Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media in de industrie [Interview]

Social Media in de industrieHet gebruik van Social Media zien we terug in alle branches. Zo had ik een gesprek met Anke Kuipers, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij DEMCON. Dit bedrijf levert technologische hoogstandjes aan bedrijven en ziekenhuizen. Nu ben ik altijd erg benieuwd waarom B2B bedrijven Social Media gebruiken. En wat het oplevert natuurlijk. Daarom nodigde ik Anke uit voor een kort interview.

Interview: 5 vragen over Social Media in de industrie

#1 Waarom gebruiken jullie Social Media?

Eind vorig jaar begon toch wel duidelijk te worden dat Social Media een steeds belangrijkere rol speelt. Als DEMCON moeten we veel inspanningen verrichten om aan goed gekwalificeerd nieuw personeel te komen. Deze doelgroep is echter wel goed vertegenwoordigd op de diverse Social Media kanalen, dat merken we ook al bij ons eigen personeel;. Vandaar dat we besloten hebben die stap te maken.

#2 Welke kanalen gebruiken jullie en waarom deze keuze?

Wij maken voornamelijk gebruik van Twitter en LinkedIn omdat we merken dat deze het beste aansluiten bij ons doel (nieuwe medewerkers vinden) en bij de interesses en opleidingsniveau van deze groep. We hebben ook een Facebook account dat voornamelijk wordt gebruikt om te laten zien dat DEMCON een leuke werkgever is (hier komen bijvoorbeeld foto’s van een barbecue of een bedrijfsuitje). Op een aantal andere platformen hebben we ook accounts, maar deze worden nog niet optimaal ingezet.

Veel van onze medewerkers hebben een persoonlijk LinkedIn-account. Wij motiveren dit ook en bieden daarvoor ook de middelen, maar we verplichten het niemand. We vragen bijvoorbeeld medewerking aan onze mensen in het gericht delen van vacatures.

#3 Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daarmee om?

Tijd en inhoud zijn de belangrijkste uitdagingen. Als je naar buiten treedt met bijvoorbeeld een tweet, wil je graag iets nuttigs te vertellen hebben. De wereld zit er niet op te wachten dat we groentensoep hebben bij de lunch. Je verhaal moet wel een boodschap hebben. Het bepalen van die inhoud of het schrijven van een goed stuk kost tijd. En die tijd neem je er niet altijd voor. Binnen de dagelijkse werkzaamheden is het moeilijk hier tijd voor te plannen; er komt vaak iets tussendoor.

#4 Welke resultaten heeft het opgeleverd? Wat zijn jullie ervaringen?

Het is moeilijk concreet aan te geven wat het nou precies heeft opgeleverd. We weten wel dat een aantal mensen dankzij de vermeldingen en advertenties op LinkedIn contact met ons heeft gezocht. En ook krijgen medewerkers geregeld reacties naar aanleiding van blogs.

De bezoeken van onze website zijn in een jaar ruim 15% gestegen (en dan tel ik onze nieuwe site voor de arbeidsmarkt www.bethefuture.nl nog niet eens mee). In een jaar tijd hebben we ook 200 volgers op Twitter gekregen. Deze groep mensen is geïnteresseerd in ons als bedrijf en wat wij te vertellen hebben.

#5 Hoe kijk je aan tegen de toekomst?

Ik verwacht dat het gebruik van social media alleen maar gaat toenemen, zowel vanuit onze DEMCON accounts als via onze medewerkers. De nog niet (volop) gebruikte kanalen zoals bijvoorbeeld YouTube bieden nog veel mogelijkheden. Ook richten we ons nu nog vooral op toekomstige medewerkers, maar ook de groep van potentiële klanten is interessant.

De manier waarop DEMCON gebruik maakt van Social Media, staat ook wel bekend als Social PR en Social Recruitment. Maar er zijn ook andere kansen om Social Media te gebruiken in B2B; denk aan leadgeneratie, innovatie en kostenbesparing.

Lees ook:

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.