Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media Marketing Cijfers en Trends 2012 [Onderzoek]

Social Media MarketingVoor de vierde keer op rij heeft Social Media Examiner een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van Social Media Marketing. Meer dan 3.800 marketeers (vooral uit de V.S.) namen deel aan dit onderzoek. Vergeleken met voorgaande jaren zag ik geen onverwachte verschuivingen. In dit artikel staan de resultaten die mij nog het meest zijn opgevallen.

Geen grote veranderingen in gebruik Social Media Marketing

_______________________________________________________________________________________________________

Veel gestelde vragen over Social Media Marketing

Uit het onderzoek komt de volgende top 10 van meest gestelde vragen over Social Media Marketing:

  1. Hoe bepaal ik het rendement van Social Media? (lees meer)
  2. Hoe vind ik mijn doelgroep met Social Media?
  3. Wat zijn de beste manieren voor interactie en betrokkenheid?
  4. Hoe kan ik producten of diensten via Social Media verkopen?
  5. Hoe kan ik mijn tijd zo effectief mogelijk besteden? (lees meer)
  6. Hoe ontwikkel ik een Social Media strategie? (lees meer)
  7. Welke Social Media tactieken zijn het meest effectief? (lees meer)
  8. Wat zijn de beste Social Media Management tools?
  9. Hoe gebruik ik de verschillende Social Media kanalen? (lees meer)
  10. Hoe kies ik de beste Social Media platforms voor mijn business?
Deze top 10 is vergelijkbaar met die van vorig jaar. Ook in 2012 staat Social Media ROI bovenaan.
_______________________________________________________________________________________________________
Gebruik van Social Media Marketing in B2B

Naast veel gestelde vragen is het gebruik van Social Media Marketing in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat de meeste marketeers (94%) Social Media – niet verrassend – voor marketing doeleinden gebruikt. Verder blijken toegenomen exposure (85%) en website bezoeken (69%) de meest genoemde voordelen van Social Media Marketing. Andere voordelen zoals het genereren van leads, een betere zoekmachine ranking en betere verkoopresultaten scoren lager.

Als we specifiek kijken naar Social Media Marketing in B2B, valt mij het volgende op:

  • B2B Marketeers maken langer gebruik van Social Media dan hun collega’s in B2C
  • Bedrijven in B2B gebruiken Social Media relatief vaker voor Business Intelligence
  • B2B Marketeers zijn relatief meer gericht op Linkedin, Twitter en bloggen
Social Media Marketing

Voordelen Social Media Marketing; bron: Social Media Examiner

_______________________________________________________________________________________________________

Belangrijke trends in Social Media Marketing

Met dit onderzoek vallen de volgende ontwikkelingen nog het meest op:

  • Marketeers vinden time management en interactie veel belangrijker dan vorig jaar
  • Ervaren marketeers spenderen minder tijd aan Social Media dan in 2011
  • Leadgeneratie via Social Media werd dit jaar significant vaker als voordeel genoemd
  • Na de top 5 (Facebook, Twitter, Linkedin, Blogs en YouTube) wordt Google Plus het meest gebruikt
  • Het uitbesteden van Social Media activiteiten stabiliseert tot 30% van de bedrijven

Het hele rapport kunt u hier rechtstreeks downloaden (PDF).

Twee procent van de respondenten was afkomstig uit Nederland. Ik vraag me dan ook af: herkent u zich in deze resultaten? Geef hieronder uw reactie!

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Berghuis zegt:

    Erg goed dank je