Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media in de Industrie: voorbeelden en tips

Werkt u bij een industriële onderneming en wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van Social Media? U bent de enige niet. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat 30% van uw collega’s van plan was om meer te investeren. In tegenstelling tot 50% in andere sectoren.

Zoals veel B2B professionals heeft u ongetwijfeld succesverhalen met Social Media gelezen. Misschien bent u niet overtuigd of het ook voor uw onderneming geschikt is. Of hoe u het aan moet pakken. Daarom  staan in dit artikel wat voorbeelden van Social Media in de industrie. Met tips om u op weg te helpen.

Social Media in de Industrie: voorbeelden

Carr Machine & Tool maakt succesvol gebruik van Social Media. In 2008 – het begin van de economische crisis – gaf voorman Jim Carr opdracht om een Online & Social Media strategie te ontwikkelen. Hij gelooft dat bedrijven de nieuwe cultuur moeten omarmen, omdat de nieuwe generatie klanten zich daar bevindt. In een interview zegt hij: “You have to talk about what’s important. You have to talk about what you think your customer wants to read“. De keuze van toen werpt later zijn vruchten af. De onderneming onderscheidt zich duidelijk van anderen en dat trekt klanten aan. Carr Machine & Tool gebruikt verschillende Social Media kanalen zoals Linkedin, Twitter, YouTube en Facebook.

social media in de industrie

_____________________________________________________________________________________________

Een tweede voorbeeld komt van Channellock, een producent van gereedschappen en actief in Social Media. Communicatie Manager Michele King zegt daarover: “The biggest advantage of being relevant in Social Media as a manufacturer is having a direct line of communication to the people who use and enjoy our products. It affords us teh opportunity ask questions and get answers.” Channellock maakt onder andere gebruik van FacebookTwitter en een webblog.

social media in de industrie

_____________________________________________________________________________________________

Daarnaast laat ook SteelMaster zien wat de mogelijkheden van Social Media zijn. De zakelijke Facebook pagina bleek een ideaal platform om foto’s te delen. Niet alleen bestaande klanten vinden dat leuk om te zien – het demonstreert ook het assortiment aan potentiële klanten. Met andere woorden: dankzij Twitter en Facebook is het bereik van SteelMaster enorm toegenomen.

social media in de industrie

_____________________________________________________

Social Media in de industrie: tips om te beginnen

#1: Eigen huis op orde. Gedateerde nieuwsberichten op de website? Dat kan niet meer. Er zal geïnvesteerd moeten worden in een website die technisch, inhoudelijk en qua design goed in elkaar zit. Het zal de eerste indruk maken of breken.

#2: Vertel een verhaal. Industriële processen zijn vaak complex. Veel B2B bedrijven verkopen aan andere bedrijven in de waardeketen. Dankzij Social Media is het makkelijker om te vertellen waarom u doet wat u doet. Kortom, een unieke reden die u onderscheidt van de rest. En daarmee heeft u een waardevol verkoopargument. (bekijk het inspirerende verhaal van Corning)

#3 Bied toegevoegde waarde. Hoeveel succesverhalen er ook zijn: het gaat nooit om slechte producten of service. Probeer een vertaalslag te maken naar online marketing en zorg voor kwalitatieve contact die gewaardeerd wordt.

#4 Gebruik mogelijkheden voor feedback. Het rechtstreekse contact met (potentiële) klanten maakt het mogelijk om waardevolle reacties te krijgen. Bijvoorbeeld op nieuwe product ideeën.

Gerelateerde artikelen:

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.