoe worden we gezien als Trusted Advisor? Een terechte vraag die veel wordt herkend. Michael Brenner geeft het volgende advies: “Stop met de promotie van producten en diensten. Wees behulpzaam voor klanten. Er zijn veel gelikte campagnes te zien op Social Media. Inkopers prikken daar dwars doorheen. De moeilijkste uitdaging voor B2B Marketing Managers: wees dienstbaar aan het publiek. Als die mentaliteit onderdeel is van het marketing team, gaat Content echt werken en wordt informatie daadwerkelijk verspreid. Vanaf dat moment wordt u een Trusted Advisor en worden echte resultaten geboekt.”

#7 Integreer Online Video in B2B Marketing

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Dat geldt in het bijzonder voor online video’s. Volgens mij gaat Online Video Marketing dan ook een belangrijke rol spelen. Ekaterina Walter over dit onderwerp: “Integreer video met Social Media Marketing. Deze vorm van content wordt het meest gewaardeerd. Maar bedrijven hebben de neiging om vooral eigen nieuws te verspreiden. Bedenk wat het meest waardevol is voor uw doelgroep, zoals instructie video’s. Als u werkelijk geen idee heeft: vraag het uw klanten. Vergeet trouwens niet om Online Video’s te optimaliseren voor zoekmachines en na te denken over de distributie ervan.” Meer over Online Video Marketing in B2B:

#8 Speel in op het gebruik van mobiel internet

In een artikel van vorig jaar schreef ik dat mobiel internet snel mainstream wordt. Naast de cijfers uit allerlei onderzoeken herken ik dit in mijn eigen internet gebruik. En ik zie het aandeel mobiel internetverkeer snel groeien in mijn website statistieken. B2B Marketeers moeten inspelen op deze ontwikkeling, bijvoorbeeld met website’s die goed leesbaar zijn op smartphones en tablets. Dat betekent: korte teksten en kleine afbeeldingen. Steve Woodruff weet het scherp te verwoorden: “Als uw B2B Social Media strategie mobiel internet niet centraal heeft staan, dan heeft u de verkeerde strategie. Mobiel is de nieuwe standaard.”

#9 Gebruik keiharde conversie

Conversie speelt een cruciale rol om inzicht te krijgen in de ROI van Social Media. Mike O’Toole zegt het zo: “Start geen campagne met alleen een focus op interactie en betrokkenheid. Gebruik Social Media kanalen zoals Linkedin, Twitter en Facebook om harde conversie data te krijgen zoals inschrijvingen, leads en omzet.”

#10 Ontwikkel waardevolle relaties

Zakelijke relaties staan centraal in B2B en Social Media kan deze versterken. Hierover zegt Sashi Bellamkonda: “Gebruik Social media platforms om relaties verder te ontwikkelen. Demonstreer uw kennis en expertise via Linkedin en Google Plus. ” Lees ook: 5 tips voor Relatie Marketing via Linkedin groepen.

#11 Stap in de revolutie van Social Media

Uit onderzoek naar de integratie van Social Media in B2B zien we grote verschillen tussen diverse branches. Zelf denk ik dat geen enkele onderneming eronder uit komt. Daarover zegt Tatyana Kanzaveli: ” De manieren waarop we zaken doen, verandert niet geleidelijk – maar juist revolutionair. De impact van Social Media op marketing vraagt om een nieuwe benadering, middelen en vaardigheden. De transitie van zenden naar interactie is moeilijk en de uitdagingen zijn groot. Maar het kan en het moet. Veel grote ondernemingen die nu experimenteren, zetten te kleine stappen met dito resultaten. Sales en Marketing moet veel sneller en radicaler veranderen om mee te doen in de nieuwe wereld.”

#12 Zoek de conversatie

Megan Leap sluit dit rijtje af met haar eigen advies voor Social Media in B2B: “Focus op interactie met uw doelgroep. Stel vragen en leer mensen beter kennen. Er zijn weinig bedrijven die dit echt goed doen. Als u daarbij hoort, bent u spekkoper.” En als ik daar zelf iets aan toe mag voegen: maak van B2B Marketing geen kostenpost, maar een omzet generator. Breng de effectiviteit van bestaande marketing technieken in kaart en experimenteer met nieuwe vormen in Social Media. Lees bijvoorbeeld over deze tactieken en zorg ervoor dat medewerkers over de juiste inzichten, middelen en vaardigheden beschikken.

Ik ben benieuwd naar uw reactie: Welke Marketing Tips voor Social Media in B2B vindt u de beste?

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Zeer handig artikel, bedankt daarvoor.

    Echter vindt ik punt 8 en 9 een beetje tegenstrijdig.
    In punt 8 wordt er beschreven niet producten of diensten rechtstreeks te promoten ( bijv. tweeten ).
    Punt 9 beschrijft “keiharde conversie”. Zoals inschrijvingen en leads.

    Wellicht kun iemand hier een toelichting op geven?

    • Punt #8 bedoel ik eigenlijk #6 mee.

    • Hoi Tim, ik kan me voorstellen dat je die punten wat tegenstrijdig vindt. Zelf zie ik dat anders. Aandacht voor conversie kan prima samengaan met een strategie om een Trusted Advisor te worden. Waar het om gaat: je zal eerst vertrouwen moeten verdienen, dat is stap 1. Uiteindelijk wil je in contact komen met nieuwe klanten, of bestaande klanten behouden. Om te bepalen of je daarin slaagt, zul je moeten kijken naar de conversie resultaten. Het één sluit het ander niet uit volgens mij.

      Kun je met deze toelichting uit de voeten?

  2. Bedankt voor de toelichting!

    Het één sluit het ander zeker niet uit, daar ben ik het zeker met je eens.
    Ben ook van mening dat men op een later tijdstip ( more Trusted Advisor ) spam ( direct promoten van diensten via social media ) als minder irritant wordt ervaren.

    Aan de andere kant zou ik zeggen, doe dit nooit direct via social media. Ook niet als Trusted Advisor.
    Ben benieuwd hoe jij hierover denkt, en op welke manier ( trusted ) advisors het meeste conversie kunnen behalen.

    ( naast het feit hoe je die het beste kan meten ? )
    ( tip: hyperlink toevoegen in de mail van artikel waarop men reageerd )

    • Hoi Tim, bedankt voor je reactie. Ik was er een paar dagen tussenuit en even 100% offline :)

      Verder ook bedankt voor de laatste tip. Ik zal kijken of ik dat aan kan passen, dat maakt het zeker veel makkelijker weer te reageren.

      Wat betreft je vraag; Trusted Advisor worden = bouwen aan vertrouwen. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ik ben van mening dat directe promotie via Social Media (als Trusted Advisor) werkt, maar je loopt altijd het risico dat mensen afhaken. Als je wilt promoten, doe het dan a) gedoceerd b) als het relevant is en c) op het juiste moment. Dat vereist inzicht in de fase waarin je doelgroep zit. Er is inmiddels software beschikbaar die daarbij kan helpen.

      Aan de andere kant: ik weet dat een Trusted Advisor niet eens aan directe promotie HOEFT te doen. Hij of zij genereert zelf de vraag c.q. wordt benaderd op het moment dat zijn doelgroep ‘sales-ready’ is. Dat betekent gekocht worden i.p.v. verkopen.

      • Wederom bedankt voor de laatste toelichting. ( helder ! )
        Ben dan ook erg benieuwd naar de bijbehorende software. Wellicht kun je deze software (naam) delen via de website of mijn mail?

  3. @ jos: Bedankt voor de tip.

    PS: Zag dat je mijn tip verwerkt had, werkt een stuk beter nu. Vooral sneller, zo zie je dat input van bezoekers erg belangrijk blijft. Natuurlijk geldt dit ook op sociale media.